حقايقی جالب در مورد آمازون

حقايقی جالب در مورد آمازون

آمازون یکی از مطرح‌ترین وب‌سایت‌ها در دنیا است که در این مقاله با حقايق جالبی دربارهٔ این شرکت بزرگ تجارت الکترونیک آشنا خواهید شد مضاف بر اینکه اشاره‌‌ای هم به زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده شده در طراحی این فروشگاه آنلاین خواهیم داشت.

پیش از اینکه اشاره‌‌ای به نکات جالبی در مورد این کسب‌و‌کار موفق جهانی داشته باشیم، بد نیست بدانیم که از چه زبان‌های برنامه‌نویسی و دیتابیسی برای پیاده‌سازی این فروشگاه آنلاین استفاده شده است. بر اساس گزارش سایت ویکیپدیا در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده شده در وب‌سایت‌های معروف دنیا، جاوااسکریپت زبانی است که برای بخش فرانت‌اند این فروشگاه به کار رفته و بک‌اند این فروشگاه نیز با استفاده از زبان‌های جاوا، سی‌پلاس‌پلاس و پرل نوشته شده است. اوراکل هم دیتابیسی است که مهندسین آمازون برای ذخیره‌سازی داده‌ها انتخاب نموده‌اند.

اگر بخواهیم به بررسی حقایقی خواندنی در مورد این کمپانی بپردازیم، بد نیست که این نکات را با تاریخ تأسیس این کسب‌وکار موفق جهانی شروع کنیم. آمازون در 5 جولای 1994 شروع به کار کرد اما تا سال 2002 با وجود حراج‌های سالانهٔ چند میلیون دلاری، سودی چندانی نمی‌کرد و جالب است بدانید که آمازون فعالیت خود را از گاراژ خانهٔ مؤسس‌اش، Jeff Bezos، در واشینگتن شروع کرد اما این کسب‌وکار زیاد در این گاراژ باقی نماند و یک سال بعد، یعنی در سال 1995، شروع به پیشرفت کرد.

آمازون قرار بود در ابتدا Cadabra که از کلمهٔ Abracadabra گرفته شده نام‌گذاری شود. Abracadabra به معنی اَجی‌مَجی‌لا‌ترجی است اما بنیان‌گذار آمازون از این ایده صرف نظر کرد زیرا وقتی برای اولین بار وکیلش این نام را از زبان وی شنید، آن را به اشتباه Cadaver (به معنی جسد) تلقی کرد (جف بزوس نام Relentless را نیز برای این شرکت مد نظر داشت به طوری که اگر روی این لینک کلیک کنید، به سایت آمازون ریدایرکت می‌شوید.)

آمازون در ابتدا فقط به فروش کتاب اختصاص داشت سپس محصولاتی مانند دی‌وی‌دی ،سی‌دی، نوارهای وی‌اچ‌اس، نرم‌افزار، بازی‌های ویدیویی، وسایل الکترونیکی، پوشاک، اسباب، لوازم منزل، مواد غذایی و زیورآلات نیز به آن اضافه شد. در یک کلام، امروزه در این فروشگاه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای فروش وجود دارد.

مراکز توزیع آمازون بسیار وسیع هستند و یکی از این مراکز که در Swansea قرار دارد، 75,000 متر مربع وسعت دارد.

ادارهٔ پست ایالات متحدهٔ آمریکا در روزهای یکشنبه، که در این کشور تعطیل رسمی است، نیز بسته‌های پستی را ارسال می‌کند اما فقط برای مشتریان آمازون.

اگر آمازون یک کشور بود که جمعیت آن را کاربران فعالی که دارا است تشکیل می‌دادند، مساحت آن دو برابر کانادا می‌شد. 

به نقل از کتاب Jeff Stone، در روزهای ابتدای راه‌اندازی آمازون، هرگاه کسی خریدی انجام می‌داد، زنگی در دفتر شرکت به صدا در می‌آمد اما زمانی که درخواست‌ها افزایش یافت، این زنگ را خاموش کردند که دلیل آن هم کاملاً مشخص است!

لوگوی فعلی آمازون طوری طراحی شده که لبخندی از حرف A تا Z را به تصویر می‌کشد. این لوگو بدین معنا است که آمازون برای همه خدمت‌رسانی می‌کند و فرقی نمی‌کند که کجا باشید.

زمانی که سایت آمازون برای 49 دقیقه از دسترس خارج شد، این شرکت نزدیک به 5.7 میلیون دلار ضرر کرد.

در روزهای اولیهٔ راه‌اندازی آمازون، یک مشکل برنامه‌نویسی بزرگ وجود داشت که با استفاده از آن مشتریان می‌توانستند از آمازون پول بگیرند به طوری که فقط کافی بود عددی منفی از کتاب‌های آمازون سفارش دهند و با این کار سیستم پول به حساب کاربران واریز می‌کرد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon