چگونه یک برنامه‌نویس موبایل شویم

چگونه یک برنامه‌نویس موبایل شویم

امروزه اکثر مردم صاحب یک گوشی هوشمند هستند؛ گوشی هوشمندی که روزبه‌روز با انتشار نسخه‌های جدید، به کاربردها و قابلیت‌های مختلف آن اضافه می‌شود. توسعه‌ی استفاده از اپلیکیشن­‌های تلفن همراه توسط مشاغل و سازمان‌های مختلف نیاز به طراحی و تولید این اپلیکیشن­‌ها را افزایش می‌دهد. در دنیای رقابتی امروز کسب‌وکارها، اپلیکیشن­‌های موبایل نقش موثری در توسعه‌ی مشاغل مختلف دارند. لذا تولید و طراحی آن‌ها زمینه‌ی ایجاد شغلی پردرآمد برای برنامه نویسان موبایل را فراهم می‌کند. یک برنامه‌نویس موبایل از مهارت‌های کدنویسی خود به‌منظور توسعه‌ی اپلیکیشن­‌های مفید برای حل مشکل‌های مختلف و سرگرم کردن کاربران تلفن همراه استفاده می‌کند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید که در زمینه‌ی برنامه‌نویسی موبایل فعالیت کنید، آشنایی با جزییات و درک بیشتر در مورد این شغل می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد مناسب یا نامناسب بودن این فرصت شغلی، اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این گفتار با توضیح مهارت‌های ضروری برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس موبایل و پاسخ به سوالات متداول در رابطه با این موقعیت شغلی، به شما کمک می‌کنیم تا ارزیابی مناسبی از استعدادهای شخصی‌تان در این زمینه داشته باشید.

برنامه نویس موبایل و کار در خانه

یک برنامه‌نویس موبایل چه‌کاری انجام می‌دهد؟

اولین گام برای آشنایی با این موقعیت شغلی درک مراحل انجام کار است. شما باید درباره وظایف و کارهای یک توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن یا همان برنامه‌نویس موبایل بیشتر بدانید. یک برنامه­‌نویس موبایل با کمک دانش برنامه‌نویسی و استفاده از ابزارهای موجود یک اپلیکیشن را طراحی، توسعه و به‌روزرسانی می‌کند. برنامه نویسان موبایل قبل از اقدام به طراحی یک اپلیکیشن در مورد نیازهای کاربران تحقیق می‌کنند تا بتوانند اپلیکیشن­‌هایی مطابق با نیاز آنان طراحی کنند. هم‌چنین این افراد به صاحبان مشاغل کمک می‌کنند تا اپلیکیشن­‌های اختصاصی برای معرفی و ارائه خدمات به مخاطبانشان تولید کنند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌­های موبایلی که برای دو سیستم‌ عامل موبایلی محبوب یعنی اندروید و ios اپلیکیشن طراحی می‌کنند، برای تولید اپلیکیشن در هریک از این سیستم‌عامل‌ها ممکن است از تکنولوژی‌ها و ابزارهای جداگانه‌ای استفاده کنند. البته برخی از تکنولوژی‌های کراس پلتفرم مانند فلاتر و ری اکت نیتیو برای توسعه‌ی اپلیکیشن در هر دو سیستم ­عامل اندروید و ios کاربرد دارند.

برنامه نویسی موبایل و مهارت های لازم

چطور برنامه‌نویسی موبایل را شروع کنم؟

اگر شما به برنامه‌نویسی و توسعه‌ی اپلیکیشن­‌های موبایلی علاقه‌مند هستید و فکر می‌کنید استعداد و حوصله کافی برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس موبایل حرفه‌ای را دارید، می‌توانید برای ورود به دنیای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایلی و شروع حرفه‌ای در این زمینه گام‌های عملی زیر را طی کنید.

مسیر یادگیری را انتخاب کنید

بدیهی است که اگر شما قصد دارید یک برنامه‌نویس موبایل شوید باید به مراحل انجام کار، ابزارها و نحوه استفاده از آن‌ها و موارد مشابه تسلط کافی داشته باشید. پس در مرحله‌ی اول باید مسیری مناسب برای یادگیری پیدا کنید. شما از چند طریق می‌توانید برنامه‌نویسی و روش انجام کار را یاد بگیرید؛ اولین روش ثبت‌نام در دانشگاه و تحصیل در رشته‌ی کامپیوتر است. مهندسی آی تی در حال­ حاضر از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی است که زیر شاخه‌های مختلف آن در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شوند. شما پس از دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه تقریبا تمام مراحل کار را یاد گرفته‌اید و می‌توانید وارد دنیای کسب‌وکار شوید. البته دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه تقریبا چهار سال زمان می‌برد. روش دوم شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف است، در این دوره‌ها مباحث مذکور به‌صورت فشرده‌تر و در چند ماه یا نهایتا یک سال آموزش داده می‌شوند و افراد می‌توانند پس از اتمام این دوره‌ها گواهینامه‌ی مهارت دریافت کنند. مراجعه به دانشگاه و آموزشگاه تنها راه تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس موبایل نیست، برنامه‌نویسان حرفه‌ای و باتجربه دوره‌های آموزشی مختلفی در این زمینه برگزار می‌کنند. شما بدون داشتن تحصیلات آکادمیک هم می‌توانید با شرکت در یکی از این دوره‌ها، مهارت‌های لازم برای شروع برنامه‌نویسی در موبایل را کسب کنید. شرکت در این دوره‌ها بسته به نحوه تدریس مدرس، معمولاً بین سه تا نه ماه زمان می‌برد. در این دوره‌ها علاوه بر یادگیری مهارت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده‌ی حرفه‌ای، فرصت آشنایی با برنامه نویسان باتجربه‌تر را خواهید داشت. این روش معمولا برای افرادی که به شرکت در دانشگاه علاقه‌مند نیستند یا به هر دلیلی وقت کافی برای این کار ندارند، مناسب‌ترین گزینه است.

ابزار موردنظرتان را انتخاب کنید

همان‌طور که اشاره شد، برای شروع برنامه‌نویسی موبایلی باید یک تکنولوژی یا پلتفرم میزبان انتخاب کنید. درگذشته دو سیستم‌عامل اندروید و ios زبان‌های برنامه‌نویسی و فضای موردنیاز برای توسعه‌‌ی اپلیکیشن را ارائه داده‌اند؛ اما در حال حاضر بیشتر توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند برای راحت‌تر شدن کار و پشتیبانی هم‌زمان هر دو سیستم‌عامل از یک تکنولوژی کراس پلتفرم استفاده کنند. شما باید زبان برنامه‌نویسی و تکنولوژی میزبان خود را انتخاب کنید. برای شروع بهتر است از یک‌ زبان و تکنولوژی ساده‌تر شروع کنید و در طول مسیر سعی کنید اطلاعات خود را تکمیل کنید. موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در چه زمینه‌ای می‌خواهید اپلیکیشن بسازید؛ بازی و سرگرمی، اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک، کسب‌وکارهای کوچک اختصاصی، فروش و واسطه‌گری، زیبایی و تناسب‌اندام و چندین زمینه دیگر مثال‌هایی از زمینه‌های مختلف تولید اپلیکیشن موبایلی هستند. درواقع می‌توان گفت در اکثر زمینه‌ها نیاز به تولید اپلیکیشن­‌های موبایلی وجود دارد، ولی تولید اپلیکیشن برای هر کدام از این زمینه‌ها از ضوابط مختلفی پیروی می‌کند؛ بنابراین هنگام شروع کار باید مشخص کنید که دقیقا در کدام زمینه می‌خواهید مشغول شوید.

مهارت‌های کدنویسی خود را بهبود ببخشید

صرف‌نظر از مسیری که برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویسی موبایل حرفه‌ای انتخاب کرده‌اید، کدنویسی اساسی‌ترین مهارتی است که توسعه‌دهندگان به آن نیاز دارند. اگرچه در حال حاضر در برخی از پلتفرم‌های توسعه‌ی اپلیکیشن نیازی به کدنویسی وجود ندارد اما معمولا برای تکمیل مراحل ساخت اپلیکیشن­‌های حرفه‌ای و همین‌طور کار با اکثر پلتفرم‌های محبوب نیاز به کد نویسی احساس می‌شود. حتی اگر در تکنولوژی مورد استفاده شما کد نویسی اختیاری است، باز هم کد نویسی به‌ عنوان یک امتیاز می‌تواند به شما در مسیر حرفه‌ای شدن کمک کند. کد نویسی به شما امکان می‌دهد که برنامه‌های خود را سفارشی کنید و باگ‌های احتمالی را خنثی کنید. یادگیری و اصلاح مهارت‌های مربوط به زبان برنامه‌نویسی و کد نویسی می‌تواند مسیر حرفه‌ای شدن شما را در توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل سرعت ببخشد. پس هنگام شروع کار و پس از مشخص کردن زمینه‌ای که قصد تولید اپلیکیشن در آن را دارید یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب مانند جاوا، سی شارپ،کاتلین، پایتون یا دیگر زبان‌ها را فرا بگیرد.

برنامه نویسی موبایل و تولید و توسعه اپلیکیشن

سعی کنید در این زمینه مدرک بگیرید

اگر شما به‌صورت آزاد و خارج از دانشگاه برنامه‌نویسی موبایل را فرا گرفته‌اید، بهتر است به دنبال دریافت گواهینامه‌ی مهارت باشید. داشتن مدرک و گواهینامه‌ی مهارت به کار شما رسمیت می‌بخشد. هم‌چنین داشتن مدرک امکان دریافت پیشنهادهای کاری و استخدام در موقعیت‌های شغلی معتبر را افزایش می‌دهد. البته حتما به این موضوع توجه کنید که گواهینامه‌های مختلف ممکن است از نظر زمان اعتبار، مدت‌زمان تحویل مدرک و موارد دیگر باهم متفاوت باشند. پس قبل از ثبت‌نام برای دریافت آن در مورد شرایط و ضوابط دریافت این گواهینامه‌ها تحقیق کنید.

رزومه‌ی کاری خود را تکمیل کنید

توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل یک زمینه‌ی رقابتی است. اگر به دنبال رسیدن به سطح حرفه‌ای برنامه‌نویسی موبایلی هستید، باید پروژه‌های زیادی را انجام دهید تا به‌صورت تجربی در این زمینه حرفه‌ای‌تر شوید. سعی کنید یک رزومه‌ی قانع‌ کننده ایجاد کنید که هر کارفرمایی را تحت تاثیر قرار دهد. به‌عنوان پیشنهاد رزومه‌ی یک برنامه ‌نویس برجسته شامل بخش‌های زیر است:

  • اطلاعات تماس
  • مهارت‌های فنی مرتبط
  • مهارت‌های نرم برجسته
  • تجربه‌های کاری مرتبط
  • دستاوردهای اصلی

برای گرفتن پروژه اقدام کنید

پس از ایجاد یک رزومه‌ی قانع‌کننده، سعی کنید یک موقعیت شغلی در زمینه کارهایی که توانایی انجام آن‌ها را دارید پیدا کنید. برای پیدا کردن کار برای حضور در مصاحبه‌های کاری شرکت‌های مختلف درخواست بدهید، از طریق آگهی‌های استخدام و شبکه‌های اجتماعی به جستجوی موقعیت‌های شغلی بپردازید. یک پیشنهاد خوب در این زمینه، شرکت در رقابت‌های برنامه‌نویسی و توسعه‌ی اپلیکیشن است که می‌تواند به ارتقا مهارت شما کمک کند. در این صورت شانس بیشتری برای قبولی در تست‌های عملی استخدام‌کنندگان خواهید داشت.

فرصت‌های تامین مالی را از دست ندهید

بیشتر برنامه نویسان علاقه دارند به‌صورت فریلنسر کار کنند. اگر شما ترجیح می‌دهید به جای استخدام شدن در یک سازمان یا شرکت به‌صورت فریلنسر کار کنید، در این صورت شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس آزادکار برای به ثمر رساندن پروژه‌هایتان باید به فکر تامین منابع مالی باشید. متداول‌ترین روش‌های تامین مالی برای توسعه‌ی اپلیکیشن عبارت‌اند از:

  • تأمین مالی جمعی از طریق تشکیل گروه همکاری
  • تأمین مالی از طریق حامیان توسعه‌ی تکنولوژی
  • تأمین مالی از طریق توسعه‌ی اپلیکیشن­‌های که بخشی از خدمات آن‌ها پولی و بخشی رایگان است.
برنامه نویسی موبایلی و کسب درآمد از طریق آن

مهارت‌های ضروری یک توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن موبایل

به‌ طور قطع داشتن مهارت‌های کافی اولین شرط برای ورود به هر حوزه‌ی کاری است. شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس موبایل باید مهارت‌های متنوعی داشته باشید. در اینجا برخی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک توسعه دهنده‌ی موبایل باید به آن‌ها مسلط باشد را آورده‌ایم.

مهارت‌های برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های فنی برای توسعه‌ی اپلیکیشن است. یک توسعه‌دهنده‌ی حرفه‌ای باید حداقل به یک‌زبان برنامه‌نویسی رایج مسلط باشد تا از آن برای نوشتن کدهای قابل ترجمه و طراحی‌ اپلیکیشن استفاده کند.

هوش تجاری

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل به‌جز کسب درآمد از طریق طراحی اپلیکیشن، تبلیغات و روش‌های دیگر باید برای تامین بودجه‌ی پروژه‌های خود به مهارت‌های تجارت عالی هم تسلط کافی داشته باشند. یک برنامه‌نویس حرفه‌ای موبایل باید نیازهای کاربران را برای ایجاد یک اپلیکیشن موثر درک کند و در راستای رفع آن‌ها به طراحی و توسعه‌ی اپلیکیشن­‌های موبایلی بپردازد.

مهارت‌های تحلیلی

شما در صورتی می‌توانید به یک توسعه‌دهنده‌ی حرفه‌ای و شناخته‌ شده تبدیل شوید که اپلیکیشن­‌های کاربردی بسازید. برای تولید اپلیکیشن­‌های مفید و کاربردی یک برنامه‌نویس باید بتواند نیازهای مردم را تحلیل و بررسی کند و برای حل مشکل‌های آن‌ها با برنامه‌ریزی درست مشغول به کار شود.

خلاقیت

خلاقیت یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای خلق آثار ماندگار در هر زمینه‌ای است. در زمینه‌ی برنامه‌نویسی موبایل هم خلاقیت به‌عنوان یک عنصر تأثیرگذار می‌تواند نقش مهمی در طراحی و توسعه‌ی اپلیکیشن­‌های کاربردی و مفید داشته باشد. یک برنامه‌نویس خلاق به‌ خوبی می‌داند که برای حضور پررنگ در بین مردم باید برنامه‌های متفاوت را دنبال کند.

مهارت‌های ارتباطی

برنامه نویسان موبایل به روابط عمومی خوب و روحیه‌ی کار تیمی نیاز دارند تا بتوانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند و ایده‌های آن‌ها را در طراحی اپلیکیشن­‌ها و توسعه‌ی آن‌ها بگنجانند. این افراد هم­چنین باید قدرت برقراری ارتباط کلامی و نوشتاری مناسبی برای مدیریت تیم توسعه‌دهنده‌ی خود داشته باشند.

امنیت داده‌ها

امنیت داده‌ها در توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. توسعه‌دهندگان باید به تمام پروتکل‌های امنیتی آشنا باشند و اطلاعات جامعی در زمینه‌ی امنیت داده داشته باشند. تا حریم خصوصی و اطلاعات مهم در امنیت کامل باشند.

توسعه‌ی اپلیکیشن­های چند پلتفرمی

تسلط به تکونولوژی­‌های کراس پلتفرم به برنامه نویسان موبایل کمک می‌کند برای توسعه‌ی برنامه‌ها در سیستم‌عامل‌ها و فضاهای مختلف از ابزارهای کمتری استفاده کنند.

توسعه اپلیکیشن های موبایلی

سوالات متداول در مورد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل

در ادامه به چند سؤال مهم در رابطه با موقعیت شغلی توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل پاسخ خواهیم داد.

  • آیا برنامه‌نویسی موبایل موقعیت شغلی ایده­ آلی است؟

اگر به کار کردن در این حرفه و یادگیری بیشتر آن علاقه‌مند باشید، این موقعیت شغلی می‌تواند یک پیشنهاد عالی برای شما باشد. نیاز روز افزون به توسعه‌ی اپلیکیشن­‌های موبایل زمینه‌ی تبدیل این رشته را به یک حرفه پرطرفدار و پول‌ساز فراهم آورده است. البته برای موفقیت در این زمینه باید اشتیاق کافی برای یادگیری دائمی و به‌روزرسانی اطلاعات را داشته باشید.

  • برنامه نویسان موبایل از چه راه‌هایی کسب درآمد می‌کنند؟

یک برنامه‌نویس موبایل بر اساس تحلیل‌های به‌دست‌آمده از نیازهای واقعی جامعه و فاکتورهای مهم دیگری مانند نوع محصول، زمینه‌ی فعالیت و سایر موارد مشابه، استراتژی مناسب برای کسب درآمد ایجاد می‌کند. کسب درآمد از اپلیکیشن از روش‌هایی مانند آگهی تبلیغاتی، پرداخت به ازای دانلود، خرید درون برنامه‌ای، پریمیوم خدمات پولی امکان‌پذیر است. یک برنامه‌نویس موبایل ممکن است از طریق یک یا چند مسیر به کسب درآمد بپردازد. به‌طورکلی انتخاب مدل مناسب درآمدزایی اپلیکیشن موبایل برای موفقیت هر اپلیکیشن موبایلی حیاتی است.

کدنویسی برای موبایل

سخن آخر

در این گفتار اطلاعاتی پیرامون یک موقعیت شغلی ایده ­آل در زمینه‌ی فناوری، یعنی برنامه‌نویسی موبایل ارائه شد. طراحی و توسعه‌ی اپلیکیشن­‌های موبایلی یک موقعیت شغلی مناسب برای افرادی است که می‌توانند با تحلیل دقیق نیازهای مردم و رفع آن‌ها با کمک فناوری به کسب درآمد بپردازند. موفقیت در این موقعیت شغلی به مهارت‌های برنامه‌نویسی، هوش مالی، قدرت تحلیل مناسب و چند مهارت دیگر نیاز دارد که همگی آن‌ها را می‌توان حتی بدون تحصیلات دانشگاهی و با شرکت در دوره‌های آموزشی کسب کرد. اگر شما هم به این حرفه علاقه دارید می‌توانید به کمک خلاقیت و دانش برنامه‌نویسی خود با طراحی و توسعه‌ی اپلیکیشن­‌ها کسب درآمد کنید. این حرفه ازنظر آینده‌ی شغلی هم یکی از رشته‌های درحال‌توسعه است و پتانسیل خوبی برای رسیدن به درآمدهای بالا دارد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس