مشهورترین و معتبر‌ترین رقابت‌های برنامه‌نویسی دنیا

مشهورترین و معتبر‌ترین رقابت‌های برنامه‌نویسی دنیا

رقابت‌های برنامه‌نویسی رویدادی مهیج برای حل چالش‌های برنامه‌نویسی به کمک الگوریتم‌ها و علم داده هستند. تاریخچه رقابت برنامه‌نویسی به دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد؛ زمانی که مسابقه ACM-ICPC به‌عنوان قدیمی‌ترین مسابقه برنامه‌نویسی دانشگاهی در سطح بین‌المللی برگزار شد. 

از سال ۲۰۰۰ به بعد با گسترش اینترنت، رویدادهای برنامه‌نویسی بیشتر و باکیفیت‌تری برگزار شد. هرساله مسابقات بین‌المللی زیادی در زمینه‌ی برنامه‌نویسی به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. شرکت در یک مسابقه برنامه‌نویسی فرصتی طلایی برای آموزش و درخشش یک برنامه‌نویس است. اگر شما هم به برنامه‌نویسی رقابتی علاقه‌مند هستید، معتبرترین و پرسودترین رقابت‌های برنامه‌نویسی را به شما معرفی می‌کنیم و راز پیروزی در این رقابت‌ها را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

مسابقات برنامه‌نویسی گروهی
مسابقات برنامه‌نویسی گروهی

مسابقه برنامه‌نویسی چیست؟

مسابقه برنامه‌نویسی یک رویداد رقابتی و ورزش ذهنی است. در این رویداد، برنامه‌نویسان، توانایی و مهارت خود را محک می‌زنند. در حقیقت در این رویدادها برنامه‌نویس باید با تکیه‌ بر دانش و مهارت خود، پروژه‌های برنامه‌نویسی را با محدودیت زمان، حافظه، فضا و بسیاری از شرایط دیگر به انجام برسانند. 

در انتهای این رویدادها، باتوجه به سطح کیفی کار و درنظرگرفتن فاکتورهای دیگری مانند زمان اجرا، روش اجرا و مهارت‌های دیگر، برنده مسابقات معرفی می‌شود. برنامه‌نویسی رقابتی، یک راه عالی برای ارتقای مهارت‌های برنامه‌نویسی و درخشش در بین همکاران و سایر برنامه‌نویسان است.

رقابت‌­های برنامه‌­نویسی انفرادی
رقابت‌­های برنامه‌­نویسی انفرادی

شرکت در یک رقابت برنامه‌نویسی چه سودی دارد؟

فرقی نمی‌کند که شما یک برنامه‌نویس حرفه‌ای هستید یا به‌تازگی وارد این عرصه شده‌اید؛ در هر صورت شرکت در یک رقابت برنامه‌نویسی می‌تواند به ارتقای مهارت‌های شما کمک کند. شرکت در رقابت برنامه‌نویسی می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. ازجمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پیروزی در مصاحبه‌ها

غول‌های فناوری جهان مانند آمازون، گوگل، فیس‌بوک و دیگر شرکت‌ها در آزمون‌های استخدامی خود از ساختار داده و الگوریتم‌های رقابت‌های برنامه‌نویسی برای طرح سؤال استفاده می‌کنند. رویارویی با این چالش‌ها در رقابت برنامه‌نویسی، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را توسعه دهید و در مصاحبه‌های کاری و چالش‌های استخدامی موفق باشید.

ارتقای سطح حرفه‌ای

با شرکت در رقابت برنامه‌نویسی، می‌توانید مهارت‌های تحلیلی و منطقی خود را بهبود ببخشید و دانش الگوریتمی‌تان را ارتقا دهید. در طی یک مسابقه برنامه‌نویسی، برنامه‌نویسان با سؤالات چالش‌ برانگیز و مسائل سختی روبه‌­رو می‌شوند که ممکن است در تجربیات عادی برنامه‌نویسی به‌ ندرت اتفاق بیافتند؛ اما تلاش برای حل همین چالش‌ها شما را به یک برنامه‌نویس منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند که می‌توانید از این حرفه برای پول‌سازی و توسعه قدرت ذهنی و مهارت حرفه­‌ای خود استفاده کنید.

دریافت جوایز ارزنده

شاید دریافت جایزه نقدی یا غیرنقدی در یک مسابقه برنامه‌نویسی دستاورد اصلی شما نباشد؛ اما در هر صورت برای برخی افراد انگیزه ایجاد می‌کند. جایزه یک رقابت برنامه‌نویسی می‌تواند طیف گسترده‌ای از محصولات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری را شامل شود و یا مبلغ قابل‌ توجهی وجه نقد باشد؛ اما واقعاً تبدیل کردن یک مهارت به حرفه و ارتقا سطح دانش و مهارت برنامه‌نویسی از دریافت جوایز نقدی ارزنده‌تر است. 

در حقیقت با وجود اینکه یک مسابقه برنامه‌نویسی ممکن است برای شما درآمد مستقیمی نداشته باشد اما با پیشرفت شما در برنامه‌نویسی فرصت‌های شغلی بهتری را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این شما با شرکت در یک رقابت برنامه‌نویسی مانند شرکت در یک کلاس آموزشی، می‌توانید مهارت‌های زیادی را بیاموزید با این تفاوت که در رقابت برنامه‌نویسی یادگیری در سطح عمیق‌تری اتفاق می‌افتد.

کدنویسی حرفه‌­ای لزوم شرکت در رقابت برنامه‌نویسی
 

لیست 6 رقابت معتبر در زمینه‌ی برنامه‌نویسی

همان­طور که اشاره شد، یادگیری ارزشمندترین نتیجه شرکت در رقابت‌های برنامه‌نویسی آنلاین است. همچنین این مسابقات می‌توانند تأثیر مثبتی بر زندگی حرفه‌ای و مالی شرکت‌کنندگان بگذارند. شرکت در یک رقابت برنامه‌نویسی که سطح حرفه‌ای‌تر و پاداش بیشتری دارد، انتخاب بهتری است. در ادامه لیستی شامل برترین گزینه‌ها برای شرکت در معتبرترین و پرسودترین رقابت های برنامه‌نویسی را ارائه داده‌ایم.

Kick Start

بسیاری از افراد تمایل دارند با سازمان‌های شاخصی مانند گوگل همکاری کنند؛ Google Kick Start این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد. Kick Start یک رقابت جهانی برنامه‌نویسی به‌صورت آنلاین است. این مسابقه شامل هشت دوره سه‌ ساعته پازل الگوریتم توسعه‌ یافته است که توسط مهندسان گوگل طراحی و پیاده‌سازی گردیده.

همه‌ساله معمولاً چند رویداد در قالب Kickstart برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان این رقابت می‌توانند در یک رویداد و یا همه رویدادهای آنلاین شرکت کنند تا مهارت‌های برنامه‌نویسی و فنی خود را توسعه دهند. هر مرحله از این رویداد برای واردشدن همه شرکت‌کنندگان باز است و هنگامی‌ که هر رویداد آغاز می‌شود، شمارش معکوس سه‌ ساعته نیز آغاز می‌شود تا شرکت‌کنندگان در یک رقابت نفس‌گیر برای حل مشکلات الگوریتمی و ریاضی در برنامه‌نویسی، رقابت کنند. 

پس از اتمام رویداد، رتبه‌بندی تمام شرکت‌کنندگان منتشر می‌شود. حال اگر شما یکی از رقبای اصلی باشید، گوگل می‌تواند با شما برای انجام مصاحبه تماس بگیرد.

Hash Code

این رویداد یک رقابت برنامه‌نویسی تیمی است که توسط شرکت Google طراحی‌شده است. رقابت Google Hash Code برای دانشجویان و متخصصان برنامه‌نویس در سراسر جهان برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان، تیم ۲ یا ۴ نفره­ تشکیل می‌دهند و زبان برنامه‌نویسی خود را انتخاب می‌کنند. 

سپس برگزار‌کننده رقابت یک مشکل مهندسی برای تیم شرکت‌کننده انتخاب می‌کند تا با حل چالش‌ها، میزان مهارت تیم را بسنجد. رقابت برنامه‌نویسی Hash Code، به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های خود را به اشتراک بگذارند. 

برنامه‌نویسان می‌توانند در هرکجای جهان قرار داشته باشند و برای حل مشکلی که در یک چالش مهندسی واقعی ایجادشده است، در ۴ ساعت با دیگر تیم‌ها ارتباط برقرار کنند. در صورت قبولی، از تیم‌های برتر این دوره از رقابت دعوت می‌شود تا در دور نهایی سالانه HashCode که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، شرکت کنند و چالش‌های دیگری را در کنار نزدیک به صد هزار برنامه‌نویس، به‌صورت همزمان در سراسر جهان حل کنند. درنهایت برگزیدگان مرحله نهایی جوایز نقدی ویژه‌ای دریافت خواهند کرد.

Code Jam

Google Code Jam یک مسابقه برنامه نویسی سالانه است که در آن از شرکت کنندگان خواسته می شود تا چالش های پیچیده الگوریتمی را در مدت زمان محدود حل کنند. برنامه نویسان می توانند از زبان برنامه نویسی مورد نظر خود استفاده کنند. این مسابقه به صورت آنلاین شروع می شود و برنامه نویسان می توانند با امتحان کردن مشکلات سال های گذشته تمرین کنند.

ویژگی شاخص این رقابت این است که برنامه‌نویسان از سراسر دنیا در همه سطوح می‌توانند مهارت‌های برنامه‌نویسی و فنی خود را در این رقابت بسنجند. این رقابت در ۴ راند و از طریق پازل‌های ریاضی و الگوریتمی که به‌صورت آنلاین پشتیبانی می‌شوند، برگزار می‌شود. هر دور از این رقابت چالش‌های جدیدی را برای شرکت‌کنندگان به همراه دارد.

TopCoder

TopCoder یکی از رقابت‌های برنامه‌نویسی سطح بالا است. هر متقاضی از هر نقطه از دنیا می‌تواند برای شرکت در چالش‌های این رقابت اقدام کند. رقابت TopCoder سالی دو بار به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. چالش‌های این رقابت در دو سطح آسان و سخت طراحی‌ شده‌اند که هر شرکت‌کننده بعد از کسب امتیاز مورد قبول سطح اول، می‌تواند به سطح دوم چالش‌ها راه پیدا کند. سرعت از مهم‌ترین معیارهای پیروزی در این رقابت است.

رقابت TopCoder به‌صورت زنده و در زمان محدود برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان بعد از اتمام هر چالش می‌توانند از راهنمای حل مسائل آن چالش استفاده کنند. ارائه راهنما برای حل چالش‌ها می‌تواند به یادگیری بهتر و کسب تجارب ارزشمند توسط شرکت‌کنندگان کمک کند.

The ACM-ICPC International Collegiate Programming Contest

ICPC یا ACM International Collegiate Programming Contest ، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین رقابت‌ها در مسابقات برنامه‌نویسی بین‌المللی است. این رقابت یک رقابت برنامه‌نویس دانشجویی است و توسط شرکت IBM و تحت نظارت انجمن ACM برگزار می‌شود. رقابت ACM تا قبل از سال ۲۰۰۵ تنها بین ۲ کشور آمریکا و کانادا صورت می‌گرفت اما بعدازاین سال، از آن حمایت شد تا به یک رقابت جهانی تبدیل شود. 

در این رقابت شرکت‌کنندگان در قالب تیم‌های ۳ نفره برای حل ۸ سؤال محاسباتی و الگوریتمی با یکدیگر رقابت می‌کنند. تیم‌های برتر در این رقابت باید بیشترین سؤال‌ها را در کمترین زمان ممکن و درصد خطای کم با زبان C# ، C++ ،C و جاوا پاسخ بدهند تا به مسابقات جهانی ACM راه پیدا کنند.

Internet Problem Solving Contest

IPSC یا Internet Problem Solving Contest ، هم یک مسابقه آنلاین برای تیم‌های یک‌ نفره تا حداکثر سه‌ نفره است که به‌صورت سالیانه برگزار می‌شود. این رقابت قابلیت‌های ویژه‌ای دارد که شرکت برای برنامه‌نویسان مبتدی را ممکن می‌کند. در رقابت Internet Problem Solving Contest می‌توان از هر زبان برنامه‌نویسی که خروجی صحیح را تولید می‌کند، برای پاسخ‌دادن به چالش‌ها استفاده کرد. چالش‌های این مسابقه شامل الگوریتم‌هایی است که باید در مدت‌زمان مشخصی پاسخ داده شوند. 

این چالش‌ها به دو دسته آسان و سخت تقسیم می‌شوند. البته حل چالش‌های آسان یک امتیاز و پاسخ به چالش‌های سخت، دو امتیاز را برای شرکت‌کنندگان به همراه خواهد داشت. تلاش برای پاسخ به چالش‌های آسان برای برنامه‌نویسان مبتدی هم ممکن است اما برای هر پاسخ نادرست به چالش‌ها امتیاز منفی منظور خواهد شد. 

در صورت تساوی تیم‌های این رقابت تیمی که در مدت‌زمان کمتری به چالش‌ها پاسخ درست داده است، برنده این رقابت خواهد بود.

برنامه‌نویسی رقابتی در شرایط استاندارد

چند نکته برای افزایش شانس پیروزی در رقابت برنامه‌نویسی

بدیهی است که هر شخصی که در یک رقابت شرکت می‌کند، تمایل دارد که در آن رقابت بدرخشد. رقابت‌های برنامه‌نویسی فرصت‌های بسیار خوبی را برای شناخته شدن شما در بین برنامه‌نویسان دنیا فراهم می‌کنند. 

این مسابقات می‌توانند فرصت‌های ایده‌آلی برای ارتقا شما در حرفه برنامه‌نویسی فراهم کنند؛ بنابراین بهتر است رازهای برتر شدن در یک مسابقه برنامه‌نویسی را بدانید تا با آمادگی بیشتری با آن روبه‌­رو شوید و شانس خود را برای پیروزی در این رقابت افزایش دهید. برای شروع به نکات زیر توجه کنید.

یادگیری مهارت‌های پایه

مهارت‌های مهم و پایه، مهم‌ترین ستون‌های برنامه‌نویسی هستند. این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند در یک رقابت برنامه‌نویسی با بینش کامل و آمادگی بالا شرکت کنید. در حقیقت این موارد مهارت‌هایی هستند که هر برنامه‌نویسی باید به آن‌ها تسلط کافی داشته باشد. این مهارت‌ها شامل آشنایی با منطق حل مسئله، دانسته‌های پایه ریاضی، اصول اولیه برنامه‌نویسی، توانایی تایپ سریع و مهارت‌های دیگر هستند.

مهارت‌های تکمیلی

داشتن مهارت‌های پایه‌ای برای شروع برنامه‌نویسی کافی است اما برای پیروزی در یک مسابقه برنامه‌نویسی بین‌المللی شما به چیزی بیشتر از آن‌ها نیاز دارید. شما باید مهارت‌های مربوط به جستجوی کامل و سریع، شکستن محدودیت زمانی، جست‌وجوی باینری، برنامه‌نویسی برگشت‌پذیر و موارد دیگر را یاد بگیرید. 

شما با یادگیری منطق‌های حل مسئله مانند برنامه‌ریزی پویا، می‌توانید راهکارهای سریع برای چالش­های جدید پیدا کنید و بر محدودیت زمانی غلبه کنید.

چگونه برنامه‌نویسی رقابتی را شروع کنم؟

اگر هدف شما از شرکت در یک رقابت برنامه‌نویسی کسب تجربه است، حتی اگر یک برنامه‌نویس مبتدی هستید هم می‌توانید از این فرصت استقبال کنید و در رقابت‌های برنامه‌نویسی آنلاین شرکت کنید. به‌ واسطه شرکت در این رقابت‌های برنامه‌نویسی، مهارت‌های خود را محک بزنید. 

در سمت دیگر اگر هدف شما از شرکت در یک مسابقه برنامه‌نویسی کسب جایزه مسابقه، دیده‌شدن در بین همکاران و یا بدست آوردن فرصت شغلی در شرکت‌های بزرگ فناوری است، باید دیدگاهتان را کمی تغییر دهید تا شانس بیشتری برای پیروزی در یک مسابقه برنامه‌نویسی داشته باشید. 

اگر سؤال شما این است که از کجا شروع کنم؟ در پاسخ به سؤال شما، مهم‌ترین مواردی که برای شروع برنامه‌نویسی رقابتی لازم هستند را در ادامه شرح می‌دهیم.

زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنید که یادگیری آن برای شما آسان‌تر باشد و در مسابقات جهانی بهای بیشتری به آن می‌دهند.زبان های برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت می‌توانند شروع خوبی برای افرادی که می‌خواهند وارد دنیای برنامه نویسی شوند، باشند.

در سایت‌های برنامه‌نویسی آنلاین نظیر TopCoder، Coderbyte، Codewars، CodeChef، Codeforce، Hackerearth ثبت‌نام کنید و با تمرین بیشتر مهارت‌های الگوریتم شناسی و ساختار داده خود را بهبود ببخشید.

سعی کنید دانش خود را توسعه دهید و انواع منطق حل مسئله مانند مرتب‌سازی، جستجو سریع، برنامه‌نویسی پویا و دیگر موارد را فرابگیرید.

از رقابت‌های کوچک شروع کنید تا دریافت رتبه خوب در آن‌ها به شما انگیزه بیشتری بدهد.

سخن پایانی

در این گفتار به معرفی برنامه‌نویسی رقابتی و مزایای آن پرداختیم و لیستی از رقابت‌هایی که می‌توان هر یک از آن‌ها را جزو پرسودترین رقابت برنامه‌نویسی دنیا دانست را معرفی کردیم. رقابت برنامه‌نویسی به‌عنوان یک ورزش ذهنی می‌تواند به ارتقا سطح مهارت‌های شرکت‌کنندگان کمک کند. 

در این رقابت‌ها برنامه‌نویسان با چالش‌های فنی و الگوریتمی در زمینه‌ی برنامه‌نویسی روبه‌رو می‌شوند. شرکت‌کنندگانی که با غلبه بر محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده بتوانند امتیازات بیشتری کسب کنند، برگزیده مسابقات خواهند شد. 

شرکت در این رقابت‌ها می‌تواند یک فرصت عالی برای محک‌زدن توانایی‌ها و کسب تجارب ارزنده در زمینه‌­ی برنامه‌نویسی باشد. در این مقاله علاوه بر معرفی رقابت‌های برتر، گام‌های مهم برای شروع روند برنامه‌نویس رقابتی را تشریح نمودیم تا علاقه‌مندان بتوانند با آگاهی بیشتر برای شرکت در این رقابت‌ها و بهره‌مندی از مزایای آن اقدام کنند.

اگر تاکنون تجربه شرکت در هر یک از رقابت‌های برنامه‌نویسی داخلی و یا خارجی را داشتید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon