نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پشت هر خط از کد شما می‌بایست یک منطق وجود داشته باشد!

یکسری ابزارها در اختیار برنامه نویسان هستند که این امکان را به ایشان می‌دهند تا کدهایشان را به منظور عدم وجود هرگونه باگی چک کنند اما واقعیت امر آن است که این دست ابزارها همیشه کارآمد نیستند و نتیجه ی دلخواه را بوجود نمی آورند. در همین راستا، برنامه نویسان نیاز به رویکردی دارند تا از آن طریق بتوانند از درستی کدهای خود اطمینان حاصل کنند و این همان چیزی است که در این آموزش قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

یک برنامه نویس حرفه‌ای کسی است که سورس کد پروژه ی خود را به بخش‌های کوچک تقسیم‌بندی کرده -خواه بخش‌های یک خطی مثل فراخوانی یک فانکشن، خواه بخش‌های مثلاً ده خطی- و از صحت کارکرد این بخش‌های سورس کد اطمینان حاصل کند. اگر شما بتوانید به اندازه‌ای از کارکرد سورس کد پروژه ی خود اطمینان داشته باشید که یکی از دوستان برنامه نویس شما -که نقش Devil`s Advocate را بازی می کند- نتواند به آن گیر دهد، کفایت می‌کند و شما به هدف خود دست یافته اید.

به خاطر داشته باشید به طور کلی منظور از Devil`s Advocate یا «وکیل مدافع شیطان» کسی است که مهارت خاصی در ایراد بنی اسرائیلی گرفتن دارد و همواره نیمه ی خالی لیوان را نگاه می کند. ممکن است این تصور برای شما پیش بیاد که در شرکت های حرفه‌ای چنین افرادی اصلاً جایگاه خوبی ندارند اما این باور کاملاً اشتباه است. شرکت های تراز اول برای وکلای مدافع شیطان سر و دست می شکنند چرا که این افراد می‌توانند متضمن موفقیت یک محصول شوند.

در بررسی تک تک خطوط سورس کد، می بایست همواره این نکته را مد نظر قرار دهیم که تا حد ممکن بلوک های کد مستقل از یکدیگر باشند و اصطلاحاً Dependency (دیپندنسی یا وابستگی) کمی مابین بخش‌های مختلف کد وجود داشته باشد چرا که در این صورت، بررسی سورس کد به مراتب راحت‌تر خواهد بود. به طور کلی، یکسری نکات هستند که اگر بتوانیم از آن‌ها در کدنویسی پیروی کنیم، تا حد قابل توجهی می‌توانند متضمن یک محصول نهایت بهینه گردند که عبارتند از:

- تا حد ممکن از فانکشن هایی که ماهیت GoTo دارند اجتناب کنید. در اینجا منظور از GoTo، فانکشن هایی است که برای انجام کاری خاص نیاز به سایر فانکشن ها دارند و همین مسأله منجر ارتباط بین فانکشنی و در نهایت پیچیدگی بیشتر سورس کد می شود.

- تا حد ممکن از متغیرهای گلوبال که امکان تغییر مقادیر آن‌ها وجود دارد استفاده نکنید چرا که این دست متغیرها منجر به ایجاد وابستگی مابین بخش‌های مختلف کد می‌شوند (منظور از متغیرهای گلوبال، متغیرهایی است که در بدنه ی کلاس‌ها تعریف شده و به نوعی public هستند؛ یعنی از هر کجای برنامه می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.)

- هر متغیر می بایست تا حد ممکن از Scope یا «حوزه ی» کوچکی برخوردار باشد. به عبارت دیگر، مثلاً به جای تعریف کردن متغیری تحت عنوان userAccountNumber که گلوبال است، بهتر است که این متغیر را داخل یک فانکشن تعریف کنیم و صرفاً داخل همان فانکشن به آن دسترسی داشته باشیم.

- از فضاهای خالی به منظور خوانایی بیشتر کد استفاده کنید. به عبارت دیگر، بخش‌های مختلف سورس کد را با زدن اینتر مجزا کنید و در عین حال هم از Indentation های درست استفاده کنید (منظور از Indentation، اسپیس هایی است که از سمت چپ ویرایشگر کد تا ابتدای دستورات وجود دارند.) امروزه اکثر IDE ها دارای این قابلیت هستند تا به صورت خودکار، فواصل سورس کد را منظم کنند.

- کد خود را گویا کنید. به عبارت دیگر، نام هایی برای کلاس ها، فانکشن ها، متغیرها و … استفاده کنید که نیازی به کامنت گذاری نداشته و مثلاً نام یک فانکشن به خوبی نمایانگر ماهیت و کاری که آن فانکشن انجام می‌دهد باشد. به طور مثال، اگر فانکشی قرار است اطلاعات کاربر را از دیتابیس گرفته و در اختیار ما قرار دهد، نامی همچون fetchUserInfo مناسب است چرا که هم کوتاه است اما در عین حال گویای ماهیت این فانکشن نیز هست.

- اگر منطق برنامه ی شما به گونه‌ای است که نیازمند بخش‌های تو در تو است، بهتر آن است که هر بخش را در قالب یک فانکشن کدنویسی کنید.

- هر فانکشن می بایست فقط و فقط یک کار را انجام دهد و از نوشتن فانکشن های «همه کاره» شدیدا خودداری کنید. گفته می‌شود که یک فانکشن خوب، فانکشنی است که در صفحه ی مانیتور، بدون نیاز به اسکرول کردن، ابتدا و انتهای آن معلوم باشد. یعنی چیزی در حدود 24 خط کد! (البته بسته به رزولوشن و اندازه ی مانتیور، این قانون برای برنامه نویسان مختلف نتایج کاملا متفاوتی دارد.)

- تعداد پارامترهای ورودی فانکشن ها می بایست محدود باشد (مثلاً 4 پارامتر ورودی به نظر محدودیت خوبی به نظر می آید) و در صورتی هم که تعداد پارامترهای ورودی مد نظر شما زیاد است -مثلا 12 پارامتر ورودی- می‌توانید پارامترهای مرتبط با یکدیگر را در قالب یک آبجکت تعریف کرده و از آن آبجکت به عنوان یکی از پارامترها استفاده نمایید.

علاوه بر موارد فوق الذکر، راه کارهای دیگر نیز هستند که با اعمال آن‌ها می‌توان درک بهتری از سورس کد پیدا کرد اما موارد مطروحه جزو مهم‌ترین چیزهایی هستند که به شما کمک خواهند کرد تا کدی تمیز، بدون باگ، بدون وابستگی، گویا و بهینه داشته باشید.

2-1
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: بدهی فنی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-2
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به کارگیری اصولی از توابع در برنامه نویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-3
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نیاز کاربر چیست؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-4
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استاندارهای کدنویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-5
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ساده زیباست
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-6
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مفهوم ریفکتورینگ در کدنویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-7
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نظافت را رعایت کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-8
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پیش از آن که دیگران را متهم کنید، کد خود را چک کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-9
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: انتخاب ابزار مناسب
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-10
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه های خود را به زبان مشتریان بنویسید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-11
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طرح‌های خود را بی‌نقص کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-12
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چیدمان کدها توجه کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-13
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نقد و بررسی کدها
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-14
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کامنت‌گذاری را فراموش نکنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-15
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تنها توضیحاتی را بنویسید که کدهایتان قادر به شرح آنها نباشند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-16
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از کدهای قبلی خود در شرایط مناسب مجدداً استفاده کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-17
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره در حال یادگیری موضوعات جدید باشید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-18
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ویژگی‌های یک API با طراحی مناسب
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-19
نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ابتدای کار توسعهٔ اپلیکیشن خود روی فرآیند نصب و دیپلوی آن به طور پیوسته کار کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-20
نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مدیریت اکسپشن‌ها
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۹
2-21
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تمرین آگاهانه لازمهٔ حرفه‌ای شدن است!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۱۸
2-22
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پشت هر خط از کد شما می‌بایست یک منطق وجود داشته باشد!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۱/۰۷
2-23
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: DSL چیست و چرا آشنایی با آن در حوزهٔ برنامه‌نویسی اهمیت دارد؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۱/۱۵
2-24
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ساختارشکنی نترسید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۱/۱۶
2-25
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای تست نرم‌افزار از دیتای واقعی استفاده کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۱/۲۰
2-26
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: حتی یک ارور را هم نادیده نگیرید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۲/۰۵
2-27
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرهنگ استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی را در کنار سینتکس آن بیاموزید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۲/۱۵
2-28
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اکسپش‌ها را به راحت‌ترین شکل ممکن هَندل کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
2-29
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایند توسعه یک نرم‌افزار خوب اصلاً شانسی نیست
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
2-30
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون DRY
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
2-31
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مراحل توسعهٔ نرم‌افزار
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۲۵
2-32
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به‌کارگیری درست از اصول برنامه‌نویسی شیٔ‌گرا
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۴/۱۱
2-33
نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اعداد اعشاری با خطای محاسباتی در کامپیوتر ذخیره می‌شوند
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۵/۱۷
2-34
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با مشارکت در پروژه‌های اپن‌سورس، حس جاه‌طلبی خود را ارضاء کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۶/۳۰
2-35
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: قانون طلایی طراحی API
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۰۴
2-36
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کسی که چند سال است کدنویسی می‌کند، اصلاً علامهٔ دهر نیست!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۰۶
2-37
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کار زیاد ضمانت موفقیت در برنامه‌نویسی نیست!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۰۶
2-38
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چگونه به یک باگ نگاه کنیم؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۱۹
2-39
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با حذف کدهای اضافی، سورس‌کد خود را بهبود بخشید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۲۱
2-40
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه‌هایی که می‌نویسید را کاربرپسند کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۲۱
2-41
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایندهای برون برنامه‌ای، زمان پاسخگویی نرم‌افزار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۲۱
2-42
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: Build اصولی ارائه کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۰۵
2-43
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ بهینه از ابزارهای کامندلاینی
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۲۳
2-44
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یادگیری هم‌زمان بیش از یک زبان برنامه‌نویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۲۳
2-45
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE خود را مثل موم در دست بگیرید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۲۹
2-46
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با محدودیت‌های خود دست و پنجه نرم کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۹/۱۲
2-47
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره بدانید چه چیزی را قرار است کامیت کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۹/۱۲
2-48
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با نحوهٔ به‌کارگیری دیتابیس‌های رابطه‌ای
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۶
2-49
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مهارت‌های ارتباطی و فراگیری زبان‌های خارجی
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۷
2-50
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: خود را با مهارت تخمین زدن تجهیز کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۹
2-51
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE یا Editor مسأله این است!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۹
2-52
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ارسال پیام خطا به دولوپر توسط نرم‌افزار
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۰
2-53
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چیزهای اضافی را لود نکنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۱
2-54
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چه‌موقع و چگونه از راه‌کارهای موقتی در کدنویسی استفاده کنیم؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۶
2-55
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ نادرست از اینترفیس‌ها را غیرممکن سازید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۷
2-56
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را شفاف‌سازی کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۸
2-57
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ضرورت آشنایی با مفاهیم کانکارنسی و پاراللیزم
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۸
2-58
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یافتن راه‌کارهای ساده برای مشکلات سخت
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۸
2-59
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: دولوپری که نداند Polymorphism چیست، دولوپر نیست!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۱
2-60
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تستر‌های نرم‌افزار دشمن دولوپرها نیستند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۲
2-61
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره یک نسخه از نرم‌افزار برای ریلیس داشته باشید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۳
2-62
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط سورس‌کد است که حرف اول و آخر را می‌زند
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۳
2-63
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط کد نزنید بلکه Build Process را نیز مدنظر قرار دهید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۵
2-64
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۶
2-65
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با تفاوت Static Typing و Dynamic Typing در برنامه‌نویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
2-66
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از نمایش ارورها برای کاربر اجتناب کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۳۰
2-67
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چه برنامه‌نویسی حرفه‌ای می‌گویند؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۰۴
2-68
نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: از ورژن کنترل غافل نشوید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۰۸
2-69
نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: ماوس و کیبورد را کنار بگذارید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۰۹
2-70
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدخوانی کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۳
2-71
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعاملات اجتماعی کلید موفقیت است!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۴
2-72
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن دست به اختراع مجدد چرخ نزنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۶
2-73
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از Singleton Pattern استفاده نکنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۷
2-74
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: وابستگی‌های زیاد دشمن ریفکتورینگ هستند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۸
2-75
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: هرچه تعداد خطوط کد کمتر، بهتر!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۹
2-76
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون Single Responsibility
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۹
2-77
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همه‌ چیز با یک آری شروع می‌شود!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۰
2-78
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را خودکار کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۱
2-79
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مزایای ابزارهای تحلیل سورس‌کد
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۲
2-80
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: در تست نرم‌افزار فقط رفتار مورد انتظار را بسنجید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۲
2-81
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست‌ها علاوه بر صحیح بودن، می‌بایست دقیق هم باشند
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۴
2-82
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست نرم‌افزار و سورس‌کد را آخر شب‌ها و آخر هفته‌ها انجام دهید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۶
2-83
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مقایسه‌ای مابین مهندسین نرم‌افزار و دیگر مهندسان
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۱
2-84
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از نوشتن کدهای اضافی پرهیز کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۲
2-85
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره در کدنویسی را هرگز نادیده نگیرید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۴
2-86
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: منفی در مفنی می‌شود مثبت!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۸
2-87
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدنویسی تمیز و اصولی یک باید است
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۹
2-88
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ابزارهای یونیکسی دوست دولوپرها هستند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۱۷
2-89
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ درست از الگوریتم‌ها و دیتا استراکچرها
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۲۲
2-90
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با لاگ‌گیری Verbose دچار دردسر خواهید شد!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۸/۰۲
2-91
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: درک تفاوت مفاهیم DRY و WET در کدنویسی بهینه
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۸/۰۳
2-92
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعامل مابین دولوپرها و تسترها
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۹/۱۱
2-93
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طوری کد بزنید که گویی قرار است تا آخر عمر سورس‌کدتان را ساپورت کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۹/۱۱
2-94
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن فانکشن‌های کوچک بنویسید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۶
2-95
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای دولوپرها تست بنویسید نه برای ماشین‌ها!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۸
2-96
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مراقب سورس‌کد باشید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۸
2-97
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند‍: خیلی به حرف‌های مشتریان اعتماد نکنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۸
rocket
نظرات
اگر login نکردی برامون ایمیلت رو بنویس: