پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در 2023

پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در 2023

چه بخواهید به تازگی وارد حوزه‌ی برنامه نویسی شوید؛ چه با یک یا چند زبان آشنا باشید و اکنون بخواهید زبان برنامه نویسی جدیدی را برای یادگیری انتخاب کنید، میزان درآمد یک زبان برنامه نویسی؛ قطعا یک فاکتور تاثیرگذار در انتخاب شما خواهد بود. در واقع در کنار تقاضا، سادگی و محبوبیت یک زبان برنامه نویسی؛ درآمد بالای آن نیز تاثیر زیادی در انتخاب یک زبان برنامه نویسی دارد.

پردرآمد ترین زبان برنامه نویسی کدام است؟

پر در آمدترین زبان برنامه نویسی با توجه به هر کشور یا منطقه‌ای متغیر است و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که کدام زبان برنامه نویسی در تمام دنیا پردرآمد ترین زبان است؛ اما با بررسی سایت های معتبر مختلف مانند Glassdoor ، Payscale، devjobsscanner، Indeed و گزارش‌های سایت StackOverflow و جمع بندی آنها می‌توان به یک لیست کلی از پر درآمد ترین زبان ها رسید که در ادامه آنها را نام برده و هر یک را بررسی می‌کنیم.

پردرآمد ترین زبان برنامه نویسی در ایران کدام است؟

در ایران نیز نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که کدام زبان برنامه نویسی از همه پردرآمدتر است چرا که رقابت تنگاتنگی بین برخی زبان های برنامه نویسی بر اساس درآمد وجود دارد. با این وجود با بررسی برخی سایت‌های کاریابی مانند جابینجا و جاب ویژن می‌توان به لیستی از پردرآمدترین ها رسید که به صورت کلی با لیست ارائه شده در گزارش های جهانی نیز همسو است (گرچه که برخی از زبان‌های اشاره شده در این لیست هنوز به اندازه کافی در ایران متقاضی و کاربرد ندارند). به عنوان مثال زبان های جاوا، سی پلاس پلاس، پایتون و گولنگ نه تنها در ایران بلکه در اکثر نقاط دنیا جزو پردرآمدترین ها هستند.

البته در بررسی حقوق های پیشنهادی باید توجه داشته باشید که میزان در آمد هر شخص با توجه به سطح او (تازه وارد، جونیور یا سنیور) و منطقه سکونت او؛ در همه جای دنیا متغییر می‌باشد.

لیست پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی

10. Scala

اسکالا یک زبان سطح بالا است که برنامه نویسی شی گرا و تابعی را با هم ترکیب می‌کند. اسکالا را می‌توان در بایت کد جاوا کامپایل کرد و روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا کرد. این زبان برنامه نویسی کتابخانه‌های خوبی دارد که کار با آن را آسان می‌کند.

اسکالا جزو زبان‌های برنامه‌نویسی دشوار برای یادگیری است اما متوسط درآمد این زبان برنامه نویسی از حدود 77 تا 130 هزار دلار برای سال 2023 در کشورهای مختلف گزارش شده است و می‌توان گفت اگر کسی بتواند سختی یادگیری این زبان را بر خود هموار کند، ارزشش را خواهد داشت.

Scala یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در 2023

👈 برای آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Scala به مقاله ای با همین نام در سکان آکادمی مراجعه کنید.

9. Swift

Swift (سوئیفت) یک زبان همه منظوره و مدرن است که توسط اپل توسعه یافته است. کاربردهای مختلفی دارد اما رایج‌ترین و محبوب‌ترین کاربرد آن برای توسعه برنامه‌های iOS و Mac است.

طبق آمارهای استک اورفلو در سال 2015، سوئیفت بسیار مورد توجه قرار گرفت اما بعد از آن تقاضای بازار کار برای این زبان برنامه نویسی کاهشی شد. با این وجود سوئیفت همچنان در لیست پردرآمدترین ها قرار دارد و میانگین حقوق یک برنامه نویس سوئیفت در 2023 از 116 تا  127 هزار دلار در سال گزارش شده است.  در ایران نیز معمولا موقعیت های شغلی فعالی برای برنامه نویس های سوئیفت وجود دارد که با درآمد های خوبی همراه است.

swift از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی که در ایران نیز تقاضای بالایی دارد

8. Rust

Rust (راست) که در سال ۲۰۱۵ توسط موزیلا طراحی شد؛ درست یک سال بعد به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی انتخاب شد و از آن زمان تاکنون نه تنها هر ساله در لیست پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی مشاهده شده، بلکه گزارش‌ها نشان می‌دهند که محبوبیت این زبان برنامه نویسی در 2023 افزایش نیز یافته است. 

Rust مشابه ++C است، اما با ویژگی های پیشرفته تری مانند ایمنی حافظه که موجب افزایش محبوبیت آن شده اند! البته باید توجه داشت که استفاده اخیر آن در وب3 و بلاکچین نیز تاثیر زیادی در بالا رفتن تقاضا، محبوبیت و درآمد آن داشته است.

متوسط درآمد گزارش شده برای این زبان برنامه نویسی در کشوهای مختلف از 88 تا 140 هزار دلار در سال متغیر است و از آنجایی که جامعه توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی روز به روز در حال افزایش است، به نظر می‌رسد که در 2024 آینده‌ی درخشان‌تری نیز در انتظار برنامه نویس‌های Rust باشد. 💸

Rust یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در 2023

👈 برای آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Rust به این مقاله مراجعه کنید و اگر اهل یادگیری با کتاب هستید نوشته‌ی شش کتاب برتر آموزش Rust براساس نظر کاربران را از دست ندهید.

7. Ruby

زبان Ruby (روبی) سالهاست که محبوب بوده و (بر خلاف ادعاهای برخی افراد در سال های گذشته) این محبوبیت هنوز هم در حال افزایش است. روبی تقاضای زیادی در بازار کار دارد و اکثر آنها با پیشنهادهای حقوقی بالایی همراه هستند.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت این زبان برنامه نویسی؛ وجود فریمورک معروف آن یعنی Ruby on Rails است که کار توسعه وب با آن را ساده‌تر کرده است. البته از روبی در اسکریپت‌نویسی و توسعه بازی با استفاده از DragonRuby نیز استفاده می‌شود. در کل روبی یک زبان سطح بالاست که همانند پایتون برای توسعه سریع برنامه ها بسیار مناسب است (برای مقایسه روبی و پایتون در توسعه وب، به مقاله Python يا Ruby: کدام‌یک برای توسعهٔ وب مناسب است و چرا؟ مراجعه کنید).

Ruby یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در 2023

میانگین درآمد روبی از 95 هزار دلار تا 126 هزار دلار در سال گزارش شده است و بیشترین تعداد مشاغل را در سال گذشته در ایالات متحده داشته است.

6. ++C

با وجودی که به نظر می رسد تقاضا برای برنامه نویس‌های ++C در برخی کشورها نسبت به قبل رو به کاهش است اما این زبان برنامه نویسی همچنان بازار کار داغی دارد و حرفه‌ای های ++C با پیشنهادهای حقوقی قابل توجهی رو به رو هستند؛ به طوری که در 2023 یکی از پردرآمدترین و کاربر پسندترین زبان‌ها برای توسعه بازی ها به شمار می‌آمد. 

در ایران نیز بازار کار برنامه نویسان ++C همچنان رونق خوبی دارد و شرکت های زیادی حاضر به پرداخت حقوق های خوبی برای برنامه نویس‌های ++C دارند.

++C یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی که در ایران تقاضای بالایی در بازار کار دارد

این نکته را نیز باید در نظر داشت که با توسعه زبان برنامه نویسی Carbon (کربن) توسط تیم گوگل، برخی بر این باورند که کربن به زودی به عنوان جانشین ++C مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کربن؛ سینتکس ساده‌ای برای یادگیری دارد و روی مفاهیمی مثل memory safety، generics و تست ساده‌ی نرم‌افزار، متمرکز است.

5. Java

همانند ++C به نظر می رسد که جاوا نیز در حال از دست دادن محبوبیت خود در برخی کشورها است. اما با وجود کاهش تعداد مشاغل این دو زبان برنامه نویسی، دستمزد برای آنها همچنان بالاست و بعید است که تقاضا برای این زبان‌ها به این زودی‌ها به صورت کامل از به بین برود.

جاوا یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد، مبتنی بر کلاس و شی گرا است که به دلیل استقلال پلتفرم خود شناخته شده است. این موضوع به برنامه نویسان اجازه می دهد تا یک بار کد بنویسند و آن را در هر جایی اجرا کنند.

متوسط حقوق یک برنامه نویس جاوا از 95 هزار دلار تا 118 هزار دلار در سال گزارش شده است و در ایران نیز برنامه نویسان جاوا به ویژه برنامه نویسان ارشد؛ پیشنهادهای شغلی خوبی به همراه درآمدهای خوبی دریافت می‌کنند.

java یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در 2023

4. Go

یکی از زبان‌های برنامه نویسی که هم از نظر درآمد و هم  از نظر تقاضای بازار کار مورد توجه قرار گرفته، زبان Go (یا همان Golang - گولنگ) است. این زبان برنامه نویسی در سال 2007 توسط اعضای تیم گوگل راه اندازی شد و به دلیل استفاده آسان و سرعت بالا از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت و محبوبیت پیدا کرد.

میانگین درآمد برنامه نویسان Go برای سال 2023 از 100 تا 128 هزار دلار گزارش شده و میزان تقاضای بازار کار برای آن در این سال تا 53 درصد افزایش داشته است! 👍

 golang زبان برنامه نویسی پر درآمد با افزایش تقاضای 53 درصدی در سال 2023

👈 اگر به دنبال منابع خوب برای یادگیری Go هستید، این مقاله برای شماست: 5 منبع عالی برای یادگیری زبان برنامه نویسی Go

3. Python

بدون شک پایتون طی دهه گذشته صعود قابل توجهی را داشته و محبوبیت آن هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد. در واقع، در سال 2023، پایتون همچنان جایگاه خود را به عنوان یکی از پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی در بازار حفظ کرده و میانگین حقوق آن را در این سال از 105 تا 125 هزار دلار در کشورهای مختلف گزارش کرده‌اند.

کاربردهای گسترده پایتون، سادگی، خوانایی و تطبیق پذیری آن باعث موفقیت آن در حوزه های مختلفی مانند علم داده، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML) و توسعه وب شده است.

به طور کلی امروزه وقتی صحبت از زبان های برنامه نویسی برتر برای هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی می شود، پایتون در صدر قرار دارد و این یکی از مهم ترین دلایل افزایش محبوبیت و حقوق این زبان برنامه نویسی است.

python پردرآمدترین و پر تقاضا ترین زبان برنامه نویسی

💎 به طور کلی آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهند که دو زبان برنامه نویسی Golang و Python بیشترین افزایش تقاضا را در سال گذشته داشته‌اند. بنابراین اگر بخواهیم علاوه بر درآمد بالا، تقاضا را هم در نظر بگیریم؛ هر دوی این زبان‌ها گزینه‌های خوبی برای آینده شغلی شما خواهند بود. به ویژه اگر برای ماندن در ایران یا مهاجرت مردد هستید؛ من انتخاب یکی از این دو زبان را به شما پیشنهاد می‌کنم چرا که هر دوی این زبان‌ها هم در ایران و هم در خارج از ایران؛ آینده شغلی مطمئنی را برای شما تضمین می‌کنند.

👈 اگر علاقه مند به یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون هستید، آموزش مقدماتی پایتون را از دست ندهید.

2. Clojure

اگر در سال های 2017 تا حدود 2020 دنبال پر درآمدترین زبان برنامه نویسی می‌گشتید، بی شک به شما گفته می‌شد که با Clojure (کلوژور) می‌توانید پول خوبی را به جیب بزنید چرا که به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در کل دنیا شناخته می‌شد. در سال‌های بعد با افزایش محبوبیت برخی زبان های برنامه نویسی مانند پایتون و گو، محبوبیت این زبان کمی کاهش یافت؛ اما هیچ وقت از لیست پردرآمدترین ها حذف نشد.

Clojure در سال‌های اخیر در امور مالی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و توسعه وب، کشش و شناخت قابل‌توجهی به دست آورده است. این زبان برنامه نویسی با وجود اینکه هنوز در ایران جایگاه به سزایی کسب نکرده؛ میانگین حقوقی از 110 تا 120 هزار دلار در برخی کشورها دارد.

Clojure یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در 2023

1. Solidity

اگر چه برای سال‌ها زبان برنامه نویسی کلوژور به عنوان پر درآمدترین زبان برنامه نویسی شناخته می‌شد؛ اما بر اساس برخی گزارش‌ها در سال 2023 ، solidity (سالیدیتی) توانسته گوی سبقت را در ایالات متحده از کلوژور برباید و جایگاه اول پردرآمدترین زبان برنامه نویسی را به خود اختصاص دهد! 🏆

از solidity برای نوشتن منطق پشت قراردادهای هوشمند که امروزه در بیشتر بلاک چین ها اجرا می‌شود، استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه استقبال از فناوری بلاکچین روز به روز در دنیا در حال افزایش است، تقاضا نیز برای جذب توسعه دهندگان Solidity افزایش یافته است. این نکته نیز قابل توجه است که هنوز تعداد برنامه نویسان این زبان کم است و همین موضوع موجب بالا رفتن درآمد برنامه نویسان solidity شده است به طوری که برخی گزارش‌ها متوسط حقوق این زبان برنامه نویسی را در ایالات متحده آمریکا برای سال 2023، 188 هزار دلار عنوان کرده‌اند! 💸

Solidity یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در 2023

اگر شما هم برای یادگیری این زبان برنامه نویسی هیجان زده شده‌اید و به آموزش همراه با بازی علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم سری به CryptoZombies بزنید و یادگیری solidity را شروع کنید. CryptoZombies یک پلتفرم آنلاین کدنویسی است که نوشتن قراردادهای هوشمند با زبان برنامه‌نویسی Solidity را به وسیله بازی آموزش می‌دهد.

دیگر زبان های برنامه نویسی پردرآمد

از دیگر زبان های برنامه نویسی که نه تنها در ایران بلکه در خیلی از کشورهای دیگر نیز درآمد خوبی دارند و در رتبه‌های بعدی قرار میگیرند، می‌توان به JavaScript (جاوا اسکریپت)، PHP (پی اچ پی) و Kotlin (کاتلین) اشاره کرد:

JavaScript

جاوا اسکریپت پرکاربردترین زبان برنامه نویسی در سطح جهان است. این زبان نه تنها در برنامه نویسی فرانت اند کاربرد دارد بلکه به کمک node.js در توسعه بک اند نیز بسیار پر‌کاربرد است. البته کاربردهای جاوا اسکریپت تنها به توسعه وب ختم نمی‌شود و در حوزه‌های دیگری مانند توسعه بلاکچین، بازی سازی و برنامه نویسی موبایل نیز کاربرد دارد.

خوب است بدانید که تقاضا برای جذب برنامه نویس جاوا اسکریپت به ویژه با تسلط بر فریمورک ری اکت (در ایران و خیلی از کشورهای دیگر) بسیار بالاست. به دلایل مختلفی مانند ساختار ساده، فرصت های شغلی فراوان و درآمد بالا، یادگیری جاوا اسکریپت برای ورود به دنیای برنامه نویسی بسیار بسیار مناسب است.

PHP

پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی محبوب و پرکاربرد است که برای توسعه‌ی وب سایت‌ها و برنامه‌های سمت سرور طراحی شده است. بسیاری از شرکت های بزرگ، متوسط، کوچک یا استارت‌آپ‌ها برای برطرف کردن نیازهای کسب و کارشان از این زبان استفاده می‌کنند. با PHP می‌توان بخش Backend تقریبا هر وب سایتی را کد نویسی کرد و به همین دلیل برخی اعتقاد دارند که PHP بهترین زبان برنامه نویسی بک اند است. تقاضا برای استخدام برنامه نویسان php با درآمدهای خوب در ایران بسیار بالاست.

Kotlin

کاتلین از یکسری ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد همچون افزایش سرعت توسعه‌ی اپلیکیشن، اپن‌سورس بودن، سازگاری با زبان جاوا، انعطاف‌پذیری و غیره برخوردار است و یکی از  زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب در میان توسعه‌دهندگان اندروید است و تقاضا برای جذب برنامه نویس کاتلین قابل توجه است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon