مهمترین ویژگی‌های نسخهٔ 9 جاوا

مهمترین ویژگی‌های نسخهٔ 9 جاوا

تا ماه مارس 2014، نخستین ارتقاء مهم در Java SE مربوط به نسخهٔ ۹ این زبان برنامه‌نویسی محبوب می‌شود و نیاز به توضیح نیست که این نسخه با ویژگی‌های جدید فراوانی همراه شد که انتشار آن را به یک تجربهٔ‌ هیجان‌انگیز برای دولوپرهای این زبان پرکاربرد تبدیل کرد که در ادامه قصد داریم به معرفی برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نسخه بپردازیم.

معرفی Project Jigsaw
مهم‌ترین تغییر در نسخهٔ‌ 9 جاوا با عرضهٔ Project Jigsaw رخ داده است که یک سیستم ماژولار است که ماژولاریتی را به جی‌دی‌کی، ران‌تایم تصاویر، سورس‌کد جاوا و غیره اضافه خواهد نمود. همچنین دولوپرها را قادر خواهد ساخت تا ماژول‌های اختصاصی خود را ایجاد نموده و سورس‌کد خود را ساده‌تر، خواناتر و اثربخش‌تر سازند.

استفاده از ابزار Jshell
در JDK9 دیگر نیازی نیست تا نگران تست کردن کدهای مختلف باشید زیرا ابزار Jshell این امکان را به شما می‌دهد تا چه به عنوان یک کدآموز جاوا و چه به عنوان یک دولوپر حرفه‌ای، بتوانید بلوک‌های مختلف کد را بدون هیچ دردسری تست نمایید.

بهبود Stream API
Stream API در این نسخه بیش از پیش بهبود یافته و یکسری متد جدید همچون ()iterate() ،dropWhile() ،takeWhile و ()ofNullable به Stream interface به این ای‌پی‌آی اضافه شده است.

تغییر در Process API
پیش از این، تعامل میان اپلیکیشن و سیستم‌عامل محدود به خود سیستم‌عامل بود اما در نسخهٔ 9 زبان برنامه‌نویسی جاوا، امکان تعامل بیشتر و بهتر میان این دو فراهم شده است.

امکان تقسیم‌بندی حافظه
در جاوای نسخهٔ 9 به جای در نظر گرفتن یک حافظهٔ واحد برای کل بخش‌های سورس‌کد، می‌توان حافظهٔ‌ مورد نظر را به بخش‌های مختلف تقسیم نموده و هر بخش از حافظه را به کامپایل بخش خاصی از کد اختصاص داد که انتظار می‌رود که این ویژگی موجب بهبود عملکرد پروژه‌های نوشته شده با زبان جاوا شود.

کلاینت جدید پروتکل HTTP 2
تفاوت اصلی میان پروتکل‌های HTTP 1.1 و HTTP 2 در نحوهٔ قالب‌بندی و ارسال دیتا میان سرور و کلاینت است به طوری که در HTTP 1.1 ارسال دیتا بر مبنای چرخهٔ Request/Response صورت می‌گیرد اما در HTTP 2 ارسال دیتا اولویت‌بندی شده و دیتایی که برای بارگذاری صفحه ضروری‌تر است، در اولویت بالاتری برای ارسال قرار می‌گیرد. جاوای نسخهٔ 9 به طور کامل از پروتکل HTTP 2 پشتیبانی نموده و فیچر جدید HTTP 2 Client را جایگزین HttpURLConnection نموده است که این ویژگی جدید بهبود پرفورمنس و بالتبع کوتاه‌تر شدن زمان بارگذاری صفحات وب نوشته شده با زبان جاوا خواهد شد.

تا اینجا تنها به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های نسخهٔ‌ 9 جاوا اشاره نمودیم و این در حالی است که برخی از دیگر ویژگی‌های مهم نسخهٔ 9 جاوا عبارتند از:

- Multi-release JARs
- Process API updates
- Garbage Collector improvements
- Better Javadoc
- Private interface methods

در پایان اگر علاقمند به شروع یادگیری این زبان هستید، می‌توانید با مراجعه به دورهٔ آموزش جاوا در سکان آکادمی، مبانی این زبان محبوب را به صورت کاملاً رایگان فرا بگیرید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon