استراتژی‌های استفاده از کاربران برای تست اپلیکیشن

استراتژی‌های استفاده از کاربران برای تست اپلیکیشن

مرحلهٔ تست اپلیکیشن توسط کاربران ممکن است بسیار طاقت‌فرسا باشد اما به هیچ وجه اهمیت آن را ناچیز نشمارید. فرض کنیم یک سایت یا اپلیکیشن توسعه داده‌اید و به کمک همکاران خود آن را تست کرده‌ و اکنون آماده‌اید تا آن را برای تست در اختیار به اصطلاح End User بگذارید. در این فرایند، گروهی از افرادی را که به مخاطبان هدف شما نزدیک‌ترند انتخاب می‌کنید و مرحلهٔ تست کردن را شروع می‌کنید و به محض شروع این فرایند بازخوردهای نه چندان مطلوبی از کاربران دریافت می‌کنید من‌جمله «نمی‌دانم این چیه؟» یا «چه‌طور وارد سایت شوم؟» و مشکلاتی از این دست که در ادامه خواهید دید چگونه می‌توان بر این دست مشکلات فائق آمد.

بهبود مهارت‌های ارتباطی
اگر در مورد نتیجهٔ کارتان حساس هستید، باید قبل از گرفتن بازخورد از کاربران خود را برای آنچه ممکن است بشنوید آماده سازید. به عبارتی، مشتاق شنیدن نظرات آن‌ها باشید و هرگونه فیدبکی را بپذیرید، عمیقاً به صحبت‌های‌شان گوش کنید و سعی نکنید تا از کارتان دفاع کنید چرا که اساساً شما نباید نرم‌افزار خود را به کاربران تحمیل کنید بلکه باید تمام تلاش خود را به کار بندید تا نقاط ضعف احتمالی کارتان را بشناسید و در جهت برطرف کردن آن‌ها گام بردارید به علاوه اینکه همواره به خاطر داشته باشید که نظرات کاربران هرچند هم که منفی باشند اما هرگز شما و توانایی‌های شغلی‌تان را زیر سؤال نمی‌برد بلکه کمک می‌کنند تا محصول‌تان را بهبود ببخشید.

سعی کنید تا ابتدا مشکلات عمیق‌تر را بیابید
بدون شک در مرحلهٔ تست توسط کاربران، ایشان توصیه‌ها و پیشنهاداتی در مورد تغییر در طراحی و یا امکانات به شما خواهند داد اما به همین بسنده نکنید و از آن‌ها بپرسید چرا؟ بدین صورت که اگر کاربری از شما بخواهد تا رنگ چیزی را عوض کنید، می‌توانید به سادگی آن را مطابق خواستهٔ کاربران تغییر دهید یا حتی به آن اهمیتی ندهید اما اگر از آن‌ها دلیلش را جویا شوید، خواهند گفت چرا با آن راحت نیستند و چرا بخشی از اپلیکیشن برایشان جذاب نیست. به طور کلی، این‌گونه نظرات برای بهبود نتیجهٔ نهایی مفید هستند و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا در مورد اجزای مختلف محصول‌ خود مجدداً فکر کنند.

سؤالات کاربران را با سؤال پاسخ دهید
تسترها ممکن است در حین انجام فرایند تست سؤالاتی بپرسند و از آنجایی که نمی‌خواهید روی نظر کاربران تأثیر بگذارید، باید سؤالشان را با یکی از سؤال‌هایی که خودتان از آن‌ها دارید پاسخ بدهید. به عنوان مثال، در پاسخ به این سؤال که «عملکرد این دکمه چیست؟» بپرسید «شما انتظار دارید که این دکمه چه کاری انجام دهد؟» صبور بودن و تشویق کردن کاربران به آن‌ها کمک می‌کند برای ادامهٔ این مرحله احساس راحتی کنند حتی زمانی که مطمئن نیستند که نتیجه چه خواهد بود.

سخن پایانی
شاید دوست داشته باشید تا مرحلهٔ تست توسط کاربران را تا زمانی که خودتان با محصول‌تان احساس راحتی می‌کنید به تأخیر بیاندازید اما این مرحله باید به محض اینکه نمونهٔ اولیهٔ (MVP) آماده شد، شروع شود زیرا این رویکرد به شما کمک می‌کند تا نسبت به درست انجام دادن کارها اطمینان حاصل کنید و قسمت‌هایی که غیرضروری هستند را بشناسید. با این کار، اختلاف میان آنچه ما تصور می‌کنیم افراد در مواجهه با محصول‌مان انجام می‌دهند و آنچه که در واقعیت انجام خواهند داد مشخص می‌شود (به طور مثال،‌ معمولاً متون طولانی خوانده نمی‌شوند و دکمه‌های کوچک یا دکمه‌هایی که عنوان مناسبی ندارند از نظرها پنهان می‌مانند.)

مرحلهٔ تست توسط کاربران یک بخش انکارناپذیر از توسعهٔ اپلیکیشن است که باید آن را بپذیرد چرا که از دست دادن کاربران در دراز مدت،‌ هزینهٔ بیشتری به شما تحمیل خواهد کرد. در همین راستا، توسعه‌دهندگان نیاز دارند تا با مفهومی تحت عنوان UX بیشتر آشنا شده و تمام تلاش خود را به کار بندند تا تجربهٔ کاربری خوبی برای کاربران سایت یا اپ موبایل خود رقم بزنند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon