پرسونای کاربر‌‌ چیست؟ | مراحل طراحی پرسونای کاربر از 0 تا 100

پرسونای کاربر‌‌ چیست؟ | مراحل طراحی پرسونای کاربر از 0 تا 100

پرسونای کاربر (User Persona) ابزاری است که هنگام جمع‌آوری تحقیقات کاربر و یافتن راه حل‌های طراحی برای حل مشکلات و ایجاد محصولات و تجربیات انسان پسندتر به عنوان طراح تجربه کاربری (UX) در دسترس شماست.

در این مقاله می‌آموزید که چگونه شخصیت کاربر را گام‌به‌گام تعریف کنید:

  1. پرسونای کاربر چیست؟ 
  2.  چرا به شخصیت نیاز دارید؟ 
  3.  چگونه شخصیت کاربر را تعریف می‌کنید؟
  4. پیشنهادات بیشتر
  5.   افکار نهایی

1. پرسونای کاربر چیست؟

پرسونای کاربر نمایشی خیالی از مشتری ایده‌آل شما است. این پرسوناها تجزیه و تحلیلی عمیق از مشتری شما و الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها، نگرش‌ها و مشکلات او هستند. پرسونای‌کاربر به شما کمک می‌کند تا موضوعات کلیدی و الگوهای فکری را در بین مخاطبان خود شناسایی کنید و بنابراین با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و تصمیمات بهتری برای محصول بگیرید.

تصویر شماره 1: تصویری که مشاهده می‌کنید،‌ یک پرسونای کاربر به صورت فرضی می‌باشد.

2.چرا به شخصیت نیاز دارید؟

اگر در حال توسعه یک برنامه گوشی هوشمند یا یک وب سایت پاسخگو برای تلفن همراه باشید، بسیار مهم است که بدانید چه کسی از محصول استفاده خواهد کرد. برای حل یک مشکل واقعی کاربر، باید یک بیانیه مشکل واضح در ذهن داشته باشید. برای نوشتن این بیانیه مشکل، ابتدا باید کاربران و نیازهای آن‌ها را بشناسید. شناخت مخاطبان به تأثیرگذاری بر ویژگی ها و عناصر طراحی انتخابی شما کمک می کند و در نتیجه محصول شما را مفیدتر می‌کند. پرسونا با پاسخ دادن به سوالات زیر مشخص می‌کند که چه کسی در بین مخاطبان هدف شما قرار دارد:

  • مشتری ایده‌آل من کیست؟ 
  • الگوهای رفتاری فعلی کاربران من چیست؟ 
  • نیازها و اهداف کاربران من چیست؟ 
  • آن‌ها در حال حاضر در این زمینه با چه مسائل و دردسرهایی روبرو هستند؟

درک نیازهای کاربران برای توسعه یک محصول موفق، حیاتی است. پرسونای خوب تعریف شده، شما را قادر می‌سازد تا نیازهای کاربر را به طور موثر شناسایی و ارتباط برقرار کنید. پرسونا‌ها همچنین به شما کمک می‌کند تا افرادی را که از محصول شما استفاده می‌کنند، توصیف کنید، که برای ارزش کلی شما ضروری است. 

پرسوناها در استراتژی و تصمیم گیری هوشمندانه طراحی کمک می‌‎کنند. بنابراین، به طور خلاصه، اگر می‌خواهید چیزی مفید، مطلوب و ارزشمند برای مخاطبان هدف خود طراحی کنید، شخصیت‌های کاربر بسیار مهم هستند.

اکثر طراحان در تیم‌های چند رشته‌ای کار می‌کنند، جایی که مهم است یافته‌های خود را از مرحله تحقیق کاربر به اشتراک بگذارید. پرسوناها همه جزئیات ضروری در مورد کاربران شما را در بر می گیرند و آنها را به شیوه ای به یاد ماندنی ارائه می کنند که همه بتوانند آن را درک کنند  نه فقط طراحان.

3.چگونه شخصیت کاربر را تعریف می کنید؟

یک شخصیت کاربر به خوبی تعریف شده شامل چهار اطلاعات کلیدی است:

  • سرتیتر
  • مشخصات دموگرافیک
  • هدف(های) نهایی
  • سناریو

قبل از ایجاد یک پرسونا، تحقیقات زیادی انجام دهید تا مطمئن شوید که پرسوناهای شما به طور دقیق نشان‌دهنده کاربران شما هستن. پس از جمع‌آوری مقدار کافی از داده‌های کمی و کیفی، اطلاعات را در گروه‌های شخصیتی سازماندهی کنید که نشان دهنده مشتریان ایده آل شما هستند. به یاد داشته باشید که بر روی نیازهای اصلی مهم‌ترین گروه‌های کاربری تمرکز کنید.

هنگامی که گروه‌های کاربری خود را به دست آوردید، می‌توانید آن‌ها را به شخصیت‌های کاربر تبدیل کنید.بیایید نگاهی به چهار مرحله‌ای بیندازیم که برای ایجاد شخصیت کاربر پیش می‌رود:

مرحله اول: یک هدر اضافه کنید

هدر شامل یک نام، تصویر و نقل قولی که به طور خلاصه آنچه را که برای پرسونا بیشتر از همه به محصول شما مربوط می شود، بیان می کند و تیم طراحی شما را بر روی کاربرانی که محصول را برای آن‌ها می‌سازند متمرکز می‌کنند.

بیایید تصور کنیم که در حال طراحی یک اپلیکیشن سفر هستید. مبانی شخصیت کاربر شما می‌تواند به این صورت باشد:

نام: مینا بهرامی

 خلاصه نقل قول: "من را به مقصدهای تعطیلات ناشناخته و بکر ببرید."

این مرحله اول ممکن است ساده به نظر برسد، اما این ویژگی‌ها تضمین می‌کنند که شخصیت شما به یاد ماندنی است و تیم طراحی را روی افرادی که برای آن‌ها طراحی می‌کنند متمرکز می‌کند.

مرحله 2: یک پروفایل دموگرافیک اضافه کنید

 در حالی که نام و تصویر می‌تواند تخیلی باشد، جزئیات دموگرافیک واقعی و بر اساس تحقیقات کاربر است.

مشخصات دموگرافیک شامل چهار بخش اصلی است: 

  • پیشینه شخصی (personal background)

 پیشینه شخصی شامل جزئیاتی مانند: سن، جنسیت، قومیت، تحصیلات، گروه شخصیتی (مانند مادران شاغل) و وضعیت خانوادگی (مانند مجرد، متاهل با فرزندان، بیوه و غیره) است.

سوابق شخصی مینا بهرامی را می‌توان به شرح زیر توصیف کرد: مینا،52 ساله، مادر دو فرزند مطلقه، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته شیمی است.

  • پیشینه حرفه‌ای (Professional background)

 پیشینه حرفه‌ای شامل جزئیاتی مانند شغل ، سطح درآمد و تجربه کاری است. در اینجا ممکن است اضافه کنیم که ساوانا به طور تمام وقت در یک شرکت داروسازی کار می‌کند و حدودا 200 میلیون در سال درآمد دارد.

  • محیط کاربری (User environment)

 محیط کاربر نمایانگر زمینه فیزیکی، اجتماعی و تکنولوژیکی کاربر است .این بخش برای پاسخ به سوالاتی مانند: کاربران به چه دستگاه‌های تکنولوژیکی دسترسی دارند و از آن استفاده می‌کنند ؟ آیا آن‌ها بیشتر وقت خود را در دفتر شرکت می‌گذرانند یا یک دفتر خانگی؟ و هر چند وقت یکبار با دیگران همکاری می‌کنند؟ بنابراین، محیط کاربری مینا بهرامی می‌تواند در دفتر کارش باشد، بیشتر روی لپ‌تاپ، اما در هنگام رفت‌وآمد به محل کار و بازگشت از آن، روی آی‌پد نیز وجود دارد.

  • روانشناسی (Psychographics)

 روانشناسی شامل جزئیاتی مانند نگرش ها، علایق، انگیزه ها و نقاط درد است. ایجاد یک نمایه روانشناختی به شما امکان می دهد تا درک بهتری داشته باشید که چرا کاربر شما به شیوه ای خاص رفتار می‌کند. از جمله اینکه چرا از محصول شما استفاده می‎کند. بیایید تصور کنیم که در حال طراحی یک برنامه رزرو تعطیلات هستید. برخی از اطلاعات روانشناختی مفیدی که در پرسونای کاربر خود گنجانده می‌شوند، عبارتند از:

  • مینا بهرامی از استراحتگاه های لوکس لذت می برد.
  • از طبیعت قدر دانی می کند.
  • از امتحان غذاهای اصیل محلی لذت می‌برد .
  • ترجیح می‌دهد به تنهایی یا با یک نفر دیگر سفر کند. 
  • تمایل به ترجیح کیفیت بر اقتصاد دارد.

به طور کلی، پروفایل دموگرافیک لایه دیگری از واقع‌گرایی را به شخصیت کاربر اضافه می‌کند و همدلی را هنگام بررسی نیازها و اهداف کاربر افزایش می‌دهد.

مرحله 3: افزودن هدف(های) نهایی

 هدف نهایی عامل انگیزشی است که الهام بخش عمل است و به این سوال پاسخ می دهد: کاربران با استفاده از محصول شما چه می خواهند یا باید انجام دهند؟ اهداف نهایی، نیروهای محرکه اصلی کاربران شما هستند و تعیین می کنند که شخص چه چیزی را می خواهد یا باید انجام دهد. 

در مورد مینا بهرامی، هدف نهایی او هنگام استفاده از برنامه رزرو تعطیلات شما، کشف و رزرو مقاصد مجلل و دور از شلوغی است.

مرحله 4: یک سناریو اضافه کنید

 یک سناریو یک روایت «روز در زندگی» است که توصیف می‌کند چگونه یک شخصیت با محصول شما در یک زمینه خاص برای رسیدن به هدف(های) نهایی خود تعامل دارد. سناریو معمولاً زمان، کجا و چگونه روایت را مشخص می‌کند. آنها معمولاً از منظر شخص نوشته می‌شوند و موارد استفاده ای را که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد را توصیف می‌کنند.

به عنوان مثال، سناریوی مینا بهرامی می‌تواند به این صورت شروع شود:

حداقل یک بار در سال، دوست دارم به یک تعطیلات مجلل بروم. سعی می‌کنم مکان‌هایی را کشف کنم که قبلاً هرگز به آن‌جا نرفته‌ام، و به مقاصدی بروم که هنوز مملو از گردشگران نیستند. من تمام وقت کار می کنم، بنابراین زمان زیادی برای مرور و رزرو تعطیلاتم ندارم. و در حالت ایده آل، دنبال رستوران محلی هستم... این مرحله به خوبی با نقشه‌های سفر مشتری ادغام می شود. 

4. پیشنهادات بیشتر

هر شخصیت کاربر معمولاً یک صفحه است که از شما می‌خواهد روی عناصر ضروری تمرکز کنید. به عنوان یک قاعده کلی، از افزودن جزئیات اضافی که نمی توانند برای تأثیرگذاری بر طراحی استفاده شوند، خودداری کنید. اگر بر طراحی نهایی تأثیر نمی گذارد یا به تصمیم گیری آسان تر کمک نمی‌کند: آن را حذف کنید. پرسوناها همچنین کلید پیدا کردن مشتریان ایده آل در زندگی واقعی هستند تا بتوانید محصول خود را با افراد واقعی آزمایش و اعتبار سنجی کنید. بنابراین، مطمئن شوید که هر شخصیت خاص و واقع بینانه است: از کاریکاتورهای اغراق آمیز خودداری کنید و جزئیات کافی را برای کمک به شما در یافتن زندگی واقعی نمایش دهید.

5. افکار نهایی

در پاسخ به جدول زمانی پروژه های کوتاه تر، پرسوناها روشی هستند که برای شناسایی سریع نیازهای کاربر استفاده می شود. با استفاده از داده‌های واقعی برای توسعه کاربران کهن‌الگو، تیم‌ها می‌توانند شروع به طراحی برای پرسونا ها کنند، با این اطمینان که نیازهای مشتریان گسترده‌تر را نیز برآورده خواهند کرد.

هنگام ایجاد پرسونای کاربر، به یاد داشته باشید که بر زمینه محصولی که طراحی می‌کنید تمرکز کنید. در حالی که می خواهید شخصیتی واقع گرایانه بسازید، نیازی به اضافه کردن جزئیات بیهوده‌ای نیست که بر طراحی نهایی تأثیر نمی‌گذارد. اگر در حال طراحی یک برنامه رزرو تعطیلات هستید، منطقی نیست که اطلاعاتی در مورد برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه مینا بهرامی یا تیم فوتبالی که مینا بهرامی از آن حمایت می‌کند، قرار دهید. بنابراین، فقط جزئیاتی را بگنجانید که در خدمت هدف طراحی هستند!

کلام آخر

به طور کلی، پرسوناها در تمام مراحل توسعه محصول مفید هستند: از تصمیم‌گیری در مورد ویژگی‌هایی که در یک نمونه اولیه داشته باشند تا ارزیابی محصول نهایی. وقتی با روش‌های طراحی تجربه کاربر اضافی، مانند تست قابلیت استفاده و تجزیه و تحلیل وظایف ترکیب می‌شوند، پرسوناها برای راه‌اندازی یک راه‌حل مفید و قابل استفاده حیاتی هستند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon