اگر طراح تجربه کاربری (ux)هستی، با این نکات سریع پیشرفت کن!

اگر طراح تجربه کاربری (ux)هستی، با این نکات سریع پیشرفت کن!

اگر شما یک طراح تجربه کاربری (UX) مبتدی هستید که می‌خواهید مهارت‌های خود را تقویت کنید و در شغلتان حرفه‌ای شوید، این سه نکته را برای ایجاد یک جهش موفق از مبتدی به متوسط بررسی کنید.

1.مهارت‌های مورد نیاز را یاد بگیرید.

ایفای نقش یک طراح UX سطح متوسط مستلزم ترکیبی از مهارت‌های میان فردی و دانش استفاده از ابزارهای خاص صنعت است که داشتن ترکیبی از این دو مهارت و ابزار باعث می‌شود که در هر شرایطی با اطمینان و اعتماد به نفس به کار خود ادامه دهید. بعضی روزها، ممکن است نیاز باشد طرح خود را به مشتری یا مدیر ارائه دهید، در حالی که یک روز دیگر ممکن است روی فرآیند طراحی متمرکز باشید و احتمالا نیاز  شود میان این دو کار انعطاف‌پذیری داشته باشید.

برای مثال، زمانی که نیاز به ارائه‌ی طرح خود به مشتری داشته باشید باید به خوبی توانایی برقراری ارتباط را داشته باشید و در زمانی دیگر باید در فرایند طراحی بسیار عمیق و تخصصی پیش بروید. در ادامه بعضی از مهارت‌های مورد نیاز را مطرح می‌کنیم.

مهارت‌های میان فردی

مهارت میان فردی ویژگی‌ای هست که شما را به یک عضو تیم و شریک عالی در پروژه‌ها تبدیل می‌کند. به طور خاص، در دنیای طراحی UX، شما باید به طور منظم با اعضای تیم و بخش‌های مختلف از تجربه نویس (copywriters) تا طراحان گرافیک همکاری کنید. طراحان UX که مهارت‌های زیر را دنبال می‌کنند، علاوه بر ارائه‌ی بینش‌های ارزشمند برای کاربران و مشتریان، به تیم خود ارزش اضافه می‌کنند.

مهارت‌های تحلیلی

توانایی تفکر انتقادی و کشف رفتارها، انگیزه‌ها و نیازهای کاربران خاص به طراحان UX کمک می‌کند تا ارزش بیشتری برای کاربران و تیم‌های داخلی آن‌ها فراهم کنند.

خلاقیت

طراحان بصری (Visual Designer) جنبه‌هایی از تجربه‌ی کاربر را از نظر دیداری و بصری جذاب می‌کنند (مانند منوها و دکمه‌ها)، که این جذابیت ممکن است پاسخ‌های مثبت بیشتری را از کاربران به دنبال داشته باشد. اما طراحان UX می‌دانند که چگونه یک رابط کاربری را از حالت ساده به چیزی کاربردی و جذاب تبدیل کنند. یک طراح خوب فقط به آنچه کاربران می‌گویند قانع نمی‌شود، بلکه به کارهایی که آنها در طول تست کاربردپذیری (usability testing) انجام می‌دهند نگاه می‌کند.

طرز فکر مشارکتی

طراحان UX بخشی از یک تیم هستند که شامل تعدادی نقش‌های مختلف، مانند توسعه‌دهندگان و استراتژیست‌های محتوا است، بنابراین مهم است که آن‌ها مایل به همکاری، ارائه‌ی پیشنهادات، دریافت بازخورد و ارتباط موثر با مشتریان باشند.

همدلی(Empathy)

طراحان UX خوب توانایی همدلی با کاربران، درک مشکلات آنها و پیش‌بینی نیازهای آنها را دارند. ترکیب همدلی با تحقیقات خوب می‌تواند یک طراح UX سطح متوسط را از یک طراح عالی متمایز کند.

تصویر شماره1: همدلی (Empathy) یک مهارت حیاتی برای طراحان است.

مهارت‌های خاص صنعت (Industry-Specific Skills)

علاوه بر مهارت‌های عمومی، برای طراحان UX حیاتی است که مهارت‎های خاص صنعت را دنبال کنند که به آن‌ها کمک می‌کند کارآمدتر، تخصصی‌تر و خلاقانه‌تر کار کنند. این مهارت‌ها میتواند یک قدم بزرگ در پیشرفت فنی باشد.

تحقیق

طراحانux  به صورت اصولی و کامل تحقیق می‌کنند و می‌توانند با بینش بهتری طرح هایشان را به مشتریان ارائه بدهند.

 تحقیقات خوب به طراحان UX اجازه می‌دهد تا با کاربران بهتر و بیشتر آشنا شوند و به داده‌ها و اطلاعات دقیق‌تری دست پیدا کنند.

تست کاربردپذیری (Usability testing)

طراحان UX که بر تست کاربردپذیری تسلط دارند، می‌توانند تاثیر طراحی را از دیدگاه کاربر بررسی کنند. با استفاده از تست کاربردپذیری می‌توان طرح را بررسی کرد و نقاط ضعف و قسمت‌های کور طرح را شناخت. این روش به صرفه‌جویی در زمان و هزینه هم کمک می‌کند.

برای مثال Hotjar، ابزاری است که رفتار کاربر را آنالیز می‌کند و نتیجه‌اش را در قالب نقشه‌ی حرارتی (Heatmap)، فیلم ضبط‌شده (از لحظۀ ورود شما به سایت تا لحظه‌ی خروج‌تان) و غیره، به شما گزارش می‌دهد.

نمونه‌سازی اولیه(Prototype)

پورتوتایپ به طراحان تجربه‌ی کاربری کمک می‌کند تا محصول را قبل از توسعه به تیم و مشتریان ارائه دهند.
این روش کمک می‌کند تا قبل از نوشتن اولین خط کد، مطمئن شوید که محصول شما مطابق با هدف کار می‌کند و مشکل کاربران را حل می‌کند. ابزارهایی مانند Adobe XD،  InVisionو Figma برای نمونه‌سازی مفید هستند.

پس از بررسی مهارت‌های گفته شده، مهارت‌های خود را با آنها مقایسه کنید تا به خود امتیاز دهید. آیا ترکیبی از مهارت‌های میان فردی و فنی دارید که فراتر از موقعیت‌های سطح ابتدایی است؟ در غیر این صورت، زمانی را اختصاص دهید تا در مهارت‌های گفته شده پیشرفت کنید و یک برنامه‌ی عملیاتی برای دستیابی به مهارت‌های لازم در طراحی UX ایجاد کنید.

2. برنامه ریزی

چه به عنوان یک طراح UX سطح مبتدی شروع به کار کرده باشید، چه در حال حاضر یک موقعیت متوسط داشته باشید، ایجاد یک نقشه‌ی راه که مسیر حرفه‌ای شما و چگونگی رسیدن به نقش مورد نظر خود را ترسیم می‌کند، مفید است. با یک برنامه‌ی روشن، نه تنها خود را برای یک حرفه و پیشرفت موفق آماده می‌کنید، بلکه فرصت‌هایی برای رشد هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‌ای کشف می‌کنید.

فرصت‌های آموزشی را دنبال کنید 

اگر در نقش یک طراح UX در سطح مبتدی هستید و هدف دارید که به سمت یک نقش ارشد بروید، تصدیق اینکه در کجا هستید به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید برای رسیدن به موقعیت بعدی چه کاری باید انجام دهید.در رویدادها، آموزش‌ها یا کنفرانس‌هایی درباره‌ی طراحی UX شرکت کنید. دوره‌های آموزشی و گواهینامه‌های نرم افزار مربوط به طراحی UX را دریافت کنید. برای الهام گرفتن و ارتباط با طراحان دیگر، از Behance  وDribbble  استفاده کنید.

حوزه‌ی تخصصی مورد علاقه‌تان در UX را مشخص کنید

به 5 تا 10 سال آینده فکر کنید: خودتان را کجا تصور می‌کنید؟ اگر به‌تازگی به‌عنوان یک طراح UX در سطح پایه شروع کرده‌اید، احتمالاً اهدافی برای پیشبرد حرفه‌ی خود در زمینه‌ی UX دارید. چند مسیر شغلی بالقوه برای در نظر گرفتن عبارتند از:

  • معماری اطلاعات (Information Architect): معماری اطلاعات با هدف سازماندهی محتوا به گونه‌ای است که کاربران به راحتی خود را با عملکرد محصول تطبیق داده و بدون نیاز به تلاش زیاد موارد مورد نیاز خود را بیابند. ساختار محتوا به عوامل مختلفی بستگی دارد.
  • استراتژیست  UX(UX Strategist) : کمک می‌کند تا اهداف مشتری با یک طراحی خوب استراتژیک و کاربر محور هماهنگ شود.
  •  UX Copywriter(UX Copywriter) : هنر استفاده از زبان برای آسان‌تر کردن و لذت‌بخش‌تر کردن تجربه‌های برند برای کاربران است.
  • طراح تعاملی (Interaction Designer) : از داده‌ها و تحقیقات برای ایجاد تجربیات جذاب‌تر استفاده می‌کنند.

بهترین طراحی، طراحی تعامل است که زمان بارگذاری و پاسخ به کاربر زیاد طول نمی‌کشد ، کاربر را مجبور به فکر کردن نمی‌کند و باعث رنجش کاربر نمی‌شوند .شرکت‌ها طراحان تعاملی را استخدام می‌کنند که مطمئن شوند برنامه‌های دیجیتالی آنها مورد استفاده‌ی کاربران قرار می‌گیرد یا خیر؟

3.با این منابع مهارت های خود را ارتقاء دهید.

خوشبختانه، فرصت‌های یادگیری به معنای واقعی کلمه در نوک انگشتان شما هستند. اینترنت انبوهی از اطلاعات را برای هر مرحله از حرفه‌ی طراحی UX شما ارائه می‌دهد و مکان عالی برای شروع یادگیری شما است.

  • منابع و آموزش‌های مربوط به جنبه‌های مختلف طراحی UX مانند نمونه‌سازی اولیه، تحقیقات کاربر، مقالات طراحی UI و موارد دیگر را جستجو کنید.
  • با ابزارهایی مانند Adobe XD آشنا شوید، که مکانی عالی برای یادگیری و رشد مهارت‌های طراحی UX است.
  • در دوره‌های آموزشی و گواهینامه‌ای که در نقشه‌ی راه شغلی خود مشخص کرده‌اید شرکت کنید.

طراحیUI/UX ، حرفه‌ی هیجان انگیزی است. هر روز فرصت‌های جدیدی برای گسترش مرزهای ارتباطات دیجیتال و طراحی با مهارت‌های منحصر به فرد و ایده‌های نوآورانه‌ی شما وجود دارد. با ترکیبی از مهارت‌ها، اهداف و منابع، مطمئناً جایگاه ارزشمندی در طراحی UX پیدا خواهید کرد.

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه ممنون از همراهیتون.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon