تأثیر هوش مصنوعی بر آیندهٔ بشر از دید استیو وازنیاک (اولین برنامه‌نویس اپل)

تأثیر هوش مصنوعی بر آیندهٔ بشر از دید استیو وازنیاک (اولین برنامه‌نویس اپل)

Steve Wozniak یکی از مؤسسین شرکت اپل و اولین برنامه‌نویس این کمپانی است که در مصاحبه‌ای با مجلهٔ The Australian Financial Review گفت تأثیر هوش مصنوعی بر آیندهٔ زندگی بشر مخرب خواهد بود و این در حالی است که سایر افراد صاحب‌نام دنیا همچون ایلون ماسک، بیل گیتس و استفان هاوکینگ نیز نظرات نسبتاً مشابهی با وی در زمان‌های مختلفی ابزار کرده‌اند.

پیشرفت‌های شگرفی که در صنعت فناوری صورت گرفته است استیو وازنیاک را وادار ساخته تا به چنین نگرشی دست یابد. مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، ایلون ماسک، یکی از کسانی است که در زمینهٔ خطرات هوش مصنوعی بیش از سایرین اظهار نظر کرده است به طوری که هوش مصنوعی را «بزرگ‌ترین تهدید هستی» قلمداد می‌کند با علم به اینکه که خودِ وی در دو شرکت DeepMind و Vicarious به عنوان مخترع در زمینهٔ هوش مصنوعی کار کرده است که با این تفاسیر نیاز است تا در مورد دیدگاه‌های وی با تأمل بیشتری اندیشید. آنچه استیو وازنیاک را در مورد AI به وحشت انداخته را می‌توان از زبان خودش این‌گونه شنید:

کامپیوترها درصدد این هستن تا به بشر تسلط پیدا کنن و در این رابطه اصلاً شکی به دل راه ندید! همان‌گونه که افرادی مثل استفان هاوکینگ و ایلون ماسک پیش‌بینی کردن، من هم عقیده دارم که آیندهٔ وخیم و هولناکی در انتظار بشره. اگه ما گجت‌هایی بسازیم که مسئولیت هر چیز و هر کاری رو در زندگیمون در دست بگیرن، نتیجه این می‌شه که اون‌ها سریع‌تر از ما فکر خواهند کرد و بالتبع برای سرعت بخشیدن به کارها و بهبود راندمان در زمینه‌های مختلف انسان‌ها رو کنار خواهند گذاشت چرا که از دید این سیستم‌ها انسان موجودی کُند، بی‌کیفیت، بدون راندمان هست.

در سایت Reddit، بیل گیتس هم صحبت‌های مشابهی کرده است. به نقل از وی:

من با ایلون ماسک و سایرین در این زمینه موافقم و اصلاً نمی‌فهمم چرا برخی افراد نگران آیندهٔ نوع بشر نیستن.

استفان هاوکینگ، فیزیکدان فقید، نیز هشدار داده بود که هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور انتقام خود را خواهد گرفت. به نقل از وی:

انسان‌ها از بُعد تکامل بیولوژیکی خیلی آهسته پیشرفت می‌کنن و توان رقابت با فناوری‌های نوینی مثل هوش مصنوعی رو ندارند و اگر به این راه ادامه بدیم، به زودی سرکوب خواهیم شد.

در پایان، مجدد به دیدگاه استیو وازنیاک باز می‌گردیم که در جایی اشاره کرد اصلاً معلوم نیست زمانی که سیستم‌هایی با هوش مصنوعی عنان دنیا را در دست بگیرند، آیا ما ارباب خواهیم بود یا همچون حیوانات با ما رفتار خواهد شد یا این احتمال وجود دارد که همچون مورچه‌ای باشیم که زیر پا له می‌شود!

آیا آینده کماکان در دستان نوع بشر خواهد بود یا رقبای جدید ما (ربات‌ها) عنان زندگی‌مان را در دست خواهند گرفت؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon