چه‌طور شرکت مایکروسافت نام Windows را برای سیستم‌عامل خود انتخاب کرد؟

چه‌طور شرکت مایکروسافت نام Windows را برای سیستم‌عامل خود انتخاب کرد؟

مایکروسافت اولین سیستم‌عامل مبتنی بر رابط گرافیکی‌اش را در سال 1985 عرضه کرد. این سیستم‌عامل که با نام Windows 1.0 شناخته می‌شود، باعث شد تا از آن پش، دیگر سیستم‌عامل‌های مایکروسافت نام Windows را به دنبال خود یدک می‌کشند. ولی اساساً نام Windows بر چه اساسی انتخاب شده است؟ 

اولین نسخهٔ مایکروسافت Windows در سال 1985 عرضه شد. از آن زمان تاکنون تقریباً می‌توان گفت که ویندوز در زندگی دیجیتال تمام مردم دنیا به عنوان یک سیستم‌عامل محبوب حضور داشته است. ممکن است خیلی از ما این سؤال برایمان پیش آمده باشد که چرا به سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز گفته می‌شود؟ در واقع جواب خیلی ساده است.

تنها علتی که باعث شد سیستم‌عامل اختصاصی مایکروسافت Windows نام بگیرد، این است که سیستم‌عامل‌های کامپیوترهای اولیه یک رابط کاربری به سبک کامندلاین ساده‌ای داشتند. در واقع، کاربر از طریق این کامندلاین دستورهای مختلف را می‌نوشت و به این طریق می‌توانست با کامپیوتر ارتباط برقرار کند و کارهایی که می‌خواست انجام دهد. البته کمی بعدتر شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت این روش برقراری ارتباط را بهبود دهد و یک رابط گرافیکی ایجاد کند اما این در حالی بود که شرکت زیراکس (Xerox) یکی از اولین شرکت‌هایی بود که مفهوم ویندوز، آیکون، منو و ماوس را مورد استفاده قرار داد و به نوعی الگوی دیگر شرکت‌های همچون اپل و مایکروسافت تبدیل شد.

یکی از مزیت‌های واسط گرافیکی کاربری که توسط مایکروسافت مورد استفاده قرار گرفت این بود که در آن کاربر می‌توانست برنامه‌ها را در ویندوزهای مختلف -یا بهتر بگوییم پنجره‌های مختلف- اجرا کند. این قابلیت جدید راه را برای انجام چند کار به صورت هم‌زمان و دیگر قابلیت‌هایی که بعدتر به سیستم‌عامل‌ها اضافه شد، باز کرد.

کامپیوترهای Xerox Alto و Xerox Star از رابط‌های گرافیکی کاربری اولیه‌ای استفاده می‌کردند؛ در این کامپیوترها، کاربر با استفاده از نشانگر ماوس کارهایش را انجام می‌داد ولی بخت با زیراکس یار نبود چرا که این شرکت نتوانست محصول خود را به دیگران معرفی کند. در واقع، عمده کاربرانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کردند، خود کارکنان شرکت زیراکس بودند.

ولی ماجرا به این جا ختم نشد! در واقع، رابط کاربری گرافیکی زیراکس، طراحان اپل -و شاید هم فقط استیو جابز- را تحت‌تأثیر قرار داد که باعث تغییر عمده‌ای در کامپیوترهای این شرکت یعنی مکینتاش (Macintosh) و لیسا (Lisa) شد. البته لیسا موفقیت زیادی کسب نکرد و بعداً توسط مایکروسافت خریداری شد. سیستم‌عامل‌های دیسکی مایکروسافت تا اوایل دههٔ 80 میلادی همچنان فروش می‌رفتند و اولین نسخهٔ مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی در سیستم‌عامل مایکروسافت در سال 1985 عرضه شد و مایکروسافت آن را Windows نامید.

البته در ابتدا سیستم‌عامل Windows به نام Interface Manager شناخته می‌شد و بعداً نام Windows به آن اطلاق گردید. در واقع، نام Windows به خاطر این انتخاب شد که صفحه نمایش یک چارچوب مستطیل شکل بود. یعنی همان شکلی که حتی امروزه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسم ویندوز خیلی ساده و در عین حال قابل‌فهم بود. این عبارت آن‌قدر پرطرفدار شد که دیگر محصولات مایکروسافت مثل ورد، آفیس و ... را هم تحت‌تأثیر قرار داد.

از آن زمان تا به حال، نام ویندوز همیشه یادآور ویندوز مایکروسافت بوده است و این وضعیت حتی در حال حاضر که ویندوز 10 عرضه شده است، باز هم به همین شکل است. شرکت مایکروسافت از این برند تجاری برای نام‌گذاری سیستم‌عامل‌های توسعه داده شده برای سیستم‌های اِمبدد (Embedded Systems) و دستگاه‌های موبایل (مثلاً ویندوز فون و ویندوز 10 موبایل) هم استفاده کرده است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon