آشنایی با 14 نفری که عنان اینترنت را در دست داشته و هر کدام حامل یک کلید امنیتی‌اند!

آشنایی با 14 نفری که عنان اینترنت را در دست داشته و هر کدام حامل یک کلید امنیتی‌اند!

امروز اینترنت به بخش لاینفک زندگی بیش از نیمی از جمعیت جهان مبدل شده است اما در این میان، کمتر کسی را می‌توان یافت که به این مسئله فکر کند اینترنت تحت کنترل چه کسانی است؟ به طور کلی، 14 نفر هستند که اکوسیستم اینترنت را تحت کنترل خود دارند و این افراد عضو سازمانی موسوم به ICANN می‌باشند که مسئول مدیریت واگذاری نام‌های دامنه است. به طور کلی، ICANN امنیت اینترنت را بررسی می‌کند و همچنین وظیفۀ اتصال دامنه‌ها به آدرس‌های IP را نیز بر عهده دارد. 

از میان این افراد، ۷ نفر هستند که کلیدها را در اختیار دارند و ۷ نفر دیگر محض احتیاط در نظر گرفته شده‌اند تا در صورت بروز مشکل برای ۷ نفر اول، کلیدها را ارائه دهند (به‌ طور کلی، چندین سطح امنیتی مختلف وجود دارد که هر کدام از این کلیدداران، کلیدهای فلزی‌شان را در مکان‌های فوق امنیتی نگاه می‌دارند.) روی هم رفته، امنیت سازمان ICANN که مخفف Internet Corporation for Assigned Names & Numbers است با توجه به مسئولیت آن‌ها به‌ عنوان سیستم امنیتی اینترنت، بسیار بالا است.

جالب است بدانید که هر کدام از این افراد یک کلید داشته و وقتی این کلیدها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، کلید اصلی تحت عنوان Master Key کل شبکۀ اینترنتی در سراسر جهان تشکیل می‌گردد. حال ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که چنین اطلاعاتی از کجا به بیرون درز کرده‌اند؟ در پاسخ به این سؤال بایستی گفت که The Guardian مسئول جمع‌آوری این اطلاعات بوده و تمام جزئیات بر اساس مراسمی کاملاً امنیتی موسوم به Key Ceremony با حضور James Ball، سردبیر ویژۀ این پروژه، بوده است. این تیم، چهار بار در سال در جلسه‌ای گرد هم می‌آیند و همان‌طور که گزارش شده، تمام کلیدداران دارای تجارب بسیار بالا در حوزۀ امنیت هستند. علاوه‌ بر این، تعداد کلیدداران هیچ کشوری نسبت به سایر کشورها برتری نداشته و بر اساس قانون هم این اجازه به کشوری داده نشده است.

اگر بخواهیم در مورد محیط کار این سازمان امنیتی صحبت کنیم، کاملاً واضح است که نمی‌توانیم به آسانی وارد محل کار آن‌ها شویم. در واقع، برای ورود به هر آفیس نیاز به پسوردهای مختلفی است که از آن جمله می‌توان به پسورد پین‌کد، پسورد کارت هوشمند و اِسکن دستی بیومتریک اشاره کرد که در نهایت ورود به یک آفیس امکان‌پذیر می‌گردد (جالب است بدانید که در آن واحد، صرفاً درب یک آفیس می‌تواند باز گردد!) خیلی خلاصه و مفید James Ball در این خصوص می‌گوید:

این سازمان بیشتر شبیه به تله‌گیر آدم‌هاست! 

در یک کلام، برنامۀ ICANN ایجاد پشتیبانی برای موقعیت‌هایی است که حملات اینترنتی (سایبری) صورت می‌گیرد و دلیل اینکه کلیدها بین 14 نفر پخش شده‌‌اند صرفاً برای اطمینان از این است که تمام قدرت دست شخص خاصی نباشد که در غیر این صورت، ریسک امنیت اینترنت و کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند بالا خواهد رفت.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon