بیت‏ کوین چیست؟

بیت‏ کوین چیست؟

بیتکوین نه تنها اولین ارز دیجیتال بلکه محبوب‏ ترین ارز رمزنگاری‏ شده در بین بیش از 5000 ارز دیجیتال موجود در بازار امروز می‏ باشد. بعد از بیتکوین رمزارزهای گوناگونی ایجاد شدند که حالا رقیب بیتکوین شده ‏اند اما در نهایت ارزش و نوسانات بیتکوین بر همه آن‏ها تاثیرگذار است. بیتکوین را می‏ توان بدون هیچ واسط ه‏ای خرید، فروخت و مبادله کرد. با توجه به نوسانات شدید بیتکوین شاید برای سرمایه‏ گذاران تازه ‏کار انتخاب مناسبی نباشد و به طور کلی ممکن است تا حدودی درک زیر و بم‏ های رمزارزها مشکل باشد. در ادامه می‏ خواهیم نگاهی دقیق‏ تر به نحوه عملکرد بیتکوین بیندازیم.

بیتکوین چیست؟

بیتکوین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز (decentralize) است که در ماه ژانویه سال 2009 ساخته شده است. غیرمتمرکز بودن آن به این معناست که توسط یک فرد، بانک، دولت و یا سازمان به خصوصی کنترل نمی ‏شود. بیتکوین نسبت به مکانیزم ‏های پرداخت آنلاین قدیمی که کارمزد بالایی داشتند، بهای کارمزد تراکنش ‏ها را بسیار کاهش داده است و برخلاف واحد پولی رایج در هر کشور که توسط دولت ‏ها اداره می‏ شوند، یک ارز غیرمتمرکز و بدون ناظر می ‏باشد.

بیتکوین به عنوان یک نوع ارز دیجیتال شناخته شده است به این دلیل که از رمزنگاری برای حفظ امنیت آن استفاده می ‏شود. این ارز رمزنگاری‏ شده هیچ ماهیت فیزیکی و قابل لمسی ندارد اما مانند دلار، یورو، پوند و ... ارزش پولی دارد و با مصرف زیاد برق و اینترنت تولید می ‏شود. بیتکوین در دفاتر مالی عمومی (بستر شبکه بلاک‏چین) ثبت و پیاده‏ سازی شده است و همه به آن دسترسی شفاف و دقیقی دارند (اگرچه تمامی سندها رمزگذاری شده و در امنیت کامل هستند).

امنیت سیستم بیتکوین به چه میزان است؟

سیستم بیت‌کوین مجموعه‌ای از رایانه‌ها است (که به آن‌ها nodes یا miners نیز گفته می‌شود) که همگی کد بیت‌کوین را اجرا و زنجیره بلوکی بلاک‏چین (blockchain) آن را ذخیره می‌کنند. بلاک‏چین را میتوان مجموع ه‏ای از یکسری بلوک‏ ها در نظر گرفت و در هر بلوک نیز مجموع ه‏ای از تراکنش ‏ها وجود دارد. تمامی رایانه‏ هایی که بلاک‏چین را اجرا می‏ کنند، یک فهرست یکسانی از بلوک‏ ها و تراکنش ‏ها دارند و می‏ توان همه بلوک‏ هایی که ایجاد و با تراکنش ‏های جدید بیتکوین پر می‏ شوند را به طور واضح و دقیقی مشاهده کرد و به همین علت هیچ‏گونه تقلب و تخلفی در این سیستم اتفاق نمیافتد. به بیان ساده‏ تر سیستم رمز ارزها یک ناظر واحد ندارد بلکه تمامی کسانی که در سرتاسر جهان وارد این سیستم می‏ شوند همگی مانند یک زنجیر به هم متصل هستند و نمیتوان حمله و تغییری در آن ایجاد کرد.

تمامی تراکنش ‏های بیتکوین توسط حجم عظیمی از توان محاسباتی از طریق فرایندی به نام ماینینگ (mining) مورد تایید قرار می‏ گیرند. به هنگام انجام معاملات، بیتکوین با نام اختصاری BTC خوانده می‏ شود.

مزیت‏ های بیتکوین:

  • قابلیت حمل تمام دارایی در یک کیف پول معتبر
  • امنیت بالا
  • غیرمتمرکز بودن
  • سرعت بالای انجام معاملات
  • کارمزد کم

چه کسی بیتکوین را ساخته است؟

ایجاد چنین ارزی از تراوشات ذهنی و ایده ‏های فرد مرموزی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو "Satoshi Nakamoto" بوده است اما همچنان مشخص نیست که "ساتوشی ناکاموتو"، اسم یک نفر یا یک گروه بوده است. بنابراین هویت فرد یا افرادی که این تکنولوژی را ساخته ‏اند هنوز ناشناخته و مخفی باقی مانده است.

هر بیتکوین به هشت رقم اعشارقابل تقسیم است (100 میلیونیم یک بیتکوین) و به کوچکترین واحد آن نیز "ساتوشی" می‏گویند.

برای ساخت و ایجاد بیتکوین، سازنده و مخترعی در نظر گرفته نشده است و این کار دلایل مختلف و انگیزه‏ های قابل تاملی دارد:

افراد زیادی در پشت صحنه برای خلق این ارز دیجیتال نقش داشته ‏اند و با استفاده از تحقیقات، تئوری ها و نسخه‎ های شکست‎ خورده قبلی، بیتکوین ساخته شد و منصفانه نیست که ساخت آن را به یک نفر اختصاص داد. از طرفی به دلیل محبوبیت جهانی بیتکوین، امکان پیشی گرفتن آن از ارزهای رایج دولتی و ایجاد اختلال در سیستم بانکی وجود دارد بنابراین اگر هویت سازنده بیتکوین مشخص می‏ گردید احتمال اقدام قانونی دولت‏ها بر علیه او بسیار زیاد می‏ شد. تاکنون نیز برخی از کشورها انجام معاملات و استخراج ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرده‏ اند. اگر "ساتوشی ناکاموتو" یک نفر بود قطعا تا به حال بیشترین مقدار ذخیره بیتکوین را در اختیار داشت و مورد هدف مجرمان قرار می‏ گرفت.

محبوبیت انجام معاملات با ارز دیجیتال به چه علت است؟

معاملاتی که با رمزارزها انجام می‏ شود را هیچ سازمان دولتی نمیتواند پیگیری و ردیابی کند. بنابراین گزینه مناسبی برای فرار مالیاتی و پرداخت‏ های غیرقانونی می‏باشد. همچنین موسسات مالی و بانک‏ ها به عنوان واسطه در این بین وجود ندارند تا برای انجام معاملات، سقف و یا کارمزد در نظر بگیرند. اما محبوبیت اصلی آن به جهت سود زیاد و افزایش ارزش جهانی آن در یک مدت کوتاه میباشد. در حال حاضر کسب ‏و کارهای زیادی در همه کشورها، بیتکوین را یک روش پرداخت رسمی در نظر گرفته‏ اند.

استخراج بیتکوین چگونه انجام می‏شود؟

استخراج بیتکوین فرایندی است که بیتکوین در چرخه، آزاد می‏ شود. به طور کلی، استخراج بیتکوین نیازمند حل پازل‏های سخت محاسباتی برای کشف یک بلوک جدید و اضافه کردن آن به بلاک‏چین می‏باشد. با اضافه شدن هر بلوک، امنیت شبکه بلاک‏چین بیشتر می‏شود. استخراج بیتکوین سوابق تراکنش را در سراسر شبکه اضافه و تأیید می‏ کند. برای استخراج بیتکوین می‏ توان از سخت‏ افزارهای مختلفی استفاده کرد که هرچه ویژگی آن‏ها بیشتر باشد به همان میزان می‏توان ارز بیشتری استخراج کرد. در حال حاضر برای استخراج بیتکوین به کامپیوترهای قدرتمند، مقادیر زیادی برق و اینترنت نیاز است. پیشبینی شده است که تا سال 2140 تمامی بیت‏ کوینها در چرخه آزاد شده‏ اند و در ازای استخراج، هیچ بیت‏ کوینی بدست نخواهد آمد بنابراین به احتمال زیاد استخراج ‏کنندگان باید به سراغ کارمزد تراکنشها بروند و روی آن‏ها حساب کنند.

حداکثر تعداد بیتکوینی که به طور کلی تولید خواهد شد 21 میلیون می‏ باشد و تا نوامبر 2021 بیش از 18.85 میلیون (تقریبا 90 درصد) از بیتکوین‏ ها استخراج شده است. محققان تخمین زده ‏اند که 20 درصد این مقدار بیتکوین تولید شده، از بین رفته است چرا که افراد کلیدهای خصوصی خود را فراموش کرده و یا بیتکوین‏ ها را به آدرسهای غیرقابل استفاده ارسال کرده ‏اند؛ حتی ممکن است شخص دارنده بیت‏ کوین فوت شده و اطرافیانش دسترسی به حساب او ندارند.

سرمایه‏ گذاری در بیتکوین

مانند سرمایهگذاری در بازار بورس می توان به بیتکوین به چشم یک سهام نگریست. به این صورت که هربار با بخشی از درآمد خود مقداری بیتکوین خریداری نمایید و به مرور زمان پس از نگهداری و افزایش ارزش آن، سود کنید. اکثر مردم از طریق صرافیهای معتبر، ارز دیجیتال خریداری میکنند. تاکنون ارزش بیتکوین هر سال بالاتر رفته و در سال 2021 به بالاترین قیمت خود رسیده است. اکثر افرادی که بیتکوین دارند از سرمایهگذاران بلندمدت هستند. به طور کلی کارشناسان مالی از سرمایه ‏گذاری در بازار ارز دیجیتال حمایت میکنند اما به شرطی که با علم و دانش لازم همراه باشد. همچنین به دلیل متنوع بودن ارزهای موجود بهتر است تمامی تخم‏ مرغ‏ های خود را در یک سبد قرار ندهید و کل سرمایه خود را به بیتکوین اختصاص ندهید. 

مهم‏ترین نکته پس از خریداری ارز دیجیتال از طریق صرافی‏ ها، انتقال به کیف پول معتبر و حفظ امنیت آن است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon