نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه های خود را به زبان مشتریان بنویسید!

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه های خود را به زبان مشتریان بنویسید!

به عنوان یک برنامه نویس احتمالاً صاحبان صنایع و مشاغل مختلف به شما مراجعه می کنند و به شما سفارش کار می دهند. برای انجام این سفارشات که مربوط به فرآیند های کاری مشتریان می باشند، شما می توانید با استفاده از قابلیت های زبان های برنامه نویسی مختلف، آن فرآیند ها را مدل سازی کنید. به طور مثال ممکن است صاحب یک فروشگاه به شما سفارش برنامه ای برای کنترل کالاهای موجود در انبار فروشگاه بدهد. بنابراین شما باید یک انبار را مدل سازی کنید که کالاهای خریداری و ذخیره شده در آن ثبت شوند و بتوان وضعیت آن ها را تا زمانی که در انبار موجود باشند پیگیری کرد. توصیه ای که ما به شما داریم این است که در این موارد برنامه ی خود را به زبان مشتری سفارش دهنده بنویسید.

منظور از این که برنامه ی سفارشی خود را به زبان مشتری بنویسید این است که در کدهای برنامه از اصطلاحات کسب و کار مشتری استفاده کنید و روابط و رویه های کاری او را در برنامه پیاده سازی کنید. بگذارید با مثال هایی موضوع را شفاف تر سازیم. مثال فروشگاه را در نظر بگیرید. برای مدل سازی کالاهای خریداری شده، باید متغیری تعریف کنیم که نام کالای جدید را در آن ذخیره کنیم تا بعداً در بخش های دیگر برنامه از آن استفاده شود. می دانیم که برای تعریف هر متغیر یا Variable در برنامه نویسی، نیاز به یک اسم داریم. بهترین کار این است که به جای استفاده از یک نام بی معنی، مثلاً x، نامی را انتخاب کنیم که معرف این باشد که قرار است چه چیزی در متغیر مد نظرمان ذخیره شده و در عین حال برای مشتری هم شناخته شده باشد. به طور مثال این متغیر را new_product_name نام گذاری کنیم و با ورود هر کالای جدید آن را در این متغیر ذخیره کنیم،

new_product_name = "Icecream"
// or
new_product_name = "Pen"

در مورد رویه ها نیز به همین ترتیب عمل کنیم. مثلاً این طور نیست که کارکنان انبار تمام اجناس خریداری شده را در یک قسمت نگه داری کنند، بلکه متناسب با نوع محصول، آن ها را در بخش های مختلف انبار می کنند. مواد غذایی فاسد شدنی را در سردخانه، کرم ها را در بخش لوازم بهداشتی، پارچه ها را در بخش منسوجات و  . . .  وقتی نوبت به شما می رسد تا این رویه را مدل سازی کنید، شاید با خود فکر کنید در این مدل مجازی کنار هم قرار دادن کالاهایی مثل مواد غذایی، لوازم بهداشتی، و غیره تأثیری روی آن ها نمی گذارد. بنابراین به جای آن که با صرف زمان بیش تر و نوشتن کدهای بیش تر، نام این محصولات را در جداول جداگانه ای در دیتابیس قرار دهید، تصمیم می گیرید تمام آن ها را در یک جدول قرار داده تا در زمانی که بخواهید وضعیت یک محصول را بررسی کنید، کدهای برنامه به جای چند جدول دیتابیس، یک جدول را بیش تر در دیتابیس نگردند. شاید این کار برای شما راحت باشد، اما این نکته را در نظر داشته باشید که این برنامه برای صاحب فروشگاه است، نه شما!

بهتر است که کدهای شما صریحاً رویه های ذخیره سازی در انبار را شبیه سازی کنند. مزیت این نوع کدنویسی صریح و مطابق با روال های کاری مشتری آن است که اولاً، تصحیح خطاها و تغییرات مورد نیاز در برنامه را برای شما راحت تر می کند (حتی اگر فراموش کنید هر قطعه از کد شما چه طور و برای چه منظوری کار می کند، می توانید به رویه های کاری مشتری رجوع کنید و الگوریتم آن را رمز گشایی کنید) ثانیاً، اگر برنامه نویس دیگری جایگزین شما شود تا سیستم موجود را به روز رسانی کند، از طریق آشنایی با این رویه های کاری، منظور کدهای شما را به راحتی درک می کند و نیازی نیست که به شما مراجعه کند تا آن ها را تفسیر کنید یا این که بخواهد برنامه ی جدیدی که برای خودش قابل فهم باشد را بازنویسی کند!

2-1

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: بدهی فنی

بهزاد مرادی
2-2

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به کارگیری اصولی از توابع در برنامه نویسی

بهزاد مرادی
2-3

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نیاز کاربر چیست؟

بهزاد مرادی
2-4

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استاندارهای کدنویسی

بهزاد مرادی
2-5

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ساده زیباست

بهزاد مرادی
2-6

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مفهوم ریفکتورینگ در کدنویسی

بهزاد مرادی
2-7

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نظافت را رعایت کنید!

بهزاد مرادی
2-8

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پیش از آن که دیگران را متهم کنید، کد خود را چک کنید!

بهزاد مرادی
2-9

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: انتخاب ابزار مناسب

بهزاد مرادی
2-10

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه های خود را به زبان مشتریان بنویسید!

بهزاد مرادی
2-11

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طرح‌های خود را بی‌نقص کنید

بهزاد مرادی
2-12

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چیدمان کدها توجه کنید!

بهزاد مرادی
2-13

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نقد و بررسی کدها

بهزاد مرادی
2-14

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کامنت‌گذاری را فراموش نکنید

بهزاد مرادی
2-15

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تنها توضیحاتی را بنویسید که کدهایتان قادر به شرح آنها نباشند!

بهزاد مرادی
2-16

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از کدهای قبلی خود در شرایط مناسب مجدداً استفاده کنید

بهزاد مرادی
2-17

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره در حال یادگیری موضوعات جدید باشید

بهزاد مرادی
2-18

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ویژگی‌های یک API با طراحی مناسب

بهزاد مرادی
2-19

نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ابتدای کار توسعهٔ اپلیکیشن خود روی فرآیند نصب و دیپلوی آن به طور پیوسته کار کنید

بهزاد مرادی
2-20

نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مدیریت اکسپشن‌ها

بهزاد مرادی
2-21

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تمرین آگاهانه لازمهٔ حرفه‌ای شدن است!

بهزاد مرادی
2-22

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پشت هر خط از کد شما می‌بایست یک منطق وجود داشته باشد!

بهزاد مرادی
2-23

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: DSL چیست و چرا آشنایی با آن در حوزهٔ برنامه‌نویسی اهمیت دارد؟

بهزاد مرادی
2-24

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ساختارشکنی نترسید!

بهزاد مرادی
2-25

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای تست نرم‌افزار از دیتای واقعی استفاده کنید

بهزاد مرادی
2-26

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: حتی یک ارور را هم نادیده نگیرید!

بهزاد مرادی
2-27

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرهنگ استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی را در کنار سینتکس آن بیاموزید

بهزاد مرادی
2-28

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اکسپش‌ها را به راحت‌ترین شکل ممکن هَندل کنید

بهزاد مرادی
2-29

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایند توسعه یک نرم‌افزار خوب اصلاً شانسی نیست

بهزاد مرادی
2-30

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون DRY

بهزاد مرادی
2-31

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مراحل توسعهٔ نرم‌افزار

بهزاد مرادی
2-32

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به‌کارگیری درست از اصول برنامه‌نویسی شیٔ‌گرا

بهزاد مرادی
2-33

نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اعداد اعشاری با خطای محاسباتی در کامپیوتر ذخیره می‌شوند

بهزاد مرادی
2-34

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با مشارکت در پروژه‌های اپن‌سورس، حس جاه‌طلبی خود را ارضاء کنید!

بهزاد مرادی
2-35

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: قانون طلایی طراحی API

بهزاد مرادی
2-36

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کسی که چند سال است کدنویسی می‌کند، اصلاً علامهٔ دهر نیست!

بهزاد مرادی
2-37

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کار زیاد ضمانت موفقیت در برنامه‌نویسی نیست!

بهزاد مرادی
2-38

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چگونه به یک باگ نگاه کنیم؟

بهزاد مرادی
2-39

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با حذف کدهای اضافی، سورس‌کد خود را بهبود بخشید

بهزاد مرادی
2-40

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه‌هایی که می‌نویسید را کاربرپسند کنید

بهزاد مرادی
2-41

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایندهای برون برنامه‌ای، زمان پاسخگویی نرم‌افزار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند

بهزاد مرادی
2-42

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: Build اصولی ارائه کنید

بهزاد مرادی
2-43

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ بهینه از ابزارهای کامندلاینی

بهزاد مرادی
2-44

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یادگیری هم‌زمان بیش از یک زبان برنامه‌نویسی

بهزاد مرادی
2-45

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE خود را مثل موم در دست بگیرید

بهزاد مرادی
2-46

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با محدودیت‌های خود دست و پنجه نرم کنید

بهزاد مرادی
2-47

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره بدانید چه چیزی را قرار است کامیت کنید

بهزاد مرادی
2-48

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با نحوهٔ به‌کارگیری دیتابیس‌های رابطه‌ای

بهزاد مرادی
2-49

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مهارت‌های ارتباطی و فراگیری زبان‌های خارجی

بهزاد مرادی
2-50

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: خود را با مهارت تخمین زدن تجهیز کنید!

بهزاد مرادی
2-51

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE یا Editor مسأله این است!

بهزاد مرادی
2-52

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ارسال پیام خطا به دولوپر توسط نرم‌افزار

بهزاد مرادی
2-53

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چیزهای اضافی را لود نکنید!

بهزاد مرادی
2-54

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چه‌موقع و چگونه از راه‌کارهای موقتی در کدنویسی استفاده کنیم؟

بهزاد مرادی
2-55

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ نادرست از اینترفیس‌ها را غیرممکن سازید

بهزاد مرادی
2-56

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را شفاف‌سازی کنید

بهزاد مرادی
2-57

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ضرورت آشنایی با مفاهیم کانکارنسی و پاراللیزم

بهزاد مرادی
2-58

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یافتن راه‌کارهای ساده برای مشکلات سخت

بهزاد مرادی
2-59

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: دولوپری که نداند Polymorphism چیست، دولوپر نیست!

بهزاد مرادی
2-60

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تستر‌های نرم‌افزار دشمن دولوپرها نیستند!

بهزاد مرادی
2-61

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره یک نسخه از نرم‌افزار برای ریلیس داشته باشید

بهزاد مرادی
2-62

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط سورس‌کد است که حرف اول و آخر را می‌زند

بهزاد مرادی
2-63

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط کد نزنید بلکه Build Process را نیز مدنظر قرار دهید

بهزاد مرادی
2-64

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره

بهزاد مرادی
2-65

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با تفاوت Static Typing و Dynamic Typing در برنامه‌نویسی

بهزاد مرادی
2-66

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از نمایش ارورها برای کاربر اجتناب کنید!

بهزاد مرادی
2-67

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چه برنامه‌نویسی حرفه‌ای می‌گویند؟

بهزاد مرادی
2-68

نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: از ورژن کنترل غافل نشوید!

بهزاد مرادی
2-69

نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: ماوس و کیبورد را کنار بگذارید!

بهزاد مرادی
2-70

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدخوانی کنید!

بهزاد مرادی
2-71

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعاملات اجتماعی کلید موفقیت است!

بهزاد مرادی
2-72

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن دست به اختراع مجدد چرخ نزنید!

بهزاد مرادی
2-73

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از Singleton Pattern استفاده نکنید

بهزاد مرادی
2-74

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: وابستگی‌های زیاد دشمن ریفکتورینگ هستند!

بهزاد مرادی
2-75

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: هرچه تعداد خطوط کد کمتر، بهتر!

بهزاد مرادی
2-76

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون Single Responsibility

بهزاد مرادی
2-77

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همه‌ چیز با یک آری شروع می‌شود!

بهزاد مرادی
2-78

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را خودکار کنید

بهزاد مرادی
2-79

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مزایای ابزارهای تحلیل سورس‌کد

بهزاد مرادی
2-80

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: در تست نرم‌افزار فقط رفتار مورد انتظار را بسنجید

بهزاد مرادی
2-81

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست‌ها علاوه بر صحیح بودن، می‌بایست دقیق هم باشند

بهزاد مرادی
2-82

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست نرم‌افزار و سورس‌کد را آخر شب‌ها و آخر هفته‌ها انجام دهید!

بهزاد مرادی
2-83

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مقایسه‌ای مابین مهندسین نرم‌افزار و دیگر مهندسان

بهزاد مرادی
2-84

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از نوشتن کدهای اضافی پرهیز کنید

بهزاد مرادی
2-85

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره در کدنویسی را هرگز نادیده نگیرید

بهزاد مرادی
2-86

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: منفی در مفنی می‌شود مثبت!

بهزاد مرادی
2-87

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدنویسی تمیز و اصولی یک باید است

بهزاد مرادی
2-88

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ابزارهای یونیکسی دوست دولوپرها هستند!

بهزاد مرادی
2-89

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ درست از الگوریتم‌ها و دیتا استراکچرها

بهزاد مرادی
2-90

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با لاگ‌گیری Verbose دچار دردسر خواهید شد!

بهزاد مرادی
2-91

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: درک تفاوت مفاهیم DRY و WET در کدنویسی بهینه

بهزاد مرادی
2-92

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعامل مابین دولوپرها و تسترها

بهزاد مرادی
2-93

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طوری کد بزنید که گویی قرار است تا آخر عمر سورس‌کدتان را ساپورت کنید!

بهزاد مرادی
2-94

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن فانکشن‌های کوچک بنویسید

بهزاد مرادی
2-95

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای دولوپرها تست بنویسید نه برای ماشین‌ها!

بهزاد مرادی
2-96

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مراقب سورس‌کد باشید!

بهزاد مرادی
2-97

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند‍: خیلی به حرف‌های مشتریان اعتماد نکنید!

بهزاد مرادی