چطور با 7 گام جادویی رابط و تجربه کاربری (UI/UX) محصولمان را بهبود دهیم؟

چطور با 7 گام جادویی رابط و تجربه کاربری (UI/UX) محصولمان را بهبود دهیم؟

زمانی که یک محصول دیجیتال نتواند انتظارات را برآورده کند، مالکان آن ناامیدانه به دنبال توضیحی قانع کننده می گردند. سایت، خوب به نظر می رسد و عملکردهای فنی به درستی کار می کنند اما خبری از کاربران فعال و نرخ تبدیل بالا نیست! چه چیزی اشتباه پیش رفته است؟

بهتر است قبل از انجام تست های گران قیمت، محصول خود را با 7 گام جادویی بررسی کنید. این روش کارآمد واقعا تاثیرگذار است، زیرا دلایل پنهانی که باعث ایجاد مشکل در محصول شده است را آشکار می کند.

"7 گام جادویی" چیست؟

 گروهی از مهمانان بی حوصله را سر میز شام تصور کنید که بشقاب های غذا را با بی میلی کنار می زنند. مشکل چیست؟ آیا غذا باید خوشمزه تر باشد؟ میزبان باید بیشتر استقبال کند؟ و یا مهمان ها باید گرسنه تر باشند؟

مهمان ها غذا نمی خورند چون غذا کم نمک است. گیاه رشد نمی کند زیرا نور خورشید کافی نیست. 

گاهی اوقات محصولات هم خوب کار نمی کنند، سایت ها و اپلیکیشن ها مخاطب ندارند چون عنصری در این میان به اندازه کافی و کیفی وجود ندارد.

با استفاده از این "7 گام جادویی" به راحتی کمبود محصول دیجیتال خود را حل کنید:

1. توجه بیشتر

این مربوط به توجه کاربران است. آیا توجه مخاطبان در جهت درستی قرار دارد؟ آیا توجه در راه رسیدن به CTA از بین می رود؟

توجه کاربران زمانی از دست می رود که:

  • با یک آگهی مواجه می شود.
  • توسط عناصر طراحی اضافی  و کم اهمیت منحرف می شود.
  • از متون طولانی و فرم هایی که باید پر شوند خسته می شود.
  • غرق در مطالب پر زرق و برق و متنوع، که اغلب جالب به نظر نمی رسند، می شود.
  • نمی تواند راهنمای بصری پیدا کند (طراحی یکنواخت).

گاهی اوقات حذف تنها یک مشکل برای بهبود اساسی تجربه کاربری وب سایت کافی است و دستیابی کاربران به اهدافشان را بسیار آسان می کند. توجه کاربر را می توان از طریق نقشه حرارتی (heatmaps) و نظرسنجی کاربران ارزیابی کرد.

تصویر 1: زمانی که در سایت و یا اپلیکیشن با آگهی مواجه می شوید.

2. ارزش بیشتر

مطمئن شوید که محصول شما برای کاربر ارزشمند و ضروری به نظر می رسد، همچنین مطمئن شوید که محصولتان معرف خوبی از سازمان شماست. اعتماد به شرکت شما، به طور خودکار موجب افزایش اعتماد کاربران به محصول شده و به ارزش آن می افزاید.

ارزش بیشتر به این معنی است که:

  • کاربران باید بتوانند فوراً مزایای محصول را مشاهده کنند.
  • کاربران باید بتوانند به راحتی نحوه ی استفاده از محصول را درک کنند (برای درک بهتر میتوان از دستورالعمل های ساده و مثال های واضح استفاده کرد).
  •  اعتماد به شرکت و محصول با بررسی رسانه های اجتماعی، عکس ها، فیلم ها، شرکای شما، گواهی ها و سایر اسناد توسط کاربران به آن ها القا شود.
  • یک راه مهم برای ایجاد اعتماد، داشتن بخش های تماس با ما و درباره ما است. سایر روش های اعتمادسازی شامل نشان دادن موقعیت مکانی شرکت، نمایش عکس های کارمندان، دفاتر و فرآیند کار است.
  •  هیچ هزینه ی پنهانی برای ارسال محصول یا هزینه های دیگری نباید وجود داشته باشد و لازم است روش های پرداخت ساده و شفاف باشند. 
 تصویر2: قرار دادن موقعیت مکانی شرکت و ارتباط با ما در محصول.

ایجاد ارزش یک فرآیند است، نه فعالیتی که با یک بار انجام اتفاق می افتد. بازار دائما در حال حرکت است، کاربران و خواسته های آنها مدام تغییر می کند. مطمئن شوید که شرکت و محصول شما در جایگاه عالی قرار دارد و در رقابت با سایر محصولات برتر باشد. همچنین پیشنهاد شما به مخاطب در راستای نیاز او باشد و طراحی شما طبق خواسته های کاربران بروز شود. 

محصول همیشه باید در راستای نیاز مخاطب باشد.

3. انگیزه بیشتر

انگیزه را می توان در 3 مرحله توصیف کرد: 

  • کنجکاوی
  • نیاز
  • میل

انگیزه ی بیشتر به معنای کنجکاوی بیشتر، نیاز بیشتر و میل بیشتر است. هرچه محصول دیجیتال شما آموزنده تر باشد، نیاز و کنجکاوی مخاطب نسبت به محصول شما بیشتر می شود.

انگیزه ی بیشتر به این معنی نیست که فقط روی یک موضوع تمرکز کنیم و موضوعات پیرامون آن را فراموش کنیم؛ بلکه شما می توانید با بررسی نکات مربوطه نکته اصلی را تقویت کنید. به همین دلیل می توانید از موارد زیر برای جلب توجه کاربر به محصولتان استفاده کنید:

  • انگیزه کسب و کار؛
  • انگیزه یادگیری؛
  • انگیزه خودسازی؛
  • انگیزه تفریحی و بازی؛
  • انگیزه اعتبارسنجی؛
  • انگیزه ارتباطی؛

انگیزه را می توان با جوایز، هدایا، اعتبارات، مشوق های اجتماعی و ... تقویت کرد.

تصویر3: قرار دادن امتیاز و یا اعتبار برای کاربران.

کاربران زمانی که انگیزه ای برای ماندن و بررسی محصول مورد نیازشان ندارند، این کار را ادامه نمی دهند، که این یک غفلت جدی از سوی سازندگان محصول است.

باید بدانید فقط طراحی جذاب کافی نیست بلکه انگیزه واقعی می تواند کاربر را به انجام آن عمل وادار کند.

چه عواملی در  UI/UX باعث فقدان و از دست رفتن انگیزه ی کاربر برای ادامه ی کار با محصول خواهد شد؟

  1. محرک های مفهومی و بصری دارای طراحی جذاب نیستند.
  2. این محرک ها از نظر احساسی درگیرکننده نیستند، یعنی طراحی هدف مندی نداشتند.
  3. کم یا زیاد بودن محرک ها باعث تضعیف علاقه و توجه مخاطبان می شود .
  4. انگیزه ی کاربر از نظر بصری و احساسی برای استفاده از محصول شما با طراحی ضعیف تقویت نمی شود.
  5. شروع قوی جلوه های بصری در محصول و کاهش آن با شیبی تند، از جنبه های منفی کالا از نظر مخاطب محسوب می شود. 

4. مشارکت بیشتر

  • فعالیت:

بسیاری از وب ‌سایت ‌ها و برنامه ‌ها برای مصرف غیر ارادی (passive consumption) طراحی شده‌اند و این می‌ تواند منجر به نرخ تبدیل پایین شود. این موضوع واقعاً به طراحان و توسعه دهندگان بستگی دارد. هرچه بیشتر بتوانید اقدامی برای تشویق فعالیت کاربر انجام دهید، احتمال بیشتری برای مشاهده وفاداری کاربران خواهید داشت. درگیری صرفاً احساسات، تعاملات خرد، گیمیفیکیشن و پر کردن فرم ها نیست و این مسئله چیزی  بیشتر از اینها است.

  • نقاط ارتباط و تماس

اول و مهمتر از همه، حفظ مشارکت و ارتباط با کاربر است. نقاط تماس باید با آگاهی ایجاد شوند. شما نمی توانید به سادگی از کسی انتظار داشته باشید که با یک تصویر هیجان زده شود یا با یک بازی سرگرم شود. شما باید احساسات و واکنش های کاربر را در هر نقطه تماس پیش بینی و هدایت کنید و نمی توانید آن ها را بدون مراقبت رها کنید. نقاط تماس باید، هم با اهداف پروژه و هم با انتظارات کاربر مطابقت داشته باشد.

مشارکت بیشتر لزوماً به معنای نقاط تماس بیشتر نیست. اگر تعداد آنها خیلی زیاد باشد، ممکن است خسته کننده و آزاردهنده شوند و اگر آنها خیلی کم باشند، کاربر خسته می شود و می رود. بنابراین مشارکت بیشتر به این معناست که کیفیت چیزی مهم تر از کمیت است. این در مورد عمق درگیری است. برای تصاویر احساسی تر، مشارکت بیشتر کاربر، تعاملات لذت بخش تر و رابط کاربری پاسخگوتر تلاش کنید.

طراحی که بتواند بیشترین مشارکت را ایجاد کند، بهترین نوع طراحی است.

  • کنترل و سرمایه گذاری

گاهی اوقات، مشارکت بیشتر به معنای کنترل بیشتر است یعنی زمانی که کاربر دامنه ای از فعالیت را به دست می آورد که می تواند هر کاری را که می خواهد انجام دهد.

همچنین مشارکت بیشتر کاربر به وسیله ذخیره کردن عکس ها، ویدیوها، بازخوردها، دستاوردها و...، به معنای سرمایه گذاری بیشتر است. 

هنگامی که در حال ایجاد نقاط تماس هستید، ارزش این را دارد که در نظر داشته باشید که کاربر زمان زیادی ندارد، بنابراین تمام اطلاعات باید در کمترین زمان و کارآمد در اختیار مخاطب قرار بگیرد.

کاربر هرگز نباید احساس رها شدن کند. این بخش مهمی از تعامل و پاسخگویی رابط است.شما باید همیشه در هر مرحله از راه، مراقب کاربر باشید. ارائه انیمیشن های سرگرم کننده برای زنده کردن زمان انتظار یا طراحی یک صفحه رنگارنگ 404 نمونه های خوبی از این مراقبت است.

 

تصویر4: خطای404زمانی نشان داده می شود که صفحه مورد نظر شما توسط سرور پیدا نگردد.

5. سودمندی بیشتر

محصول شما مفید است و تمام تلاش خود را کرده اید تا کاربران آن را ببینند. اما آیا از هر فرصتی برای مفیدتر کردن آن استفاده کردید؟

یک وبسایت یا برنامه تنها زمانی می تواند بر رقبا پیروز شود که علاوه بر محتوای اصلی، چیز مفیدی ارائه دهد. این می تواند یک درس ویدیویی رایگان، یک مشاوره، یک بازی سرگرم کننده ی کوتاه، اطلاعات مفید، یک تقویم زیبا و غیره باشد. 

گاهی اوقات حتی یک چیز کوچک می تواند کافی باشد تا کاربر را وادار به انتخاب محصول شما نسبت به محصول مشابه کند.

به یاد داشته باشید: در طراحی، هر چیز کوچک مهم است.

6. طراوت بیشتر

یک محصول دیجیتال می تواند مانند گل پژمرده شود و به همان اندازه فاقد جذابیت شود. این فقط طراحی قدیمی نیست که طراوت را از بین می برد بلکه هر اطلاعاتی که دیگر مرتبط با آن محصول نباشد هم می تواند از جذابیت آن بکاهد. مطمئن شوید که داده های شما مانند گیاهان پژمرده نشده باشند، زیرا این موضوع مهم است.

بهترین راه برای تأثیرگذاری بر مشارکت کاربران، به روز ماندن است. این به معنای محتوا و طراحی به روز است. به گفته ی مؤسسه ی بازاریابی محتوا، ایجاد منظم محتوای مفید و مرتبط با کاربر، سه برابر بیشتر از تبلیغات و بنرهای موتورهای جستجو منجر به فروش می شود. اگر بازاریابی محتوا انجام نمی دهید، به سادگی سعی کنید اینجا و اکنون زندگی کنید یعنی اطلاعات جدید را در وبسایت یا برنامه بگنجانید، رنگ بندی را بسته به فصل تغییر دهید.

 

تصویر5: صفحه جستجو گوگل که با توجه به فصل و یا مناسب ها تغییر می کند.

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید؛ نکته ی مهم این است که کاربر هرگز نباید احساس کند که در یک پیچ و تاب زمانی افتاده است و به همان چیز قدیمی رسیده است که قبلا صدها بار دیده است. 

7. سهولت بیشتر

وقتی استفاده از یک برنامه یا وب سایت خیلی سخت است، افراد به دنبال جایگزین هایی می گردند که به آنها کمک می کند مشکلات خود را سریعتر و آسان تر حل کنند.

عوامل اصلی موثر بر سهولت استفاده عبارتند از:

  • زمان
  • پول
  • بار شناختی
  • بار فیزیکی
  • الگوهای رفتاری

شما باید نقاط آسیب پذیر بالقوه را آزمایش کنید تا بفهمید دقیقا چه چیزی استفاده از محصول شما را سخت می کند. با این حال، برخی از مشکلات می توانند آشکار باشند؛ مانند زمان بارگذاری طولانی، درهم ریختگی بصری یا اطلاعاتی، فرم های تکمیل بیش از حد پیچیده، مسیرهای خسته کننده برای کاربر. . از هر فرصتی استفاده کنید تا کارها را تا جای ممکن برای کاربر آسان کنید.

کلام آخر:

از طریق این "7 گام جادویی" که در این مقاله ارائه شده است محصول تان را بهبود دهید و مطمئن باشید که بیشتر از آنچه انتظار دارید، دریافت خواهید کرد.

 

 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon