آشنایی با کتاب قرمز کوچک فیسبوک

آشنایی با کتاب قرمز کوچک فیسبوک

Ben Barry که قبلاً در شرکت فیسبوک با سِمت طراح مشغول به کار بوده است، در زمان همکاری خود با این شرکت کتابی طراحی کرد که پُر است از نقل‌قول‌هایی مرتبط با فرهنگ درون سازمانی و تاریخچهٔ شرکت فیسبوک که وقتی تعداد کاربران این شبکهٔ اجتماعی در سال ۲۰۱۲ به یک میلیارد رسید، مدیران شرکت تصمیم گرفتند یک نسخه از این کتابچه را روی میز تک‌تک پرسنل این شرکت قرار دهند.

اگرچه این کتاب خیلی خلاصه و کوچک است، اما حاوی اطلاعاتی است که دید ما را نسبت به نگرش مدیران این شرکت بازتر می‌سازد. به گفتهٔ این طراح اسبق فیسبوک:

دلیل اصلی طراحی چنین کتابی این بود که فیسبوک در زمینهٔ معرفی مأموریت، تاریخچه و فرهنگ درون سازمانی‌ خود به کارمندان تازه‌وارد دچار یکسری چالش‌ها شده بود تا‌ جایی‌ که پرسنل جدید فیسبوک به دشواری می‌تونستن به اطلاعات مد نظرشون در این رابطه دست پیدا کنن.

جالب است بدانیم زمانی‌ که طراح این کتابچه در فیسبوک مشغول به کار بود، سایر پرسنل شرکت لقب «وزیر شعار» را به وی داده بودند و این به‌ خاطر تمرکز وی روی مقولهٔ برندسازی بود. او یک لابراتوار تحقیقاتی و همچنین یک مرکز چاپ دیجیتالی در نزدیکی مقر اصلی شرکت فیسبوک تأسیس کرده بود که این امکان را به سایر پرسنل شرکت می‌داد تا از تجهیزات این لابراتوار برای کارهای شخصی برخوردار گردیده و همچنین بتوانند برای کسب مهارت‌های چاپ دیجیتالی، از آن مرکز استفاده کنند.

به طور خلاصه، با مشاهدهٔ تصاویر انتشار یافته در این کتاب قرمز که به نظر می‌رسد برگرفته از کتابی با همین عنوان توسط رهبر حزب کمونیست چین، Mao Zedong، است که پر بود از سخنرانی‌ها، نقل‌قول‌ها و دست‌نوشته‌های وی، کارمندان فیسبوک می‌توانند خیلی سریع با فرهنگ سازمان این شبکهٔ اجتماعی آشنا شوند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon