چطور برنامه‌نویسی را در سال 2022 شروع کنیم؟

چطور برنامه‌نویسی را در سال 2022 شروع کنیم؟

در دنیای امروز، ما تقریبا با انواع سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مختلف احاطه شده ایم. دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف کنترل قسمت‌های زیادی از زندگی ما را در دست گرفته‌اند. سفارش غذا، سرگرمی، خرید، کسب دانش، سلامتی و تقریبا همه فعالیت‌ها وابسته به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مختلف شده‌اند.

در حال حاضر زبان‌های بسیار زیادی برای کنترل کامپیوترها ایجاد شده‌اند. یادگیری هرکدام می‌تواند قابلیت‌های منحصربه‌فردی را برای برنامه‌نویس ایجاد کند. برای هر شخص، انگیزه‌های خاصی برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی می‌تواند وجود داشته باشد.

کدنویسی یکی از پردرآمدترین شغل‌های دنیاست. برنامه‌نویسان علاوه بر کسب لذت‌های حاصل از خلق نرم‌افزارها و کنترل سخت‌افزارها، درآمد خوبی از این راه کسب می‌کنند. علاوه بر این موارد، کدنویسی به افراد توانایی‌های زیادی برای رفع مشکلات می‌دهد که باعث پیشرفت روزافزون جوامع بشری می‌شود.

در مجموع یادگیری زبان‌های کدنویسی می‌تواند تغییرات زیادی را هم در زندگی برنامه‌نویسان و هم در زندگی روزمره انسان‌ها ایجاد کند. در این مقاله ابتدا با زبان‌های مختلف آشنا می‌شویم و به معرفی روش‌های یادگیری این زبان‌ها می‌پردازیم و در انتها با پلتفرم آموزشی سکان آکادمی آشنا می‌شویم.

چه زبان‌هایی در دنیا پرطرفدار هستند؟

زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار زیادی وجود دارد؛ اما لازم نیست که همه آن‌ها را بلد باشیم تا تبدیل به یک برنامه‌نویس شویم. همین که شخصی یک زبان را انتخاب کند و بتواند تسلط خوبی به آن زبان به دست بیاورد، به موفقیت در کدنویسی خواهد رسید. در ادامه پرطرفدارترین زبان‌های دنیا را با هم مرور می‌کنیم.

پایتون در صدر همه جدول‌هاست!

زبان برنامه‌نویسی پایتون در سال‌های اخیر توانسته رشد بسیار قابل‌توجهی داشته باشد. پایتون یک زبان قدرتمند و تقریبا کامل است. با زبان پایتون تقریبا می‌توان همه چیز نوشت. این قابلیت به‌واسطه کتابخانه‌های متعدد و کاربردی آن است. به این منظور که شما با یادگیری اصول پایتون، نحوه کدنویسی اولیه پایتون و آشنایی کلی با کتابخانه‌های معروف آن، می‌توانید شروع به کدنویسی کنید.

python

یادگیری زبان پایتون به‌واسطه شباهت بسیار زیاد دستورهای آن به زبان انگلیسی، بسیار آسان است. اگر به زبان انگلیسی تسلط نسبی داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی با تمرین مناسب، به سطح تسلط بالایی در این زبان برسید. 

پایتون زمینه‌های شغلی بسیار زیادی ایجاد کرده است. درآمدهای حاصل از کدنویسی در پایتون تقریبا بالاست. از پردرآمدترین رشته‌های شغلی که به پایتون مربوط هستند می‌توان به علم داده، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر پایتون و برنامه‌نویسی وب اشاره کرد. هر یک از این رشته های شغلی درآمد بسیار قابل‌توجهی دارند که می‌توانید با توجه به علاقه و اهداف خود آن‌ها را دنبال کنید.

جاوا، یک‌بار بنویس همه‌جا اجرا کن.

زبان برنامه‌نویسی جاوا یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیاست. جاوا قابلیت‌های زیادی را برای طراحی نرم‌افزار در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. این زبان همواره در حال ‌رشد و به‌روزرسانی است تا بتواند همیشه امکانات لازم را فراهم کند و از رقبا عقب نماند.

java

یادگیری زبان جاوا به‌اندازه پایتون آسان نیست اما به دلیل شباهت زیاد به برخی زبان‌های کدنویسی و همچنین قدرت بسیار بالا در تولید نرم‌افزار و درآمدزایی، برای علاقه‌مندان آسان خواهد بود. تقریبا اکثر نرم‌افزارهای کدنویسی شده در سیستم‌عامل‌های اندروید، آی‌اواس و ویندوز با زبان جاوا نوشته شده‌اند. از همین رو یادگیری زبان جاوا برای علاقه‌مندان به این حوزه می‌تواند بسیار جذاب باشد.

برنامه‌نویسان جاوا تقریبا درآمد بالایی به نسبت برخی زبان‌های دیگر دارند. در این حوزه برنامه‌نویسان مربوط به علوم داده، نرم‌افزارهای اندروید، آی‌اواس و سایر سیستم‌عامل‌ها بیشترین درآمد را دارند. برای درک بیشتر این موضوع می‌توانید در سایت‌های کاریابی، به درآمد برنامه‌نویسان جاوا توجه کنید.

جاوااسکریپت متحول‌کننده دنیای وب!

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت فقط به‌صورت اسمی به جاوا شباهت دارد. این دو زبان ساختار و عملکردهای کاملا متفاوتی دارند. زبان جاوااسکریپت مختص کدنویسی در حوزه وب، وب اپلیکیشن و برخی نرم‌افزارهای تلفن‌های همراه است. این زبان به‌واسطه ایجاد امکانات متنوع توانسته دنیای وب را دگرگون کند.

javascript

علاقه‌مندان به حوزه وب و طراحی وب‌سایت، نرم‌افزارهای تحت وب و برخی بازی‌سازان از جاوا اسکریپت برای کارهای خود استفاده می‌کنند. زبان جاوا اسکریپت توانایی بسیار زیادی برای تولید نرم‌افزارهای PWA که در واقع تولید اپلیکیشن در دل وب‌سایت‌هاست، را دارد. به‌واسطه این تکنولوژی، کاربرد جاوااسکریپت بسیار گسترده و حرفه‌ای‌تر شده است.

برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت هم درآمد قابل‌توجهی از کدنویسی و تولید صفحات وب دارند. در این زمینه، طراحی وب اپلیکیشن‌ها، تولید PWA و طراحی وب‌سایت‌ها بیشترین درآمد را برای برنامه‌نویسان این حوزه ایجاد کرده‌اند.

Go سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید.

زبان برنامه‌نویسی گولنگ یا GoLang یکی از جدیدترین و سریع‌ترین زبان‌های دنیاست. این زبان توسط گوگل معرفی و توسعه داده شده است. وقتی گوگل بر روی زبان خاصی کار می‌کند به یقین اهداف بسیار بزرگی برای آن دارد. گولنگ ممکن است برای افرادی که سالیان زیاد با سایر زبان‌ها کارکرده‌اند، سخت باشد، اما یادگیری آن ارزش بسیار بالایی دارد.

گولنگ از بابت سادگی، بسیار شبیه به پایتون است و از بابت سرعت اجرا، بسیار شبیه به C و C++ است. به‌واسطه سادگی کدنویسی و شباهت آن به زبان انسان، یادگیری آن با سرعت زیاد انجام می‌شود. تقریبا با یادگیری زبان Go می‌توان هرگونه برنامه‌ای را توسعه داد. همین مسئله باعث محبوبیت آن شده است.

golang

برنامه‌نویسان از زبان Go تقریبا در همه نوع پروژه‌ای استفاده می‌کنند. از علوم داده و توسعه یادگیری ماشین گرفته تا برنامه‌های اندروید و آی‌اواس. درآمد برنامه‌نویسان مسلط به این زبان هم به‌واسطه گسترش‌پذیری بالای آن، قابل توجه است. در واقع GoLang زبان آینده تکنولوژی‌های بشری است و یادگیری آن به همه علاقه‌مندان توصیه می‌شود.

با Swift به‌آسانی برای اپل کد بزنید.

شرکت اپل همانند گوگل بر روی زبان مختص خودش کار می‌کند. این شرکت با معرفی زبان برنامه‌نویسی سوئیفت که بر پایه Objective-C بنا شده، قدم بزرگی برای توسعه بیشتر نرم‌افزارها برای محصولاتش برداشته است. به‌واسطه یادگیری این زبان می‌توان به‌راحتی برای تمامی دستگاه‌های اپل کدنویسی کرد.

swift

این زبان مانند اکثر زبان‌ها، قابلیت‌های اصولی و مهم برنامه‌نویسی پیشرفته را دارد؛ به همین واسطه افرادی که به سمت یادگیری کدنویسی با Swift حرکت می‌کنند، هیچ نگرانی از بابت محدودیت‌ها نخواهند داشت. کدنویسی با زبان Swift اگرچه جذابیت‌های خاص خودش را دارد اما باید به بازارهای هدف که بیشتر تلفن‌ها و دستگاه‌های اپل هست توجه کرد.

درآمد حاصل از برنامه‌نویسی Swift با توجه به اعتبار جهانی اپل حتی در کشور ما که تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد نیز جذاب است. افراد بسیار زیادی از دستگاه‌های اپل استفاده می‌کنند و توسعه نرم‌افزارهای این حوزه درآمدهای بالایی برای کدنویسان به همراه دارد.

با زبان R برای علوم داده کدنویسی کنید.

امروزه علوم داده Data science و یادگیری ماشین Machine learning به حدی مهم هستند که زبان‌های خاصی صرفا برای این حوزه ایجاد شده‌اند. یکی از مهم‌ترین زبان‌های کدنویسی در این حوزه‌ها، زبان برنامه‌نویسی R می باشد. این زبان با کتابخانه‌های قدرتمند خود، به کمک افراد آمده تا بتوانند اطلاعات زیاد را تحلیل کنند.

R programming

این زبان محبوبیت بسیار بالایی در بین علاقه‌مندان به این حوزه دارد. زبان R امکانات زیادی را برای برنامه‌نویسان ایجاد کرده است؛ اما ترکیب زبان‌های C / C++ و پایتون توانسته‌اند قدرت بسیار بیشتری را به زبان R اضافه کنند. هر چه قدرت برنامه‌نویسان در این حوزه از فناوری بیشتر باشد، طبیعتا می‌توانند بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر کدهای خود را توسعه دهد.

درآمدزایی در حوزه علوم داده، تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تقریبا بسیار زیاد است. به‌زودی اکثر وسایل و تجهیزات دارای هوش مصنوعی قدرتمندتر، امکان تحلیل داده‌ها و عملکرد یادگیری خواهند بود. یادگیری این زبان به افرادی که تمایل به داشتن درآمد بالا دارند، توصیه می‌شود.

راه رسیدن به موفقیت در یادگیری برنامه‌نویسی چیست؟

اگر می‌خواهید راحت‌تر کدنویسی را یاد بگیرید، باید ابتدا مسیر خودتان را مشخص کنید. بسیاری از افراد نمی‌دانند قرار است چه کاری انجام دهند، در واقع شور و اشتیاق اولیه آن‌ها در طی مسیر کمتر و کمتر می‌شود. اگر تمایلی به یادگیری کدنویسی دارید، وارد مسیر شوید و اهداف کوتاه‌مدت برای خود تعیین کنید.

به طور مثال با هدف گذراندن سه جلسه از دوره آموزشی سکان آکادمی و حل تمرین‌های دوره شروع کنید. این اهداف کوچک به مرور شما را به طور صحیح در مسیر اصلی نگه می‌دارند و بعد از مدتی کم‌کم به یک برنامه‌نویس دقیق و منظم تبدیل خواهید شد.

شما با دیدن دوره‌های آموزشی، راه‌رفتن را یاد نگرفته اید. همان گونه که در کودکی با آزمون و خطا توانستید به هدف‌های اولیه زندگی برسید، پس در حال حاضر هم فقط به دوره‌های آموزشی اکتفا نکنید. دوره‌های آموزشی مهم هستند اما از همه مهم‌تر تمرین و آزمون ‌و خطاست. در ادامه مهم‌ترین نکات ماندگاری در مسیر برنامه‌نویس را بررسی می‌کنیم.

به موفقیت رسیدن ساده نیست، اما شدنی است

اگر رسیدن به موفقیت آسان بود، همه به‌ صورت پیش‌فرض موفق بودند. تفاوت اصلی بین انسان‌های موفق و افرادی که دائما شکست می‌خورند، استمرار و ادامه دادن است. فردی که متحمل شکست می‌شود، می‌تواند به ‌سادگی خواسته‌های خودش را فراموش کند و راحتی لحظه‌ای را به‌ سختی کوتاه‌مدت بفروشد. اما اگر از شکست‌ها نترسد و سختی‌های زودگذر را تحمل کند، قطعا موفق خواهد شد.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در ذهنمان تداعی کنیم این است که برای برخی افراد درصد و احتمال موفقیت بالاتر و برای برخی پایین‌تر است، اما موفقیت برای همه امکان‌پذیر است.

از بی‌برنامه بودن فرار کنید

مهم‌ترین خصوصیت برنامه‌نویسان شکست‌خورده، عدم برنامه‌ریزی است. این بدان معنی است که نمی‌دانند بعد از انجام یک کار، باید چه کاری انجام دهند. در برخی مواقع نمی‌دانند چه مقدار صرف زمان برای یک کار منطقی است. بسیاری از افراد ناموفق مغلوب زمان کم خود می‌شوند.

تسلط بر زمان کار آسانی نیست اما شدنی است. به‌واسطه برنامه‌ریزی، حذف کارهای بیهوده و غیراضطراری، ایجاد تمرکز در کارهای اصلی و همچنین توانایی نه گفتن به مواردی که زمان ما را از بین می‌برد باعث می‌شود ما بتوانیم به‌تدریج به زمان اندک خود غلبه کنیم و آن را تحت کنترل بگیریم. به وضوح خصلت مشترک افراد موفق، تسلط بر زمانشان است.

برخلاف تصور همه، برنامه‌نویسی یک فرایند مشترک است

در زمینه برنامه‌نویسی هیچ‌کس نمی‌تواند به‌تنهایی به موفقیت‌های چشمگیر برسد. هر شخصی هم که این‌طور فکر می‌کند در اشتباه است. بیشتر افراد در ابتدا یک زبان برنامه‌نویسی را از شخص یا گروه دیگری یاد می‌گیرند. در زمینه رفع خطاهایشان از وب‌سایت‌ها و انجمن‌های رفع اشکال نظیر stackoverflow استفاده می‌کنند. در نهایت هم برای تکمیل نرم‌افزارهای خود از سایر تخصص‌ها استفاده می‌کنند.

کدنویسی یک فرایند مشترک و جمعی است.

شما باید تفکر انفرادی را کنار بگذارید و تا جایی که می‌توانید از دیگران یاد بگیرید. درآمد برنامه‌نویسان به‌واسطه دانش آن‌هاست. هر چه بیشتر بدانید و بیشتر خطایابی کرده باشید، سریع‌تر و دقیق‌تر به موفقیت می‌رسید. بدون شک باید بتوانید به شکل صحیح و اصولی از توانایی یادگیری و ارتباطات اجتماعی خود بهره بگیرید.

سن‌وسال هیچ اهمیتی ندارد

یادگیری برنامه‌نویسی به معنای واقعی کلمه سن ‌و سال نمی‌شناسد. از نابغه‌های خردسالی که در جهان خوش می‌درخشند تا افراد بالغی که بعد از خروج از کار یا زندگی کسل‌کننده خود را به برنامه‌نویسی می‌آورند همه ‌و همه می‌توانند برنامه‌نویس شوند. در زمینه برنامه نویسی فضا برای موفقیت همه افراد وجود دارد. این خود افراد هستند که برای خود ارزش‌آفرینی می‌کنند.

با آموزش‌های بی‌نظیر سکان آکادمی همین حالا شروع کنید

همه افراد برای شروع یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی به دنبال منبع مناسب می‌گردند. برخی افراد تصور می‌کنند که باید حتما کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین منبع را پیدا کنند تا بتوانند به‌واسطه آن کدنویسی را یاد بگیرند. در واقع این تفکر کاملا اشتباه است. 

افرادی که به این شکل فکر می‌کنند ممکن است هیچ‌گاه نتوانند منبع مناسبی پیدا کنند و به کدنویسی وارد نمی‌شوند. بهترین اقدام برای همه افراد، انتخاب مجموعه‌های آموزشی پرطرفدار و دارای بیشترین نظرات مثبت است. یکی از بهترین وب‌سایت‌ها برای یادگیری انواع زبان‌ها، تکنیک‌ها و چالش‌های برنامه‌نویسی، وب‌سایت سکان آکادمی است.

شما می‌توانید با ورود به بخش دوره‌های آموزشی، به دنبال دوره دلخواه خود بگردید و به‌راحتی آموزش‌های کاملا حرفه‌ای دریافت کنید. سکان آکادمی در طی سال‌های اخیر توانسته با ارائه محتوای کاملا استاندارد، علاقه‌مندان بسیاری را در زمینه کدنویسی به موفقیت برساند.

جمع‌بندی

مسیر یادگیری برنامه‌نویسی، تقریبا سخت است اما رسیدن به اهداف آن دور از دسترس نیست. شما می‌توانید از بین زبان‌های متنوع موجود در دنیا، بسته به علاقه، بازار کار، درآمد و قابلیت‌های آن، یکی را انتخاب کنید و به ‌سرعت شروع به یادگیری نمایید. اگر در این مسیر از شکست نترسید، با برنامه باشید، انگیزه خود را حفظ کنید و از آموزش‌های استانداردی همچون سکان آکادمی استفاده کنید، مطمئنا موفق خواهید شد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon