مقایسهٔ Azure و AWS از دید استک اورفلو

مقایسهٔ Azure و AWS از دید استک اورفلو

در این مقاله به بررسی و مقایسهٔ تکنولوژی Azure مایکروسافت و AWS آمازون در زمینهٔ کلود از نگاه بررسی‌های صورت گرفته توسط سایت استک اورفلو خواهیم پرداخت که این آمار از ماه جولای 2016 تا جوئن 2017 تهیه شده است.

در مطلبی با عنوان Trends: سرویسی رایگان از Stack Overflow برای ارزیابی محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی، سرویسی از سایت محبوب استک اورفلو را معرفی کردیم که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات و آمار دقیقی دربارهٔ محبوب‌ترین‌های حوزهٔ فناوری به خصوص صنعت توسعهٔ نرم‌افزار کسب نمود به طوری که این سرویس دیتای خود را بر اساس آنالیزهای انجام شده از تعداد پرسش و پاسخ‌های ثبت شده پیرامون یک موضوع به کاربران ارائه می‌کند.

آماری که از سال 2008 تاکنون ثبت شده است، حاکی از آن است که گرچه در آن سال‌ها تنها کمتر از 1% از کل موارد مطرح شده در این سایت دربارهٔ AWS و Azure  بوده است، اما همواره نمودارهای مربوط به این دو فناوری همواره روندی صعودی داشته‌اند و گرچه همان‌طور که گفته شد در سال‌های گذشته این دو فناوری دارای رشدی قابل‌توجه بوده‌اند، اما AWS از سال 2012 به بعد سرعت رشد بیشتری داشته و همچنین تعداد دفعات بازدید از پرسش‌های مطرح شده پیرامون آن نیز به نسبت Azure بیشتر بوده است که به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که بیشترین تأثیر را در انتخاب AWS داشته، زبان‌های برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌هایی است که از آن‌ها در بستر کلود آمازون استفاده می‌شود. به عبارتی، انتظار می‌رود که اکثر دولوپرهای #C از Azure استفاده کنند و این در حالی است که دولوپرهای دیگر ترجیح می‌دهند تا زبانی را انتخاب کنند که آزادی‌ عمل بیشتری در اختیار آن‌ها قرار دهد.

دولوپرهای Node.js ،Python و Ruby اغلب پرسش‌های AWS را با اولویت بیشتری به نسبت Azure مطرح کرده‌اند و به‌ طور کلی دولوپرهای C و ++C کمتر فعالیت را دربارهٔ موضوعات مربوط به پلتفرم‌‌های کلود داشته‌اند زیرا کلود محیطی برای ارائهٔ اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته توسط دولوپرهای این حوزه نمی‌باشد و دولوپرهای زبان C بیشتر در حوزهٔ سیستم‌عامل‌ها و سیستم‌های اِمبدد فعال هستند و دولوپرهای زبان ++C هم بیشتر در حوزهَ توسعهٔ نرم‌افزار، گیم و ... فعالیت می‌کنند.

مورد دیگری که می‌تواند بر انتخاب دولوپرها تأثیرگذار باشد، زمینهٔ کاری است که در آن مشغول به فعالیت هستند. اگرچه به‌ طور‌ کلی AWS در بسیاری از صنایع مورد جستجو قرار گرفته است، اما در صنایعی همچون انرژی به Azure علاقهٔ بیشتری وجود دارد که آنالیزهای بیشتر می‌توان دریافت که دلیل این علاقه‌مندی استفادهٔ بیشتر صنایع اینچنین از محصولات مایکروسافتی است. در عین‌ حال، AWS در صنایع مربوط به وب و نرم‌افزار و به‌ ویژه شرکت‌های فعال در زمینهٔ سرگرمی و انواع مِدیا محبوبیت بیشتری دارد.

جستجوی دانشجویان و محققان و فعالان فضای آکادمیک نیز به‌ طور تقریبی هر دو موضوع را پوشش می‌دهد، اما Azure توانسته است در این زمینه قدری از AWS پیشی بگیرد. یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در نتایج استک اورفلو، مقایسهٔ کشورها در میزان علاقه‌مندی به موضوعات مرتبط با کلود است که بر آن اساس، دولوپرهای کشورهای استرالیا، ژاپن، انگلستان و ایالات متحده به نسبت کشورهایی نظیر اندونزی، چین و روسیه پرسش‌های بیشتری در ارتباط با این پلتفرم‌ها مطرح نموده‌اند.

در این میان، کاربران هلند نیز تقریباً دربارهٔ Azure چیزی در حدود دو برابر AWS جستجو نموده‌اند که شاید دلیلش تعداد زیاد دیتاسنترهای مایکروسافت در این کشور باشد که در نتیجه تعداد دولوپرهای فعال در زمینهٔ کلود با استفاده از فناوری Azure بیشتر خواهد بود.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon