نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چیدمان کدها توجه کنید!

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چیدمان کدها توجه کنید!

اگر تجربه ی کدنویسی برنامه های نسبتاً بزرگ را داشته باشید حتماً متوجه شده اید که بیش تر وقت خود را به جای نوشتن کدهای جدید صرف مرور کدهای قبلی کرده اید تا تغییراتی را که لازم است در آن ها اعمال کنید و اشکالات آن ها را رفع نمایید. یکی از فاکتورهای مهمی که سرعت و کارایی شما را در مرور کدها تعیین می کند چیدمان کدها (Code Layout) است. یک چیدمان خوب با تورفتگی های صحیح و قرار دادن میزان فضای سفید مناسب، تفاوت چشمگیری را در مدت زمانی که طول می کشد تا دستورات یک کد را بررسی کنید و منظور آن ها را بفهمید ایجاد می کند. در این آموزش قصد داریم راه کارهایی را برای بهینه سازی نحوه ی چیدمان و آرایش کدها مطرح کنیم.

پویش کدها را ساده تر کنید:
فرض کنید تیم شما برنامه ای نوشته است که چندین کلاس مختلف دارد. در هنگام اجرای کلاس های برنامه، برای کامپایلر تفاوتی ندارد که در بدنه ی کلاس ابتدا عناصر public تعریف شده اند یا عناصر private، یا این که ابتدا ثابت ها تعریف شوند یا فیلدها و یا متد ها؛ به عبارت دیگر، ترتیب قرار گرفتن اجزای یک کلاس برای کامپایلر تفاوتی ندارد، اما برای شما چه طور؟

باید بدانید که افراد غالباً در تطبیق الگوهای بصری خوب هستند، بنابراین یکی از رویکردهایی که می توانید با دنبال کردن آن، مرور کدهای خود را آسان تر کنید این است که الگویی برای قرار دادن عناصر برنامه در کدهای خود تعریف کنید و تمام اعضای تیم در زمان کدنویسی بخش های مختلف برنامه از آن الگو پیروی کنند. به عنوان نمونه، می‌توان زبان برنامه نویسی پی اچ پی را مثال زد. سایتی تحت عنوان php-fig.org استانداردی تحت عنوان PSR که مخفف واژگان PHP Standard Recommendation است را برای برنامه نویسان پی اچ پی طراحی کرده که علاقمندان با استفاده از این استانداردها می توانند از کدهایی برخوردار شوند که سایر برنامه نویسان پی اچ پی با نگاه کردن به کدهای ایشان کمتر دچار سردرگمی شوند (لازم به ذکر است که در کدنویسی سکان آکادمی نیز از این استاندارد استفاده شده است.)

برای روشن تر شدن این مسئله، از سایر زبان های برنامه نویسی هم چند مثال می زنیم. اکثر برنامه نویسان ++C ابتدا تعریف متدهای public را در بدنه ی کدهای خود قرار می دهند و در زیر آن ها متدهای private را، در حالی که این رویه در کدنویسی به زبان #C کاملاً برعکس است. البته توجه کنید که ما این الگوها را به طور تجربی در زمان یادگیری هر زبان از منابع آموزش دهنده دریافت کرده و ناخواسته از آن ها تبعیت می کنیم و پیروی از آن ها باعث می شود سایر برنامه نویسان هم به راحتی کدهای ما را بخوانند، با این  حال شما می توانید استاندارد مخصوصی برای خود تعریف کنید تا تمام اعضای تیم از آن تبعیت کنند.

چیدمان کدها را طوری تنظیم کنید که منظور کدها را برساند:
یکی از توصیه هایی که همیشه به برنامه نویسان می شود این است که در زمان نام گذاری کلاس ها، متغیرها، متدها، و سایر عناصر برنامه از اسامی با معنا استفاده کنند که تا حد ممکن نشان دهد که هر عنصر برنامه چه کاری انجام می دهد. باید بدانید که چیدمان کدها نیز باید به گونه ای باشد که تا جای ممکن منظور کدها را به روشنی مشخص کند. اگر شما کدهای خود را در یک ویرایش گر ساده ی متن بنویسید زحمت تنظیم چیدمان آن بر عهده ی خودتان است، اما امروزه بیش تر برنامه نویسان از محیط های توسعه ی یکپارچه (IDE) مثل اکلیپس استفاده می کنند که می توانند به صورت خودکار چیدمان کدها را تعیین می کنند. با این وجود توصیه ای که به شما داریم این است که همیشه در نظر داشته باشید که این ابزارها نمی توانند منظور شما را از کدهایی که نوشته اید بفهمند، بنابراین گاهی لازم است به صورت دستی تغییراتی را در چیدمان کدها ایجاد کنید تا منظور خود را شفاف سازید.

چیدمان خود را تا جای ممکن فشرده سازید:
اکثر برنامه نویسان زمانی که در یک محیط توسعه کد می زنند هر کامند یا دستوری را در یک خط جداگانه وارد می کنند، تا جایی که می بینیم بیش تر دستورات حتی تا پایان خط هم ادامه پیدا نمی کنند، بنابراین در پایان کار برنامه ای با خطوط زیادی کد و فضاهای خالی بی شمار دارند. با این حال باید بدانید که بهترین رویکرد این است که چیدمان خود را -تا جایی که به خوانایی کدها لطمه ای نزند- فشرده سازید. مزیت این کار آن است که حرکت میان کدها راحت تر و سریع تر می شود (به خصوص در برنامه های بزرگ)، یا به طور مثال در برنامه های تحت وب حجم داده هایی که از سمت سرور به کلاینت ها ارسال می شود و یا زمان لود شدن صفحات را کاهش می دهد.

2-1

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: بدهی فنی

بهزاد مرادی
2-2

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به کارگیری اصولی از توابع در برنامه نویسی

بهزاد مرادی
2-3

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نیاز کاربر چیست؟

بهزاد مرادی
2-4

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استاندارهای کدنویسی

بهزاد مرادی
2-5

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ساده زیباست

بهزاد مرادی
2-6

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مفهوم ریفکتورینگ در کدنویسی

بهزاد مرادی
2-7

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نظافت را رعایت کنید!

بهزاد مرادی
2-8

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پیش از آن که دیگران را متهم کنید، کد خود را چک کنید!

بهزاد مرادی
2-9

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: انتخاب ابزار مناسب

بهزاد مرادی
2-10

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه های خود را به زبان مشتریان بنویسید!

بهزاد مرادی
2-11

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طرح‌های خود را بی‌نقص کنید

بهزاد مرادی
2-12

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چیدمان کدها توجه کنید!

بهزاد مرادی
2-13

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نقد و بررسی کدها

بهزاد مرادی
2-14

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کامنت‌گذاری را فراموش نکنید

بهزاد مرادی
2-15

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تنها توضیحاتی را بنویسید که کدهایتان قادر به شرح آنها نباشند!

بهزاد مرادی
2-16

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از کدهای قبلی خود در شرایط مناسب مجدداً استفاده کنید

بهزاد مرادی
2-17

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره در حال یادگیری موضوعات جدید باشید

بهزاد مرادی
2-18

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ویژگی‌های یک API با طراحی مناسب

بهزاد مرادی
2-19

نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ابتدای کار توسعهٔ اپلیکیشن خود روی فرآیند نصب و دیپلوی آن به طور پیوسته کار کنید

بهزاد مرادی
2-20

نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مدیریت اکسپشن‌ها

بهزاد مرادی
2-21

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تمرین آگاهانه لازمهٔ حرفه‌ای شدن است!

بهزاد مرادی
2-22

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پشت هر خط از کد شما می‌بایست یک منطق وجود داشته باشد!

بهزاد مرادی
2-23

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: DSL چیست و چرا آشنایی با آن در حوزهٔ برنامه‌نویسی اهمیت دارد؟

بهزاد مرادی
2-24

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ساختارشکنی نترسید!

بهزاد مرادی
2-25

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای تست نرم‌افزار از دیتای واقعی استفاده کنید

بهزاد مرادی
2-26

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: حتی یک ارور را هم نادیده نگیرید!

بهزاد مرادی
2-27

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرهنگ استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی را در کنار سینتکس آن بیاموزید

بهزاد مرادی
2-28

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اکسپش‌ها را به راحت‌ترین شکل ممکن هَندل کنید

بهزاد مرادی
2-29

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایند توسعه یک نرم‌افزار خوب اصلاً شانسی نیست

بهزاد مرادی
2-30

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون DRY

بهزاد مرادی
2-31

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مراحل توسعهٔ نرم‌افزار

بهزاد مرادی
2-32

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به‌کارگیری درست از اصول برنامه‌نویسی شیٔ‌گرا

بهزاد مرادی
2-33

نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اعداد اعشاری با خطای محاسباتی در کامپیوتر ذخیره می‌شوند

بهزاد مرادی
2-34

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با مشارکت در پروژه‌های اپن‌سورس، حس جاه‌طلبی خود را ارضاء کنید!

بهزاد مرادی
2-35

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: قانون طلایی طراحی API

بهزاد مرادی
2-36

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کسی که چند سال است کدنویسی می‌کند، اصلاً علامهٔ دهر نیست!

بهزاد مرادی
2-37

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کار زیاد ضمانت موفقیت در برنامه‌نویسی نیست!

بهزاد مرادی
2-38

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چگونه به یک باگ نگاه کنیم؟

بهزاد مرادی
2-39

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با حذف کدهای اضافی، سورس‌کد خود را بهبود بخشید

بهزاد مرادی
2-40

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه‌هایی که می‌نویسید را کاربرپسند کنید

بهزاد مرادی
2-41

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایندهای برون برنامه‌ای، زمان پاسخگویی نرم‌افزار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند

بهزاد مرادی
2-42

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: Build اصولی ارائه کنید

بهزاد مرادی
2-43

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ بهینه از ابزارهای کامندلاینی

بهزاد مرادی
2-44

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یادگیری هم‌زمان بیش از یک زبان برنامه‌نویسی

بهزاد مرادی
2-45

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE خود را مثل موم در دست بگیرید

بهزاد مرادی
2-46

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با محدودیت‌های خود دست و پنجه نرم کنید

بهزاد مرادی
2-47

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره بدانید چه چیزی را قرار است کامیت کنید

بهزاد مرادی
2-48

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با نحوهٔ به‌کارگیری دیتابیس‌های رابطه‌ای

بهزاد مرادی
2-49

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مهارت‌های ارتباطی و فراگیری زبان‌های خارجی

بهزاد مرادی
2-50

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: خود را با مهارت تخمین زدن تجهیز کنید!

بهزاد مرادی
2-51

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE یا Editor مسأله این است!

بهزاد مرادی
2-52

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ارسال پیام خطا به دولوپر توسط نرم‌افزار

بهزاد مرادی
2-53

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چیزهای اضافی را لود نکنید!

بهزاد مرادی
2-54

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چه‌موقع و چگونه از راه‌کارهای موقتی در کدنویسی استفاده کنیم؟

بهزاد مرادی
2-55

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ نادرست از اینترفیس‌ها را غیرممکن سازید

بهزاد مرادی
2-56

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را شفاف‌سازی کنید

بهزاد مرادی
2-57

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ضرورت آشنایی با مفاهیم کانکارنسی و پاراللیزم

بهزاد مرادی
2-58

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یافتن راه‌کارهای ساده برای مشکلات سخت

بهزاد مرادی
2-59

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: دولوپری که نداند Polymorphism چیست، دولوپر نیست!

بهزاد مرادی
2-60

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تستر‌های نرم‌افزار دشمن دولوپرها نیستند!

بهزاد مرادی
2-61

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره یک نسخه از نرم‌افزار برای ریلیس داشته باشید

بهزاد مرادی
2-62

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط سورس‌کد است که حرف اول و آخر را می‌زند

بهزاد مرادی
2-63

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط کد نزنید بلکه Build Process را نیز مدنظر قرار دهید

بهزاد مرادی
2-64

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره

بهزاد مرادی
2-65

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با تفاوت Static Typing و Dynamic Typing در برنامه‌نویسی

بهزاد مرادی
2-66

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از نمایش ارورها برای کاربر اجتناب کنید!

بهزاد مرادی
2-67

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چه برنامه‌نویسی حرفه‌ای می‌گویند؟

بهزاد مرادی
2-68

نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: از ورژن کنترل غافل نشوید!

بهزاد مرادی
2-69

نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: ماوس و کیبورد را کنار بگذارید!

بهزاد مرادی
2-70

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدخوانی کنید!

بهزاد مرادی
2-71

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعاملات اجتماعی کلید موفقیت است!

بهزاد مرادی
2-72

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن دست به اختراع مجدد چرخ نزنید!

بهزاد مرادی
2-73

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از Singleton Pattern استفاده نکنید

بهزاد مرادی
2-74

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: وابستگی‌های زیاد دشمن ریفکتورینگ هستند!

بهزاد مرادی
2-75

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: هرچه تعداد خطوط کد کمتر، بهتر!

بهزاد مرادی
2-76

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون Single Responsibility

بهزاد مرادی
2-77

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همه‌ چیز با یک آری شروع می‌شود!

بهزاد مرادی
2-78

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را خودکار کنید

بهزاد مرادی
2-79

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مزایای ابزارهای تحلیل سورس‌کد

بهزاد مرادی
2-80

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: در تست نرم‌افزار فقط رفتار مورد انتظار را بسنجید

بهزاد مرادی
2-81

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست‌ها علاوه بر صحیح بودن، می‌بایست دقیق هم باشند

بهزاد مرادی
2-82

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست نرم‌افزار و سورس‌کد را آخر شب‌ها و آخر هفته‌ها انجام دهید!

بهزاد مرادی
2-83

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مقایسه‌ای مابین مهندسین نرم‌افزار و دیگر مهندسان

بهزاد مرادی
2-84

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از نوشتن کدهای اضافی پرهیز کنید

بهزاد مرادی
2-85

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره در کدنویسی را هرگز نادیده نگیرید

بهزاد مرادی
2-86

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: منفی در مفنی می‌شود مثبت!

بهزاد مرادی
2-87

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدنویسی تمیز و اصولی یک باید است

بهزاد مرادی
2-88

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ابزارهای یونیکسی دوست دولوپرها هستند!

بهزاد مرادی
2-89

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ درست از الگوریتم‌ها و دیتا استراکچرها

بهزاد مرادی
2-90

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با لاگ‌گیری Verbose دچار دردسر خواهید شد!

بهزاد مرادی
2-91

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: درک تفاوت مفاهیم DRY و WET در کدنویسی بهینه

بهزاد مرادی
2-92

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعامل مابین دولوپرها و تسترها

بهزاد مرادی
2-93

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طوری کد بزنید که گویی قرار است تا آخر عمر سورس‌کدتان را ساپورت کنید!

بهزاد مرادی
2-94

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن فانکشن‌های کوچک بنویسید

بهزاد مرادی
2-95

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای دولوپرها تست بنویسید نه برای ماشین‌ها!

بهزاد مرادی
2-96

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مراقب سورس‌کد باشید!

بهزاد مرادی
2-97

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند‍: خیلی به حرف‌های مشتریان اعتماد نکنید!

بهزاد مرادی