آیا واقعا گوگل به دنبال جایگزین کردن زبان برنامه نویسی Swift به جای Java است؟

آیا واقعا گوگل به دنبال جایگزین کردن زبان برنامه نویسی Swift به جای Java است؟

محبوبیت روزافزون Swift، زبان برنامه نویسی اپل و مشکلات قضایی اخیر دو شرکت گوگل و اوراکل، مالک اندروید را بر آن داشته است تا به دنبال جایگزینی برای زبان برنامه نویسی Java به منظور توسعه اپ های اندرویدی باشد. اما واقعا چنین تصمیمی چه تبعاتی می تواند برای شرکت های اپل، گوگل و اوراکل داشته باشد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر، با سکان آکادمی همراه باشید.

گوگل در آینده می تواند این زبان پرتقاضا، بی نقص و محبوب توسعه دهندگان یعنی سوئیفت را به عنوان زبانی تراز اول، جایگزین جاوا کند. سوئیفت هنوز در ابتدای راه است و خود را به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی در میان توسعه دهندگان اثبات خواهد کرد (البته اگر تاکنون نکرده باشد!) علاوه بر محبوبیت و پرطرفدار بودن، ویژگی دیگر این زبان این است که اپل آن را اپن سورس کرده و به بخش بزرگی از جامعه ی برنامه نویسی اجازه ی مشارکت در آن را داده است. 

به نقل از TNW، زمانی که اپل زبان برنامه نویسی سوئیفت را به صورت اپن سورس منتشر می کرد، نمایندگان گوگل، فیس بوک و اوبر در لندن با هم ملاقات کرده و درباره ی زبان برنامه نویسی ساخت شرکت اپل، به بحث و تبادل نظر پرداختند. به گزارش منابع مختلف، گوگل به دنبال جایگزین کردن این زبان به جای جاوا برای توسعه ی اپلیکیشن های اندرویدی است. شرکت های فیس‌بوک و اوبر نیز قصد دارند روش‌ هایی برای استفاده ی هرچه بیشتر از این زبان برنامه‌ نویسی در پروژه های خود بیابند.

 در حال حاضر، سیستم عامل اندروید شرکت گوگل از زبان جاوا به عنوان زبان سطح اول خود پشتیبانی می کند. مزایای سوئیفت نسبت به جاوا و کشمکش های میان شرکت های گوگل و اوراکل موجب اتخاذ این تصمیم بزرگ شده است. علاوه بر این، ساختار اپن سورس سوئیفت نیز صدمه ای به گوگل نخواهد زد.

این جایگزینی چه زمانی انجام می شود؟ 
این تصور که گوگل به سرعت می تواند زبان سوئیفت را جایگزین جاوا کند، تصوری ساده لوحانه است. این کار، یک کپی پیست ساده نیست و به زمان نیاز دارد! گوگل باید بر روی تبدیل لایبرری های استاندارد خود برای هماهنگی با سوئیفت و پشتیبانی از SDK ها و  API های مورد نیاز کار کند. به علاوه، این شرکت باید API های سطح بالا و پایین اندروید را که در سی پلاس پلاس و جاوا وجود دارند را نیز بازنویسی کند. به طور خلاصه، زمان زیادی نیاز است تا گوگل بتواند تمامی سرویس ها، اپلیکیشن ها و API های اندروید را بازنویسی کند.

سوئیفت، مسیر خود را به سوی تبدیل شدن به محبوب ترین زبان برنامه نویسی دنیا، به سرعت طی می کند. در حالی که گوگل پیش از این، از زبان برنامه نویسی جاوا و استفاده از Open JDK چشم پوشی کرده است، حضور سوئیفت در سیستم عامل اندروید شرکت گوگل، اتفاق جالبی خواهد بود.

نیاز به توضیح نیست که توسعه اپلیکیشن های اندرویدی در حال حاضر یک از شاخه های پولساز در زمینه توسعه ی نرم افزار چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران است. تا زمانی که گوگل بخواهد در این حوزه ی سرنوشت ساز تصمیم نهایی را اتخاذ کند که شاید چندین سال به طول بیانجامد، علاقمندان به توسعه اپ های اندرویدی می بایست از زبان برنامه نویسی جاوا برای کدنویسی پروژه های خود استفاده کنند. اگر علاقمند به این حوزه هستید، توصیه می کنیم ابتدا دوره ی آموزش رایگان زبان برنامه نویسی جاوا در سکان آکادمی را پشت سر گذاشته، سپس با شرکت در دوره ی آموزش رایگان برنامه نویسی اندروید در سکان آکادمی، به کسب درآمد در این شاخه ی جذاب بپردازید.

نظر شما درباره ی این تغییر بزرگ چیست؟ آیا شرکت بزرگی همچون فیسبوک که یک زبان اختصاصی تحت عنوان Hack و یا فریم ورکی تحت عنوان React Native برای توسعه اپ های موبایل دارد، با انتخاب سوئیفت آینده ی فناوری های خود را به مخاطره نخواهد انداخت؟ آیا گوگل می تواند تعداد کثیری توسعه دهنده که سال ها با استفاده از زبان جاوا اقدام به توسعه ی اپ های اندرویدی کرده اند را مجاب کند تا به زبان اختصاصی اپل مهاجرت کنند؟ نظراتتان را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon