شناسایی مکان McAfee با تجزیه و تحلیل تصاویر

شناسایی مکان McAfee با تجزیه و تحلیل تصاویر

شناسایی مکان McAfee  با تجزیه و تحلیل تصاویر 

در این مقاله می خواهیم از طریق بررسی و تجزیه و تحلیل موقعیت جغرافیایی و مکان یابی زمانی یک کاربر، مکان گذشته ای که بوده، مکانی که در حال حاضر هست و مکانی که در آینده به آن می رود را شناسایی کنیم.

برای این منظور مطالعه مان را محدود به یک مورد خاص می کنیم تا دقیق به بررسی ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم؛ موردی که می خواهیم به طور خاص بررسی کنیم بر اساس چالشی از کارآفرین مشهور، John McAfee مطرح شده که می خواهیم با بررسی و تجزیه و تحلیل موقعیت قبلی و موقعیت آینده او، موقعیت فعلی اش را تشخیص دهیم.

به این منظور، از 2 نقطه جغرافیایی استفاده می‌شود تا موقعیت مکانی عکسی که بین این 2 نقطه گرفته شده است، شناسایی شود.

این مقاله پژوهشی را به 4 بخش زیر تقسیم می‌کنیم:

  1. نقطه B (عکس اصلی برای شناسایی موقعیت مکانی)
  2. نقطه C (جایی که سوژه موردنظر به آنجا سفر می‌کند)
  3. نقطه A (زمان و مکانی که سوژه موردنظر سفرش را آغاز می‌کند)
  4. تجزیه و تحلیل موقعیت جغرافیایی تصویر B

ابزارهایی که برای این کار تحقیقاتی استفاده شده است کاملاً رایگان هستند و شما نیز می توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. این ابزارها عبارت‌اند از: GIMP برای ویرایش تصویر، گوگل مپ و توییتر.

نقطه B – عکس برای شناسایی موقعیت مکانی

در عکس زیر توییتی را مشاهده می‌کنید که می خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

در توئیت زیر McAfee ضمن انتشار عکسی از خود به همراه محافظانش، گفته است که این عکس را در راه لندن گرفته است و مخاطبانش را به یک چالش دعوت کرده است که مکان دقیق این عکس را حدس بزنند.

Image for post

حالا با دانستن این موارد، به دست آوردن پاسخ چالش McAfee را از کجا شروع می‌کنید؟ با استفاده از اولین راه حل و با استفاده از هوش تصویرگری (IMINT) به تصویر بالا نگاه کنید و از خود بپرسید: «چه چیز هایی می‌بینم؟»

منظور از هوش تصویرگری تحلیل دقیق تصویر بالا و بررسی جزئیات آن است.

در این تصویر، تعدادی سرنخ داریم که ممکن است محلی که تصویر در آن گرفته شده است را لو دهند. حال می‌خواهم که تعدادی از آن‌ها را در تصویر زیر شماره گذاری کنم.

Image for post

خوب، ما اینجا چی می‌بینیم؟

  1. McAfee را می‌بینیم. حال سؤال اینجاست که چه کسی از طریق حساب‌های کاربری خود به ما کمک می‌کند که به سرنخ‌های بیشتری دست پیدا کنیم که بعداً به این سؤال جواب خواهیم داد.
  2. این رنگ سقف سرنخ جدیدی است که ممکن است که یک رنگ تجاری خاص باشد.
  3. تانکرهای سوختی آبی رنگ نشان می‌دهند که اینجا یک جایگاه سوخت است و همچنین یک شناسه منحصر به فرد است که احتمالاً برای شناسایی نام تجاری این جایگاه سوخت به کمک ما می‌آید.
  4. کامیون‌های بزرگ از این جایگاه سوخت استفاده می‌کنند؛ لذا احتمالاً اینجا یک فضای باز است یا اینکه در امتداد یک بزرگراه قرار دارد.
  5. کنار ساختمان تعدادی گل وجود دارد و این معنا را می‌دهد که ممکن است فروشگاهی برای این جایگاه سوخت وجود داشته باشد.
  6. یک نوار آبی روشن در امتداد افق وجود دارد که معمولاً نشانگر وجود حجم زیادی از آب است.
  7. این ساختمان می‌تواند یک شناسه منحصر به فرد در تصاویر ماهواره‌ای باشد.
  8. در این افق، ساختمان‌ها و درخت‌های زیادی مشاهده نمی‌شود که آن را شلوغ کرده باشند و این احتمالاً نشانگر آن است که اینجا یک دشت هموار و خارج از مناطق شهری است.

حال پس از بررسی ابتدایی تصویر فوق، می‌توانیم هر کدام از موارد بالا را به طور مفصل مورد بررسی قرار دهیم.

ابتدا از خود John McAfee شروع می‌کنیم. او احتمالاً اطلاعاتی از خودش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

نقطه C (جایی که سوژه موردنظر به آنجا سفر کرده است)

Image for post

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، McAfee در توییت خود ذکر کرده است که دیروز «در راه لندن» بوده است. لذا با این عبارت، مقصد سفر مشخص می‌شود.

او چگونه به لندن سفر می‌کند؟ با توجه به موقعیت مکانی عکس و همانطور که در بالا 8 نقطه از آن را بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که او با نیرو های امنیتی خود در یک ایستگاه خدمات بین راهی قرار داشته است.

لذا او احتمالا در حال مسافرت با استفاده از اتومبیل خود است.

نقطه A (زمان و مکانی که سوژه مورد نظر سفرش را از آنجا آغاز کرده است)

سوژه مورد نظر از کجا سفرش را آغاز کرده است؟

اینجاست که می‌خواهیم از یک ابزار اطلاعاتی استفاده کنیم که من از آن به عنوان geoprofiling نام می‌برم. در واقع با این ابزار می‌خواهیم یک جدول زمانی کوتاه از جایی که McAfee در آن بوده است، ایجاد کنیم تا بفهمیم او کجا بوده است؟

وقتی که مطابق جدول زمانی توییتر، توییت های قبلی او را چک می‌کنیم، با توییت زیر مواجه می‌شویم که 2 روز قبل از توییتی که بالاتر بررسی کردیم در صفحه McAfee منتشر شده است.

Image for post

نکته قابل توجه و مهمی که از توییت فوق به دست می‌آید، اینکه با دقت در عکس بالا هم مکان و هم مقصد سفر مک آوی را متوجه می‌شویم.

برای این منظور به نوشته روی دیوار در سمت راست تصویر زیر توجه کنید.

Image for post

در سمت راست تصویر بالا، نوشته زیر را مشاهده می‌کنید که در آن نوشته شده است: «هتل شلیکر».

  
 
Image for post


هتل بالا در شهر مونیخ کشور آلمان قرار دارد.

Image for post

با جستجو کردن نام این هتل در گوگل مپ و فیسبوک به یک سری مشابهت با تصویر McAfee برخورد می‌کنیم که این مشابهت‌ها، این اطمینان را به ما می‌دهد که عکس McAfee در کنار هتل شلیکر گرفته شده است.

اولین دلیل بر این ادعا مشابهت دقیق دیوار هتل در عکس McAfee و عکس موجود در گوگل مپ است.

Image for post
Image for post

دومین دلیل برای اثبات ادعای فوق وجود علامتی به رنگ سفید در سطح زمین کنار هتل است که هم در تصویر McAfee وجود دارد و هم در تصویر فیسبوک از این هتل.

Image for post
Image for post

در مورد بالا برای مکان یابی زمانی نیازی به محاسبات دقیق زمانی و جغرافیایی مثل محاسبه و مقایسه شاخص سایه در هر یک از این نقاط نداریم. 

صرف همین کار که توانستیم تصاویر فوق را در یک جدول زمانی قرار بدهیم، به ما یک امتیاز ویژه در شناسایی 2 نقطه مرجع زیر می‌دهد که عبارت است از:

  1. هتل شلیکر در مونیخ، کشور آلمان در تاریخ 2 ژانویه 2020
  2. ؟
  3. لندن (در آینده‌ای نزدیک)

تجزیه و تحلیل موقعیت جغرافیایی نقطه B

Image for post

تا کنون 2 نکته اساسی را در مورد تصویر بالا متوجه شده‌ایم؛ این تصویر در جاده بین هتل شلیکر و لندن گرفته شده است.

با استفاده از ویژگی «مسیریابی» در گوگل مپ، می‌توانیم یکی از مسیرهایی که برای رفتن از هتل شلیکر تا لندن می‌توان طی کرد را مشاهده کنیم.

Image for post

حال شروع به فیلتر کردن اطلاعات قبلی یافت شده از تصویر زیر می کنیم تا ابتدا متوجه شویم جایی که آنها در بین راه توقف کرده‌اند کجاست؟

برای جواب به سؤال فوق از ویژگی‌های موجود در سقف و پمپ‌های جایگاه سوخت کمک می‌گیریم.

Image for post

به این منظور سعی می‌کنیم چیزهایی که در این 2 مورد (سقف و پمپ) مشاهده می‌کنیم را با عبارت مناسب در گوگل جستجو کنیم تا اطلاعات بیشتری از مکان احتمالی به دست آوریم. برای این منظور می توانیم از عبارات زیر استفاده ‌کنیم:

  • از آنجا که مکان فوق به احتمال خیلی بالا در اروپا قرار دارد، لذا اولین عبارت جستجویی که استفاده می‌کنیم Europe است.
  • عبارت بعدی Fuel Station است.
  • و عبارت آخر Red and Whiteاست.

خروجی گوگل مطابق تصویر زیر است:

Image for post

همچنین در تصویر اصلی، تانکرهای سوختی آبی رنگی را داریم که اتفاقاً برخی از تصویر به دست آمده از گوگل هم شامل این تانکرها می‌شوند.

با بررسی تصاویر به دست آمده از گوگل متوجه می‌شویم که یکی از تصاویر به دست آمده انگار همان تصویر اصلی است که McAfee گرفته است.

عنوان عکس فوق «ایستگاه سوخت ESSO» است.

Image for post

حال عبارت Esso را در گوگل مپ جستجو می‌کنیم تا تمام ایستگاه سوخت‌هایی که نامشان Esso است و در مسیر بین مونیخ و لندن قرار دارند را پیدا کنیم.

Image for post

برای محدود کردن بیشتر جستجوی خود، 8 نقطه‌ای که قبلاً در تصویر تحلیل کردیم را به یاد می‌آوریم.

از تحلیل آن‌ها نتیجه می‌گیریم:

  • این جایگاه سوخت نزدیک توده‌ای از آب قرار دارد.
  • احتمالاً در فضایی باز و خارج از محیط شهری است.
  • در امتداد یک بزرگراه قرار دارد.

در جستجوی مکان‌هایی که جاده اصلی کنار توده‌ای از آب قرار دارد، 2 مکان احتمالی را در مسیر بین مونیخ و لندن پیدا کردیم.

Image for post

برای لایه بندی کردن موقعیت ایستگاه سوخت Esso و مسیری که از مونیخ تا لندن باید طی شود، از نرم افزار ویرایشگر تصویر GIMP استفاده کردم.

حال با استفاده از امکان این نرم افزار که می‌توان شفافیت یکی از 2 تصویر را تغییر داد و با کمک گوگل مپ به بررسی دقیق ‌تر نقشه زیر می ‌پردازیم.

Image for post

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یکی از ایستگاه‌های سوخت Esso که گوگل مپ برای ما آورده است، در نزدیکی توده‌ای از آب قرار دارد.

Image for post

این ایستگاه سوخت نزدیک Baden-Baden است.

این مکان تعداد خوبی از شاخصه‌هایی که بالاتر شناسایی کردیم نظیر همجواری با آب، جاده اصلی، منطقه آرام و وجود یک ایستگاه Esso کنار آن را پوشش می‌دهد.

Image for post
Image for post

حال می‌توانیم که این مکان را با تصویر نقطه B تطبیق دهیم تا ببینیم که آیا با تصویری که از ماهواره‌ها در گوگل مپ ثبت شده است، متناسب است یا خیر.

Image for post

با توجه به تمام اطلاعات به دست آمده از موقعیت جغرافیایی تصویر، می‌توان با قاطعیت اعلام کرد کرد که تصویر موجود در توییت McAfee در نقطه زیر گرفته شده است:

https://goo.gl/maps/EwTD6HKfeQupNka98

می‌توانیم برای تطابق بیشتر این مکان از تصاویر موجود در گوگل مپ استفاده کنیم اما همین ویژگی‌هایی که بررسی کردیم و با تصویر فوق از گوگل مپ تطابق دادیم، برای رسیدن به هدف ما در این مقاله کافی بود و با بررسی این ویژگی‌ها به نتیجه قطعی مبنی بر تطابق مکان فوق با عکس McAfee رسیدیم. 

 

منبع

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon