تفویض اختیار و فرهنگ سازمانی باز

تفویض اختیار و فرهنگ سازمانی باز

قوانین و سیاست ‌های مزاحم

تصور شما از قوانین و آیین‌نامه‌های سازمانی و محیط کار چیست؟ چه میزان آن‌ها را در موفقیت ی مجموعه مؤثر می‌دانید؟ 

از دید مدیریت منابع انسانی، چیزی که مهم‌تر از قوانین و مقررات است، فرهنگ سازمانی‌ است و داشتن آیین‌نامه و کاغذبازی‌های درون سازمانی، موفقیتی را تضمین نخواهد کرد.

وقتی شرکت Netflix  حدود ۲۴ سال پیش به‌عنوان سرویس DVD-by-mail شروع به کار کرد، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که این سرویس با میلیون‌ها مشترک در سراسر جهان به یکی از معتبرترین نشان‌های صنعت رسانه و سرگرمی تبدیل شود. نتفلیکس انقلابی در صنعت سرگرمی ایجاد کرد که هرگز قبل از آن نبوده است. گذران این مسیر، نیازمند خلاقیت و نوآوری بسیاری بوده است که انعطاف‌پذیری و فرهنگ سازمانی غیرمتعارف آن، منجر به این خلاقیت و نوآوری شده است. دلیل موفقیت نتفلیکس، فرهنگ منحصربه‌فرد آن است. فرهنگی که بر حداقلی بودن کنترل بر نیروی انسانی تأکید دارد و توانسته با سرعتی بی‌سابقه مسیر رشد را در پیش بگیرد و در نظرسنجی سال 2018 به‌عنوان محبوب ترین  مرکز دره سیلیکون (silicon valley ) برای کار شناخته شود.

نتفلیکس در مدت دو دهه‌ي فعالیت خود، چهار بار تغییر مسیر اساسی و چشم‌گیری در کار خود داشته است. ابتدا یک سرویس DVD-mail ، سپس سرویس پخش جریانی (streaming) ، بعدازآن محتوای تحت لیسانس استودیو‌های مختلف و درنهایت ساخت فیلم و برنامه‌های تلویزیونی اختصاصی خود، مسیری بوده است که این شرکت در مدت فعالیت خود طی کرده است.

رید هیستینگز (Reed Hastings) سرمایه‌گذار نتفلیکس، اعتقاد دارد که این سطح از موفقیت به دلیل این است که کارمندان وی نسبت به سایر شرکت‌ها آزادی بیشتری دارند. وقتی این آزادی به آن‌ها داده می‌شود، به آن‌ها الهام می‌شود که بیشتر کار کنند، نوآورتر عمل کنند و تصمیمات بهتری بگیرند.

یکی از اقدامات نتفلیکس در کنار گذاشتن سیاست‌های بی‌فایده و ایجاد آزادی برای کارمندان این است که زمان کاری نیروهای خود را رصد نمی‌کند و تعریفی به‌عنوان روز تعطیل و غیر تعطیل ندارد. این آزادی به‌شدت در افزایش بهره‌وری کارمندان و شرکت تأثیر داشته است چراکه افراد به‌شدت این حس را دارند که به آن‌ها اعتماد شده و باید پاسخگوی این اعتماد باشند.

برای داشتن یک شرکت موفق، افراد با استعداد جذب کنید، شفافیت و صراحت را زیاد کنید و سیاست‌های گنگ و بی اساس را کنار بگذارید.

تخصص بیشتر، سازمان بازتر، اختیار بیشتر

یک مجموعه با افراد توانمند و با استعداد به نسبت یک مجموعه‌ي بزرگ تشکیل شده از تعداد زیادی افراد با سطح توانایی و تخصص کمتر، عملکرد بهتری خواهد داشت چراکه افراد مستعدی در کنار یکدیگر قرار دارند که دائماً در حال انجام کاری با بهره‌ي‌ بالا هستند و به صورت همزمان در حال ارتقاي سطح خود هستند تا عملکرد بهتری داشته باشند و روز به روز پیشرفت خود و کارشان را رقم بزنند. برای جذب افراد مستعد و متخصص باید زمان و هزینه‌ی قابل توجهی صرف کرد و حقوق بالایی برای آن‌ها‌ در نظر گرفت که این امر نسبت به جذب چند نفر با سطح تخصصی متوسط منطقی تر و به صرفه تر است. 

یکی از مصداق‌های فرهنگ شفاف، فراهم بودن بستر نظر دادن و انتقاد کردن است. به افراد مجموعه اجازه داده شود تا نظرات خود را مطرح کنند و انتقادها و پیشنهاد‌های خود را به راحتی و شفاف بیان کنند. حتی اگر نظرات و انتقادهاي کارمندان دردناک باشد بازهم بهتر از این است که آن‌ها را بیان نکنند. باید بستر صداقت و صراحت برای تمام افراد مجموعه فراهم شود و به افراد نسبت به آنچه مطرح می‌کنند، بازخورد مناسب ارائه شود. 

کارمندان و مدیران باید نسبت به بازخوردها ۴ اصل را مدنظر قرار دهند:

  • بازخورد باید با هدف کمک کردن و تأثیر مثبت انجام شود.
  • بازخورد باید با اقدام عملی همراه باشد.
  • هر بازخوردی باید به ‌دقت بررسی شود که آیا برای خودمان قابل پذیرش است یا خیر
  • بابت هر بازخورد باید از طرف مقابل قدردانی کرد.

تراکم بالای استعدادهای یک مجموعه هزینه بر است اما به حداکثر رساندن کارایی را رقم خواهد زد.

داشتن تیمی که استعدادهای زیادی دارد، برای هر مجموعه ای جذاب است. اما برای داشتن چنین تیمی باید کارهای اساسی انجام داد. دو نکته‌ي قابل توجه، برای داشتن چنین تیمی این است که باید برای جذب افراد توانمند و متخصص حقوق خوب پرداخت کنید و از طرف دیگر اخراج کردن نیرو برایتان کار سختی نباشد. 

نتفلیکس نسبت به سایر مجموعه ها، دید متفاوت تری نسبت به نیروی انسانی دارد. در این شرکت به کارمندان به دید خانواده نگاه نمی شود و نگاه به آن ها مانند یک تیم است که قرار است در کنار یکدیگر هر کس به بهترین شکل کار خود را انجام دهد و تیم به موفقیت برسد به همین دلیل نقش هرکس بسیار مهم است و باید اطمینان حاصل کرد هرکس بهترین فرد برای موقعیت شغلی است که در آن قرار دارد. اگر فردی به هردلیلی نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد با او خداحافظی خواهد شد و باید مجموعه را ترک کند اما نکته قابل توجه در این قطع همکاری این است که شرکت نتفلیکس بسته‌ی سخاوتمندانه‌ای برای اخراج افراد درنظر دارد تا آسیب پذیری روانی و مادی هر فرد پس از جدا شدن از نتفلیکس به حداقل برسد. 

زمانی که از اختیار عمل در کار صحبت می شود، منظور دادن اختیار عمل به نیروهای توانمند و متخصص است. افرادی که در کار خود دانش و ابتکار عمل دارند و می‌توان روی فکر و تصمیمات آن‌ها حساب باز کرد. در این صورت نیاز نیست مانند خیلی از مجموعه ها، مدیران وقت خود را صرف بررسی، تائید یا رد کردن تصمیمات کارکنان کنند. داشتن یک تیم توانمند، مدیریت کردن را آسان تر خواهد کرد و می توان به افراد اعتماد کرد تا تصمیمات ابتکاری و هوشمندانه بگیرند و بدون نیاز به مدیران و سرپرستان سطوح پایین سازمان، یک مجموعه کارآمد داشت.

برگرفته از کتاب قوانین بی‌قاعده نوشته‌ی رید هسیتینگز (Reed Hastings ) و ارین میر (Erin Meyer)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon