تعریف، معنا، اهمیت و اجزاء پیام تبلیغاتی

تعریف، معنا، اهمیت و اجزاء پیام تبلیغاتی

پیام تبلیغاتی، اطلاعات یا ایده‌ه­ای متنی، تصویری، شنیداری، ویدئویی و یا ترکیبی از این­‌هاست که با هدف ترغیب مشتریان جهت قدم گذاشتن در مسیر مورد نظر برند با استفاده از کمپین­‌های تبلیغاتی ارسال می‌شود. 

پیام تبلیغات چیست؟

هدف پیام تبلیغات می‌تواند شامل تشویق جهت خرید محصول یا خدمات، ثبت­ نام، رزرو هتل و به‌طور کلی دعوت به انجام دادن کاری باشد. 

چرا پیام تبلیغات مهم است؟

یک پیغام تبلیغاتی، عامل پیوند‌دهنده برند با مشتریان بالفعل و بالقوه است. در نظر داشته باشید که مشتریان، برند شما را از طریق پیغام‌های ارسال شده که همچون سرنخ عمل می­‌کند می­‌شناسند. یک پیغام خوب می­‌تواند ایده درست را به دست افراد درست در زمان درست برساند.

خلق یک پیغام درست، چه مزایایی برای برند­ها دارد؟

1. به شما این امکان را می دهد که آگاهی از برند خود را به‌طور ناگهانی افزایش دهید.

کمپین­‌هایی که دارای پیغام­‌های هوشمندانه­‌ای هستند می­‌توانند به سرعت باعث جلب توجه مشتریان و ایجاد آگاهی برای برند شوند. به‌عنوان مثال، کانن (Canon) شرکت تولید­کننده‌ی دوربین و تجهیزات جانبی عکاسی، در شب کریسمس، یک کمپین با هشتگ بی­سلفی راه اندازی کرد که در آن مردم سرتاسر جهان را تشویق کردند، که نه خودشان بلکه اعمال خوب مثل هدیه دادن، کمک کردن و هر نوع کار بشردوستانه‌ای که برای دیگران انجام می‌دهند، را با دوربین ثبت کنند و به اشتراک بگذارند تا باعث تشویق حس نوع دوستی در بین افراد شود.

2. مشارکت، مصرف کننده را حفظ می‌کند.

درصورتی‌که با مشتریان تعامل صورت نگیرد ممکن است آن­ها نتوانند خود را قانع کنند که باز هم باید به برند وفادار بمانند، و به خرید کردن ادامه بدهند. در صورت بروز چنین مساله­‌ای آن­ها به راحتی برند خود را عوض می­‌کنند و شما را فراموش می­‌کنند. ارائه‌ی پیشنهاد­های هدفمند و کاربردی برای آن‌ها مهر تاییدی بر این موضوع است که برند، خواسته­‌ها و نیازهای شما را مدنظر قرار داده، و متناسب با تغییر ذائقه‌ی شما محصولات و خدمات خود را به‌روز نگه می‌دارد. رسیدن به چنین هدفی می‌تواند از طریق یک پیغام تبلیغاتی خوب صورت گیرد.

3. سرنخ‌ها را به فروش تبدیل می‌کند.

همیشه سرنخ‌های منتشر شده به نتیجه منجر نمی‌شوند. به‌عنوان مثال افرادی که به عنوان پیش قراول تلقی می‌شوند و محصولات جدید را خریداری می‌کنند ممکن است سرنخ‌ها را به‌طور کامل درک نکرده باشند و متوجه کارکرد واقعی محصول و یا خدمات نشوند. عدم درک درست از سرنخ‌ها در هر مرحله از قیف فروش تاثیر گذار است و ارائه‌ی پیغام درست می‌تواند راه‌گشای مشکلات موجود باشد و مصرف کنندگان را به انتهای قیف فروش یعنی خرید هدایت کند.

4. به شما کمک می­‌کند مخاطب خود را درک کنید.

تجزیه و تحلیل نحوه‌ی تعامل  مشتریان و شما اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از آنها خواهید آموخت که کدام پیشنهادها، کانال­ها و رویکردها برای جمعیت هدف شما مؤثرتر هستند. تجزیه و تحلیل نحوه‌ی تعامل مشتریان و شما، و پاسخ به پیام­های شما بینش ارزشمندی را ارائه می­‌دهد. می‌دانید که کدام پیشنهادها، کانال‌ها و تاکتیک‌ها برای مخاطبان شما بهتر عمل می‌کنند.

اجزای یک پیام تبلیغاتی

ساختار پیام­‌های تبلیغاتی برای کمپین­های تبلیغاتی موثر، صرف­نظر از این که از تبلیغات آنلاین یا آفلاین استفاده می‌کنید، یکسان خواهد بود. اجزای تبلیغ وظیفه­‌ی ساختن فرم تبلیغات را بر عهده دارند. بنابراین در اینجا مؤلفه­‌هایی ارائه می­‌شود که دانستن آن­ها برای یک پیام تبلیغاتی درست، امری ضروری است. 

1. تیتر

اولین بخش یک پیغام تبلیغاتی تیتر است. تیتر وظیفه‌ی جذب مخاطب برای قدم گذاشتن در مسیر مورد نظر بازاریاب‌ها را دارد. تیتر باید جذاب و آموزنده باشد تا مخاطبین به این نتیجه برسند که در صورت نخواندن آن، فرصت بزرگی را از دست خواهند داد. پیغام اصلی تبلیغات از طریق تیتر منتقل می‌شود و به‌همین جهت باید کوتاه، شیرین و بدون ابهام باشد تا مردم را به ادامه خواندن ترغیب کند.

2. عنوان فرعی

تبلیغ‌کنندگان گاهی اوقات این عنصر را حذف می کنند، اما نمی‌­توان قدرت آن را دست کم گرفت. یک عنوان فرعی می­‌تواند از تیتر شما پشتیبانی کند و پاسخ‌گوی نیاز مخاطبین به دریافت بیشتر اطلاعات باشد. عنوان فرعی معمولاً درست در زیر تیتر قرار می­گیرد، بنابراین به‌سختی می‌توان آن را نادیده گرفت. اگر عنوان شما یک سوال است، یک تیتر فرعی می تواند موثر باشد. یک عنوان فرعی ممکن است طولانی‌تر از تیتر باشد اما تیتر و عنوان فرعی دو عنصر کاملا مکمل هستند که اکثر سایت های معتبر دنیا از یک تیتر جذاب در کنار یک عنوان فرعی برای پوشش پیام اصلی استفاده می‌کنند.

3. تصاویر

این عنصر پس از عنوان، جایگاه دوم را در جلب توجه کاربر به یک تبلیغ به خود اختصاص می­دهد. تصاویر به شما کمک می­‌کنند تا محصول را برای مشتری تجسم کنید، مزایای آن را نشان دهید، تداعی ایجاد کنید و مشتریان خود را علاقمند نگه دارید. تصاویر به‌سرعت و به‌راحتی ایده‌ها را به هم منتقل می‌کنند و همچنین امکان سوء تعبیر وجود ندارد. تصاویر بینش مطلوبی از محصول یا تبلیغ‌کننده ایجاد می‌کنند، ادعاهای مطرح شده را روشن می‌کند و بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصول تأکید می‌کند.

4. متن اصلی

زمانی که تیتر ادعایی مطرح می‌کند، در متن اصلی پیام تبلیغات به تفصیل درباره تیتر توضیح داده می‌شود و شواهد بیشتری نشان داده می‌شود. وقتی که عنوان، یک سوال را مطرح می­‌کند، عنوان فرعی به آن پاسخ می­‌دهد. مقدار جزئیات در یک آگهی باید برای پاسخ‌گویی به سوالاتی که در ذهن یک خریدار احتمالی ایجاد می‌­شود، کافی باشد. گاهی اوقات مصرف­‌کننده دلیل یا مدرکی برای ادعاهای مطرح‌شده در تبلیغات می­‌خواهد. بنابراین شواهدی در مورد کیفیت، عملکرد، دوام و ... از طریق استدلال، اثبات توسط متخصصان، توصیفات توسط کاربران و یا از طریق نمایش در متن اصلی ارائه می­‌شود.

5. درخواست اقدام

این اقدامی است که می‌خواهید مردم پس از خواندن آگهی شما انجام دهند. باید به آن‌ها توضیح دهید که برای بررسی مزایای محصول شما باید چه کاری انجام دهند. درخواست اقدام می­تواند خرید، بازدید از یک وب سایت، تبت نام، عضویت، رزرو بلیط و ... باشد.

رسیدن به اهداف مدنظر چگونه خلق می‌شود؟

ایجاد یک عنوان کامل و اضافه‌کردن یک تصویر زیبا کافی نیست. باید مراحل بیشتری برای ایجاد یک پیام بسیار مرتبط و هدفمند طی کرد. 

نقطه شروع، تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف است. می­‌توان یک تبلیغ عالی از نظر بازاریابی ایجاد کرد، اما اگر پیام را برای شخص غیرمرتبط ارائه دهید، نتیجه‌ای نخواهد داشت. تجزیه و تحلیل مخاطبان، دیدگاه ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد. دریابید که بازار هدف و مشخصات جمعیت شناختی ( جنسیت، میانگین سن مشتری، وضعیت اجتماعی، تحصیلات، سطح درآمد، محل زندگی و سبک زندگی) آنها به چه صورتی است؟ پاسخ به این سوالات کلی، شما را با مخاطبان خود آشنا می‌کند و آگاهی شما را نسبت به آن‌ها بالا می‌برد.

تجزیه و تحلیل مخاطبان، مشکلات مشتری را نمایان می‌کند و قدرت تصمیم‌گیری شما را بالا می برد. زمانی که مشتری یک برند را انتخاب می‌کند معتقد است، آن برند بهترین گزینه برای حل مشکل اوست. انجام تحقیقات برای شناسایی چالش‌های مشتری باید به‌طور پیوسته ادامه داشته باشد و این کار می‌تواند با کمک مصاحبه، نظرسنجی، و دیگر روش‌های تحقیقات بازار صورت گیرد. دانستن اینکه مشتریان به کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد نیاز دارند و آن را نمی‌توانند در بین پیشنهادهای رقبا پیدا کنند، ممکن است کلید موفقیت شما باشد. 

از دیگر دستاوردهای تجزیه و تحلیل مخاطبان، هدف شناسایی کانال‌های مورد علاقه مشتریان است. این روزها شبکه‌های اجتماعی و موبایل نقش پررنگی در سبک زندگی مردم ایفا می‌کند، ضمن اینکه کانال‌های سنتی تبلیغات مثل تلویزیون و تبلیغات چاپی هم‌چنان طرفداران خود را دارد. مشتریان در کانال‌های تبلیغاتی مختلفی حضور دارند، بهترین کانال‌های تبلیغاتی باید شناسایی شود تا با صرف کمترین هزینه بدون در آنها سرمایه‌گذاری کرد. 

در کنار رعایت مطالب گفته شده لازم است اجزای پیام تبلیغات به بهترین شکل ممکن ارائه شود. مهم‌ترین اجزای پیام یعنی تیتر نباید مبهم باشد، زیرا می‌تواند مخاطب شما را بترساند. در مورد تمام مزایای محصول باید فکر شود و جذاب‌ترین آن‌ها در نسخه تبلیغاتی به همراه عکس‌های باکیفیت گنجانده شود تا کاربران بتوانند به راحتی آن‌ها را درک کنند.

به عنوان توصیه آخر، واکنش‌­ها به پیام تبلیغات باید تجزیه و تحلیل شود و براساس آن‌ها اقدامات لازم صورت گیرد. نحوه تعامل کاربران با تبلیغاتی که انجام می‌دهید را پیگیری کنید. به عنوان مثال، اگر محصول خود را از طریق کمپین‌های ایمیلی تبلیغ می‌کنید، نرخ کلیک پایین نشان می‌دهد که در ایجاد یک موضوع جذاب شکست خورده‌اید، و پیام شما با مخاطبان سازگار نیست یا انتظارات مخاطبان را برآورده نکرده است. این یافته‌ها به شما در بهبود استراتژی تبلیغات کمک می‌کند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس