شناسایی و حذف 21 اپلیکیشن خطرناک از Play Store

شناسایی و حذف 21 اپلیکیشن خطرناک از Play Store

به دنبال افشای این موضوع که تعدادی از برنامه های موجود در Play Store، تبلیغات سرزده و ناخواسته به کاربران ارائه می دهند، گوگل اقدام به حذف این برنامه ها از Play Store کرد.

این برنامه ها روز دوشنبه توسط شرکت Avast که در جمهوری چک قرار دارد گزارش شده اند. در این گزارش آمده است که 21 نرم افزار مخرب وجود دارند که تا به حال نزدیک به 8 میلیون بار از فروشگاه گوگل دانلود شده اند.

این برنامه ها در نقاب بازی های بی خطر عرضه می شدند و به بدافزار HiddenAds آلوده شده بودند. بدافزار HiddenAds یک تروجان معروف است که تبلیغات ناخواسته ای خارج از برنامه ها به اجرا می گذارد و به همین دلیل شهرت پیدا کرده است. گروهی که پشت این کار هستند کاربران را از طریق رسانه های اجتماعی فریب می دهند که این برنامه ها را دانلود کنند.

در اوایل ماه ژوئن شرکت Avast کمپین دیگری مشابه HiddenAds را پیدا کرد که از 47 برنامه بازی با بیش از 15 میلیون بار دانلود، برای نمایش تبلیغات ناخواسته روی دستگاه کاربر استفاده می کرد.

جاکوب واورا از مهندسان شرکت Avast گفته است: «توسعه دهندگان این ابزارهای تبلیغاتی با روندی رو به رشد و همانند بازاریاب های عادی از کانال های رسانه های اجتماعی استفاده می کنند». همچنین او اشاره کرد: « این بار خود کاربران گزارش داده اند که مورد هدف تبلیغات بازی ها در YouTube قرار گرفته اند.»

 

او همچنین افزود: «در ماه سپتامبر مشاهده کردیم که نرم افزارهای تبلیغاتی مزاحم (Adware) از طریق TikTok پخش می شوند. محبوبیت این شبکه های اجتماعی باعث شده است تا آن ها به یک بستر تبلیغاتی جذاب تبدیل شوند و وسیله ای برای هدف قرار دادن جوانان توسط مجرمان اینترنتی شوند.»

بعد از نصب، این برنامه ها نه تنها آیکون خود را برای جلوگیری از حذف شدن پنهان می کنند بلکه پشت تبلیغات مرتبط، خودشان را پنهان می کنند که این موضوع منجر به دشوار شدن شناسایی آن ها می شود.

همچنین این برنامه ها قابلیت نمایش تبلیغات در حین استفاده از سایر برنامه ها را هم دارند و می توانند تبلیغاتی را نمایش دهند که زمان دار بوده و قابل رد کردن توسط کاربر نیستند. حتی در برخی موارد باعث باز شدن مرورگر می شوند و از این طریق کاربران را با تبلیغات بمباران می کنند.

با اینکه می توان این برنامه ها را از طریق قابلیت مدیر برنامه از گوشی حذف کرد، اما در حقیقت وظیفه به عهده کاربران قرار می گیرد تا دقیق جستجو کنند و برنامه هایی را که این مشکلات تبلیغاتی را دارند از گوشی حذف کنند.

گوگل به نوبه خود تمام تلاشش را می کند تا از نفوذ برنامه های مخرب اندرویدی به Play Store جلوگیری کند. گوگل از Google Play Protect به عنوان ابزاری برای نمایش برنامه های مخرب استفاده می کند و همچنین ابزار App Defense Alliance را سال گذشته و با همکاری شرکت های امنیت سایبری ESET، Lookout و Zimperium برای کاهش خطر این بدافزارها تولید کرد.

آخرین اخبار مرتبط با این موضوع دلیل دیگری است که چرا لازم است تا کاربران قبل از نصب هر برنامه، نظرات مرتبط با برنامه، جزئیات مرتبط با توسعه دهندگان و همچنین لیست مجوزهای درخواستی توسط برنامه را با دقت بررسی کنند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon