نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ابتدای کار توسعهٔ اپلیکیشن خود روی فرآیند نصب و دیپلوی آن به طور پیوسته کار کنید

Software Deployment یا استقرار نرم افزار، فرآیند آماده سازی یک برنامه برای نصب و پیکربندی آن روی سیستم های مشتریان است. یک اپلیکیشن جدید ممکن است روی سیستم شما که توسعه دهنده ی آن هستید به خوبی کار کند، اما این به معنای آن نیست که واقعا برای کار روی سایر سیستم ها آماده شده باشد. بسیاری از قابلیت ها وجود دارند که ممکن است شما اصلاً به آن ها احتیاج پیدا نکرده باید، با این حال سایر کاربران به آن ها نیاز دارند و شما مسئول ایجاد این قابلیت ها در نرم افزار خود هستید تا به نیاز مشتریانتان به خوبی پاسخ دهید. وجود این قابلیت ها از این نظر مهم است که نرم افزار شما را اصطلاحاً کاربر پسندتر می کند و به شما کمک خواهد کرد تا از سرقت نرم افزار خود جلوگیری کنید. در این آموزش به معرفی گام های فرآیند استقرار نرم افزار و برخی الزامات آن می پردازیم.

گفتیم فرآیند استقرار نرم افزار به تمام اقدامات لازمی اطلاق می شود که با انجام آن ها، کاربران می توانند به راحتی از یک نرم افزار استفاده کنند. از آن جا که هر سیستم نرم افزاری قابلیت های منحصر به فرد خود را دارا است، نمی توان در مورد پروسه ی دقیق هر فعالیت چیزی گفت. از این رو می توانیم دیپلویمنت نرم افزار را یک فرآیند کلی در نظر بگیریم که باید بر اساس خصوصیات و الزامات خاص هر سیستمی شخصی سازی شود. با این وجود می توانیم به طور خلاصه توضیحاتی کلی در مورد برخی از اقدامات این فرآیند به شرح زیر داشته باشیم:

Release (توزیع): این فعالیت در حقیقت واسطی بین فرآیند توسعه و فرآیند دیپلویمنت نرم افزار است که شامل تمام عملیات مورد نیاز برای آماده سازی یک نرم افزار به منظور یکپارچه سازی و انتقال آن به سیستم کاربران می شود. بنابراین توزیع یک سیستم نرم افزاری باید تمام منابع لازم را به همراه داشته باشد تا نرم افزار به درستی روی سیستم کاربران اجرا شود. به طور کلی توزیع یک نرم افزار شامل پکیجی از اجزای مورد نیاز برای راه اندازی سیستم، توضیحات راهنما در مورد نحوه ی نصب سیستم، و اطلاعاتی در مورد خصوصیات، موارد استفاده و جامعه ی هدف سیستم نرم افزاری است.

Installation (نصب): این مرحله اولین اقدام برای دیپلویمنت نرم افزار روی سیستم مشتریان است. معمولاً این مرحله پیچیده ترین مرحله ی دیپلویمنت نرم افزار است، چرا که برای این کار باید تمام منابع مورد نیاز برای استفاده از سیستم به طور مناسب گردآوری شوند.

Activation (فعال سازی): این فعالیت مربوط به راه اندازی اجزایی از سیستم می شود که برای اجرای نرم افزار مستقر شده ابتدا باید آن ها اجرا شوند. معمولاً فعال سازی با استفاده از پنجره های راهنما و آیکون ها و دکمه های گرافیکی طراحی شده صورت می گیرد. باید دقت داشته باشیم که در مرحله ی فعال سازی ممکن است نیاز به فعال بودن یک سری نرم افزارهای دیگر داشته باشیم. برای مثال اگر در این مرحله یک فایل فشرده ی زیپ داشته باشیم، برای باز کردن آن نیاز به یک نرم افزار نصب شده ی دیگر روی سیستم خواهیم داشت که فایل های زیپ را بخواند.

De-Activation (غیر فعال سازی): اقدامی درست بر خلاف فعالیت قبلی که اجرای تمام اجزای نرم افزار را متوقف می کند. این عملیات معمولاً قبل از فعالیت های دیگر فرآیند دیپلویمنت مانند به روز رسانی سیستم اتفاق می افتد.

Update (به روز رسانی): این فعالیت در حقیقت حالت خاصی از نصب نرم افزار است که معمولاً پیچیدگی کم تری نسبت به عملیات نصب دارد، چرا که نرم افزار قبلاً یک بار روی سیستم نصب شده است.

De-Installation (پاک کردن نرم افزار نصب شده): زمانی پیش می آید که یک کاربر دیگر نیازی به یک نرم افزار ندارد و می خواهد آن را از سیستم خود پاک کند. در این شرایط باید تمام اجزای نصب شده به درستی غیر فعال شده، سپس از روی سیستم پاک شوند. در این مورد باید دقت لازم صورت بگیرد که آسیبی به سایر منابع و فایل های مشترک وارد نشود.

Obsolescence (منسوخ شدن): در نهایت یک نرم افزار پس از مدتی منسوخ می شود و سازندگانش دیگر از آن پشتیبانی نخواهند کرد. دقیقاً مانند زمانی که نسخه ی نصب شده را غیر فعال می شود، باید مراقب باشیم که مشکلی برای سایر اجزای سیستم به وجود نیاید. یکی از الزامات این کار این است که به کاربران زمان منسوخ شدن نرم افزار از پیش اطلاع داده شده باشد.

به منظور استقرار یک اپلیکیشن در محیط سیستم مشتریان، مراحل بالا باید به طور دقیق طراحی و آزمایش شوند. از آن جا که تمام این اقدامات پس از توسعه ی یک نرم افزار روی سیستم کاربران صورت می گیرد، معمولاً طراحی و اشکال زدایی آن ها تا مراحل پایانی توسعه نرم افزار به تعویق می افتد. مسئولیت کدنویسی بخش مربوط به نصب نرم افزار در آخرین مرحله به یک مهندس توزیع محول می شود که به واسطه ی پیچیدگی های مربوط به آن، کار خود را با نارضایتی پیش می برد. نتیجه ی این کار این است که تیم نرم افزاری هیچ تجربه ای در مورد فرآیند دیپلویمنت نرم افزار یا محیط واقعی که نرم افزار در آن استقرار می یابد پیدا نمی کند، تا زمانی که بسیار دیر می شود و عملاً نمی توان تغییری را در سیستم اِعمال کرد یا نتیجه ی اِعمال تغییرات بسیار سنگین می شود.

از آن جا که فرآیند نصب و دیپلویمنت اولین چیزی است که مشتری با آن رو به رو می شود، هر اندازه این فرآیند ساده تر باشد، کاربر نهایی راحت تر و با خطای کم تر می تواند نرم افزار شما را روی سیستم خود به کار گیرد، در نتیجه به نرم افزار اعتماد پیدا می کند و راحت تر برای پذیرش آن قانع می شود.

زمانی که پروژه ی نرم افزاری خود را با کار روی عملیات نصب آغاز می کنید، فرصت بیش تری برای کار روی این فرآیند دارید، در نتیجه شانس این را دارید که هم زمان با توسعه ی نرم افزار بتوانید بخشی از کدهای برنامه را به منظور تسهیل فرآیند نصب تغییر دهید. اجرا و تست فرآیند نصب در یک محیط تمیز به صورت دوره ای خیال شما را از این بابت راحت خواهد کرد که فرآیند طراحی شده به قابلیت های منحصر به سیستم شما که روی آن نرم افزار را توسعه می دهید وابستگی ندارد، و روی هر سیستمی قابل راه اندازی و اجرا است.

به تأخیر انداختن طراحی و تست اقدامات فرآیند دیپلویمنت نرم افزار به این معنا است که در مراحل پایانی با پیچیدگی های بیش تری رو به رو خواهید بود. به این دلیل که مجموعه ای از کدهای نرم افزار عملاً قابل تغییر نیستند، یا این که گاهی کدنویسی برنامه با فرضیاتی در مورد سیستم صورت گرفته است که منحصر به سیستم خاص شما است و برای کار روی سایر سیستم ها نیازمند تغییر است.

اگرچه فکر کردن در مورد فرآیند دیپلویمنت نرم افزار و کار روی آن در همان آغاز پروژه توجیه اقتصادی ندارد و ارجحیت با این است که توسعه دهنده بتواند اپلیکیشنی را طراحی و توسعه دهد که در محیط توسعه، روی سیستم خودش به درستی اجرا شود؛ با این حال نکته ی اساسی در این است که شما نهایتاً زمانی می توانید از پروژه ی خود سود اقتصادی ببرید که بتوانید نسخه ی قابل نصب و اجرا را در اختیار مشتریان قرار دهید و آن ها بتوانند از نرم افزار کدنویسی شده به درستی روی سیستم خود استفاده کنند، در غیر این صورت هیچ کس برای اپلیکیشنی که کدهای آن تنها در یک IDE اجرا می شوند پولی پرداخت نخواهد کرد.

به عنوان نکته ی پایانی باید به این مورد اشاره داشته باشیم که فرآیند نصب و دیپلویمنت نرم افزار نقش مهمی در میزان بهره وری مشتریان و تیم خدمات تخصصی شما دارد، بنابراین به همان نسبت که برای تست و دیباگ کردن سورس کد نرم افزار خود وقت صرف می کنید، روی آزمایش، ارزیابی، و اشکال زدایی فرآیند نصب و دیپلویمنت نرم افزار نیز زمان بگذارید.

2-1
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: بدهی فنی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-2
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به کارگیری اصولی از توابع در برنامه نویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-3
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نیاز کاربر چیست؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-4
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استاندارهای کدنویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-5
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ساده زیباست
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-6
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مفهوم ریفکتورینگ در کدنویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-7
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نظافت را رعایت کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-8
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پیش از آن که دیگران را متهم کنید، کد خود را چک کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-9
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: انتخاب ابزار مناسب
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-10
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه های خود را به زبان مشتریان بنویسید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-11
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طرح‌های خود را بی‌نقص کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-12
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چیدمان کدها توجه کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-13
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نقد و بررسی کدها
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-14
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کامنت‌گذاری را فراموش نکنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-15
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تنها توضیحاتی را بنویسید که کدهایتان قادر به شرح آنها نباشند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-16
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از کدهای قبلی خود در شرایط مناسب مجدداً استفاده کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-17
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره در حال یادگیری موضوعات جدید باشید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-18
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ویژگی‌های یک API با طراحی مناسب
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-19
نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ابتدای کار توسعهٔ اپلیکیشن خود روی فرآیند نصب و دیپلوی آن به طور پیوسته کار کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-20
نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مدیریت اکسپشن‌ها
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۹
2-21
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تمرین آگاهانه لازمهٔ حرفه‌ای شدن است!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۱۸
2-22
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پشت هر خط از کد شما می‌بایست یک منطق وجود داشته باشد!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۱/۰۷
2-23
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: DSL چیست و چرا آشنایی با آن در حوزهٔ برنامه‌نویسی اهمیت دارد؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۱/۱۵
2-24
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ساختارشکنی نترسید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۱/۱۶
2-25
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای تست نرم‌افزار از دیتای واقعی استفاده کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۱/۲۰
2-26
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: حتی یک ارور را هم نادیده نگیرید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۲/۰۵
2-27
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرهنگ استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی را در کنار سینتکس آن بیاموزید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۲/۱۵
2-28
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اکسپش‌ها را به راحت‌ترین شکل ممکن هَندل کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
2-29
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایند توسعه یک نرم‌افزار خوب اصلاً شانسی نیست
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
2-30
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون DRY
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
2-31
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مراحل توسعهٔ نرم‌افزار
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۲۵
2-32
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به‌کارگیری درست از اصول برنامه‌نویسی شیٔ‌گرا
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۴/۱۱
2-33
نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اعداد اعشاری با خطای محاسباتی در کامپیوتر ذخیره می‌شوند
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۵/۱۷
2-34
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با مشارکت در پروژه‌های اپن‌سورس، حس جاه‌طلبی خود را ارضاء کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۶/۳۰
2-35
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: قانون طلایی طراحی API
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۰۴
2-36
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کسی که چند سال است کدنویسی می‌کند، اصلاً علامهٔ دهر نیست!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۰۶
2-37
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کار زیاد ضمانت موفقیت در برنامه‌نویسی نیست!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۰۶
2-38
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چگونه به یک باگ نگاه کنیم؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۱۹
2-39
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با حذف کدهای اضافی، سورس‌کد خود را بهبود بخشید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۲۱
2-40
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه‌هایی که می‌نویسید را کاربرپسند کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۲۱
2-41
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایندهای برون برنامه‌ای، زمان پاسخگویی نرم‌افزار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۲۱
2-42
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: Build اصولی ارائه کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۰۵
2-43
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ بهینه از ابزارهای کامندلاینی
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۲۳
2-44
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یادگیری هم‌زمان بیش از یک زبان برنامه‌نویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۲۳
2-45
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE خود را مثل موم در دست بگیرید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۲۹
2-46
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با محدودیت‌های خود دست و پنجه نرم کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۹/۱۲
2-47
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره بدانید چه چیزی را قرار است کامیت کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۹/۱۲
2-48
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با نحوهٔ به‌کارگیری دیتابیس‌های رابطه‌ای
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۶
2-49
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مهارت‌های ارتباطی و فراگیری زبان‌های خارجی
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۷
2-50
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: خود را با مهارت تخمین زدن تجهیز کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۹
2-51
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE یا Editor مسأله این است!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۹
2-52
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ارسال پیام خطا به دولوپر توسط نرم‌افزار
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۰
2-53
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چیزهای اضافی را لود نکنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۱
2-54
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چه‌موقع و چگونه از راه‌کارهای موقتی در کدنویسی استفاده کنیم؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۶
2-55
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ نادرست از اینترفیس‌ها را غیرممکن سازید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۷
2-56
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را شفاف‌سازی کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۸
2-57
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ضرورت آشنایی با مفاهیم کانکارنسی و پاراللیزم
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۸
2-58
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یافتن راه‌کارهای ساده برای مشکلات سخت
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۸
2-59
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: دولوپری که نداند Polymorphism چیست، دولوپر نیست!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۱
2-60
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تستر‌های نرم‌افزار دشمن دولوپرها نیستند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۲
2-61
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره یک نسخه از نرم‌افزار برای ریلیس داشته باشید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۳
2-62
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط سورس‌کد است که حرف اول و آخر را می‌زند
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۳
2-63
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط کد نزنید بلکه Build Process را نیز مدنظر قرار دهید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۵
2-64
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۶
2-65
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با تفاوت Static Typing و Dynamic Typing در برنامه‌نویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
2-66
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از نمایش ارورها برای کاربر اجتناب کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۳۰
2-67
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چه برنامه‌نویسی حرفه‌ای می‌گویند؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۰۴
2-68
نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: از ورژن کنترل غافل نشوید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۰۸
2-69
نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: ماوس و کیبورد را کنار بگذارید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۰۹
2-70
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدخوانی کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۳
2-71
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعاملات اجتماعی کلید موفقیت است!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۴
2-72
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن دست به اختراع مجدد چرخ نزنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۶
2-73
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از Singleton Pattern استفاده نکنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۷
2-74
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: وابستگی‌های زیاد دشمن ریفکتورینگ هستند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۸
2-75
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: هرچه تعداد خطوط کد کمتر، بهتر!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۹
2-76
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون Single Responsibility
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۹
2-77
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همه‌ چیز با یک آری شروع می‌شود!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۰
2-78
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را خودکار کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۱
2-79
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مزایای ابزارهای تحلیل سورس‌کد
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۲
2-80
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: در تست نرم‌افزار فقط رفتار مورد انتظار را بسنجید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۲
2-81
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست‌ها علاوه بر صحیح بودن، می‌بایست دقیق هم باشند
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۴
2-82
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست نرم‌افزار و سورس‌کد را آخر شب‌ها و آخر هفته‌ها انجام دهید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۶
2-83
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مقایسه‌ای مابین مهندسین نرم‌افزار و دیگر مهندسان
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۱
2-84
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از نوشتن کدهای اضافی پرهیز کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۲
2-85
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره در کدنویسی را هرگز نادیده نگیرید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۴
2-86
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: منفی در مفنی می‌شود مثبت!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۸
2-87
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدنویسی تمیز و اصولی یک باید است
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۹
2-88
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ابزارهای یونیکسی دوست دولوپرها هستند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۱۷
2-89
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ درست از الگوریتم‌ها و دیتا استراکچرها
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۲۲
2-90
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با لاگ‌گیری Verbose دچار دردسر خواهید شد!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۸/۰۲
2-91
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: درک تفاوت مفاهیم DRY و WET در کدنویسی بهینه
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۸/۰۳
2-92
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعامل مابین دولوپرها و تسترها
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۹/۱۱
2-93
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طوری کد بزنید که گویی قرار است تا آخر عمر سورس‌کدتان را ساپورت کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۹/۱۱
2-94
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن فانکشن‌های کوچک بنویسید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۶
2-95
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای دولوپرها تست بنویسید نه برای ماشین‌ها!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۸
2-96
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مراقب سورس‌کد باشید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۸
2-97
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند‍: خیلی به حرف‌های مشتریان اعتماد نکنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۸
rocket
نظرات
اگر login نکردی برامون ایمیلت رو بنویس: