نتیجه بهتر با کار کمتر

نتیجه بهتر با کار کمتر

مولد بودن و بهره‌ور بودن چیزی است که بسیاری از ما هرروز برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم. برخلاف دیدگاه عامیانه، بهره‌وری به این معنا نیست که چند ساعت کار کنید، بلکه این است که چگونه بهترین نتیجه را از ساعاتی که صرف می‌کنید به دست بیاورید.

هنگامی‌که یاد می‌گیرید چگونه از دانش خود بیشترین بهره را ببرید، خواهید دید که هر دو زمینه حرفه‌ای و شخصی زندگی شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد و درنتیجه مدیریت بهتر زمان و کیفیت بالاتر کار رقم می‌خورد. در حال حاضر، بسیاری از ما به دام ساعت‌های کار طولانی‌ می‌افتیم، به این امید که کارهای بیشتری انجام دهیم. به خاطر داشته باشید که مشغول بودن لزوماً به معنای کار کردن نیست. مسئله‌ی قابل‌تأمل این است که باید تناسب مناسبی میان کار و زندگی شخصی ایجاد کرد و در زندگی امروز که بخش عمده‌ای از زمان روزانه‌ صرف کار می‌شود، باید بتوان با ساعت کار کمتر بهره‌وری بیشتری داشت و زمان بیشتری را به زندگی شخصی اختصاص داد.

شش اصل بهره‌وری

اولین مورد، اصل پارتو از ریاضیات است که بیان می‌کند 80 درصد از پیامدها از 20 درصد علت‌ها ایجاد می‌شود. آنچه که بیشتر در کار شما اهمیت دارد را مشخص کنید و روی آن تمرکز کنید. به‌عنوان‌مثال، بررسی ایمیل‌ها را بیش از دو بار در روز انجام ندهید، چون ایمیل در کارهای اصلی شما اثرگذاری زیادی نخواهد داشت.

 اصل دوم بیان می‌کند که انگیزه مهم نیست. کار کنید چون ملزم به انجام آن هستید، نه به این دلیل که در آن لحظه احساس انگیزه می‌کنید. به خاطر داشته باشید که انگیزه نتیجه سخت‌کوشی است نه علت آن.

اصل سوم این‌ است که یاد بگیرید که اراده شما نیاز به کمک دارد. محیطی ایجاد کنید که یادگیری را تقویت کند و به شما این امکان را بدهد که روی کار خود تمرکز کنید، نه محیطی که مملو از حواس پرتی‌هایی مانند تلفن یا وسایل سرگرمی باشد، زیرا مشاهده آن‌ها شما را در مسیر تضعیف اراده قرار می‌دهد.

اصل چهارم این است که چندوظیفه‌ای بودن یا به‌اصطلاح مولتی‌تسک بودن، یک ادعای واهی است. شاید کسی باشد که با اطمینان از توانایی چندوظیفه‌ای بودن خود بگوید اما قطعاً بهره‌وری آن‌چنانی از این افراد در کارهای مختلف نخواهید دید. در یک‌زمان فقط روی یک کار تمرکز کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که چگونه بهره‌وری بیشتری خواهید داشت.

بر اساس اصل پنجم، دستاوردهای بزرگ از اقدامات کوچک حاصل می‌شود. با اقدام در زمان حال، آینده خود را شکل دهید و توجه کنید که برخی اقدامات کوچک می‌تواند اثرات بزرگی داشته باشد و نباید آن‌ها را نادیده گرفت و در توهم انجام کارهای خارق‌العاده بود. مثلاً یک یادداشت‌برداری ساده از کارهای روزانه، شمارا در زمان منظم‌تر و بهره‌ورتر می‌کند و می‌تواند در ابعاد مختلف زندگی شما اثرات بزرگی بگذارد.

آخرین اصل این است که موفقیت شما ناشی از عادت‌های شماست. مشابه اصل پنجم، پذیرش این حقیقت می‌تواند شمارا مولدتر کند. بیاموزید که عادات گذشته، شخصیت امروز شمارا شکل داده است. بنابراین دست‌به‌کار شوید و روی شخصی که می‌خواهید در آینده باشید، از همین حالا کار کنید.

شش اصل، کجا و چگونه؟!

انسان در طول زندگی خود بارها با تصمیمات متعددی روبه‌رو می‌شود. از تصمیمات اساسی مانند کار و خانواده گرفته تا تصمیمات جزئی و پیش‌پاافتاده که شاید بدون چالش خاصی انجام شوند. نکته‌ای که وجود دارد این است که باید تصمیمات و فعالیت‌ها را اولویت‌بندی کرد. اگر از شش اصل برای دستیابی به همه‌چیز استفاده کنید، درنهایت به هیچ‌چیزی دست نخواهید یافت؛ بنابراین باید مراقب کارهایی که شروع می‌کنید باشید زیرا زمان محدودی در یک روز دارید. یاد بگیرید چه موقع به آنچه برای شما مهم نیست نه بگویید؛ اما ابتدا باید بدانید روی چه چیزی تمرکز کنید.

زندگی ایده آل خود را با جزئیات تصویر کنید. سپس زندگی فعلی خود را در نظر بگیرید. فاصله بین این دو چیزی است که باید روی آن تمرکز کنید. اجازه ندهید چیزی شما را از رسیدن به هدف منحرف کند. علاوه بر این، سعی کنید آن را به اهداف خرد تقسیم کنید. اغلب اوقات، وقتی واقعاً آماده‌ایم که مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیریم، موانع زیادی بر سر راه ما ظاهر می‌شود. تابه‌حال تجربه این را داشته‌اید که هر زمان که آزاد هستید، هیچ‌کس سراغی از شما نمی‌گیرد، اما وقتی کار را شروع می‌کنید، ده‌ها پیام و تماس دریافت می‌کنید؟ وقتی این اتفاق می‌افتد، یاد بگیرید چگونه نه بگویید و مرزهای خود را بیان کنید. این به شما کمک می‌کند و روابط شمارا نیز به سمت سلامت و صلابت پیش می‌برد.

مرتب باشید تا کامروا شوید

مرتب کردن زندگی خود، از صندوق ورودی پست الکترونیکی تا چیدمان وسایل اتاق‌خواب، می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد. محیط روی انسان تأثیرگذار است و وقتی محیط مرتب است، انجام کارها و کارآمدتر شدن، آسان‌تر می‌شود. اینجاست که باید سفر خود را به سمت منظم‌تر و مولدتر شدن آغاز کنید. یک زندگی ساده‌تر را در نظر بگیرید! فضای اطراف خود را بررسی کنید و ببینید چه چیزی وجود دارد که فضایی اشغال کرده اما کارایی و تأثیر خاصی در محیط و زندگی شما ندارد، به‌سادگی آن را به کسی اهدا کنید یا دور بیندازید و به دنبال خرید اقلام بیشتر نیز نباشید. باید بدانید که ساده‌سازی و خلوت سازی، نه‌تنها هزینه‌های شمارا کاهش می‌دهد، بلکه در وقت شما نیز صرفه‌جویی می‌کند، زیرا وسایل زیادی برای حمل و نگهداری ندارید. بااین‌حال، مرتب کردن فضای خود چیزی فراتر از مینیمالیستی شدن است. همه جنبه‌های زندگی خود را سازمان‌دهی کنید. آخرین باری که تمام ایمیل‌های خود را مرور کردید و صندوق ورودی خود را مرتب کردید کی بوده است؟ آخرین باری که داده‌های کامپیوتر شخصی خود را بررسی و مرتب کرده‌اید که بوده است؟ اگر می‌خواهید بهره‌وری بیشتری داشته باشید، باید فضای مجازی خود و آنچه در کارها و تصمیماتتان رقم می‌خورد را نیز پاک‌سازی و مرتب کنید. درنهایت، آن را طوری طراحی کنید که  به شما در کارکرد بهتر و مفیدتر کمک کند.

افزایش بهره‌وری و کارایی، یعنی زمان کمتر و کار بهتر و این یعنی زندگی شخصی و کاری بهتر.

 

برگرفته از کتاب Work Less, Finish More نوشته‌ی Megan Holstein

 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon