داستان شرکت Elastic و معرفی محصولات آن

داستان شرکت Elastic و معرفی محصولات آن

در این مقاله قصد دارم شما را با یکی از شرکت های بزرگ و نام آشنای دنیای فناوری یعنی Elastic آشنا کنم. این شرکت خودش را با این جمله معرفی می‌کند:

ما به مردم کمک می‌کنیم تا بتوانند با استفاده از قدرت جستجو، تحلیل متفاوتی از داده‌های خود داشته باشند!

اصولا جستجو کردن (search) جزو کاربردی‌ترین نیاز‌های روزمره‌ی هر شخص یا سازمانی است. به طور تقر یبی روزی نیست که شما نیاز به جستجوی مطلب مورد نیازتون در بین لیستی از مطالب گوناگون نداشته باشید. البته این نکته را باید درنظر داشت که، جستجو فقط در یک search box ساده که بتوان در آن متنی نوشت و چند نتیجه ی معمولی دریافت کرد، خلاصه نمی‌شود! پیشنهاد میکنم به ارائه‎‌ی جذابی که شرکت Elastic از داستان جستجو به عنوان story of search تهیه کرده است، نگاهی بیندازید تا علاوه بر لذت بردن از خلاقیت به کار رفته در این ارائه، با ابعاد گسترده‌ و اهمیت این موضوع بیشترآشنا شوید.

 Elastic از کلاس آشپزی تا موتور جستجو

اولین بار برنامه‌نویسی به نام Shay Banon در حوالی سال 2000 ایده‌ی اولیه‎‌ی پیاده سازی یک سرویس جستجوی منعطف را شروع کرد که این ایده پردازی در نهایت شروعی برای تاسیس شرکت Elastic شد. 

shay Banon

در آن زمان Shay جویای کار بود و همزمان همسرش در یک کلاس آشپزی شرکت می‌کرد. بعد از گذشت مدتی همسر او با لیست بلند بالایی از دستور‌های آشپزی مختلف مواجه شده بود و Shay تصمیم گرفت تا برای سهولت دسترسی همسرش به اطلاعات مورد نیاز، یک موتور جستجو برای او طراحی کند. اولین موتور جستجوی Shay به نام compass بر پایه‌ی کتابخانه ی Lucene ایجاد شد و بعد‌ها پس از توسعه‎‌ی بیشتر، نسخه‌ی توسعه یافته ی این موتور جستجو elasticsearch نام گرفت. بعد از تبلیغات Shay در خصوص موتور جستجوی elasticsearch موج بالایی از استقبال برای آن ایجاد شد. در نهایت استقبال زیاد از این موتور جستجو باعث شد تا Shay برای توسعه ی بهتر elasticsearch قسمت‌هایی از آن را دستخوش تغییر‌هایی اساسی کند. او با همکاری سه تن از دوستان دیگر خود به نام‌های Steven Schuurman، Uri Boness و Simon Willnauer شرکتی به عنوان Elastic: you know, for search را در سال 2012 در آمستردام هلند برای پشتیبانی تجاری از این محصول تاسیس کردند.

بنیان گذاران شرکت Elastic

محصول های شرکت Elastic

این شرکت مجموعه‌ی سرویس‌های خود را با عنوان ELK Stack که مخفف Elasticsearch , Logstash , Kibana Stack است معرفی می‌کند. این نرم‌افزار‌ها محصولات هسته‌ی Elastic هستند.

Elasticsearch یک موتور جستجوی تمام عیار و به منزله‌ی قلب این محصولات است و بر اساس ادعای Elastic، بدون این محصول در عمل هیچ کدام از سرویس‌های دیگر کارایی ندارند. قدرت اصلی Elasticsearch در جستجوی بسیار سریع به‌همراه امکانات تحلیل داده‌ است.

Kibana (کیبانا) محصولی دیگر است که وظیفه‌ی اصلی آن ارائه‌‎ی یک رابط کاربری جامع برای مدیریت وقایع، نمایش داده‌ها (visualization) و بهره‌برداری از تمامی امکانات ارائه شده در ELK stack می‌باشد.

Logstash به منزله‌ی یک خط ارتباطی بین چندین منبع داده عمل می‌کند. قابلیت اصلی آن در جمع آوری داده از منابع مختلف به طور همزمان، پردازش آنها و در نهایت ارسال آنها به مقصد نهایی (معمولا Elasticsearch) می‌باشد.

در کنار Logstash، Elastic محصولات دیگری با عنوان Beats ارائه کرده است که هدف آن‌ها جمع آوری داده از منابع مختلفِ سیستم ها و ارسال به Logstash یا Elasticsearch می‌باشد. منابعی همچون داده‌های منتقل‌شده در شبکه یا log درخواست هایی که به وب سرور آپاچی ارسال می‌شوند و ...

امکانات پایه در محصولات هسته‌ی الستیک رایگان است و این شرکت علاوه بر محصولات بالا، از راه تجمیع قابلیت‌های هریک از این نرم‌افزار‌ها، محصولات دیگری نیز ارائه داده است که هدف آنها تامین نیازمندی سازمانی به شکلی ساده‌تر و البته تجاری‌تر است. به طور کلی Elastic خدمات خود را در 3 دسته‌بندی Search، Observability و Security ارائه می‌دهد که در تمامی این محصولات از نرم‌افزار‌های هسته‌ی خود بهره برده است.
در ضمن اگر دوست دارین روش استفاده از این سرویس کاربردی رو یاد بگیرین، میتونین از دوره ی آموزش گام به گام Elasticsearch در سکان آکادمی استفاده کنین.

اگه شما هم تجربه‎‌ی استفاده از سرویس‌های Elastic رو داشتین، خوشحال می شم نظرها و تجربه‌های خودتون رو با ما به اشتراک بذارین.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon