نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ درست از الگوریتم‌ها و دیتا استراکچرها

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ درست از الگوریتم‌ها و دیتا استراکچرها

زمانی که استفاده از کامپیوترهای تجاری تازه فراگیر شده بودند، بانکی معروف با شعب مختلف که به تازگی استفاده از سیستم‌های کامپیوتری را در دستور کار قرار داده بود، از پرفورمنس سیستم‌هایش به شرکت نرم‌افزار شکایت کرده و تهدید کرده بود که اگر سرعت نرم‌افزاری که منجر به ایجاد صف‌های طولانی مشتریان می‌شد را بهبود نبخشند، قرارداد را فسخ خواهد کرد.

شرکت‌ نرم‌افزاری هم چند متخصص و تحلیلگر به شعبه‌ٔ مرکزی بانک مذکور فرستاد تا ریشهٔ مشکل را بیابند و چیزی نگذشت که دریافتند کدی توسط مدیر آی‌تی خود بانک روی سیستم نوشته شده بود که در بک‌گراند به صورت کامندلاینی اجرا می‌شد و تقریباً می‌شود گفت تمام پتانسیل CPU را استفاده می‌کرد:

for (i=0; i < strlen(s); ++i) {
if (... s[i] ...) ...
}

در واقع، در تحلیل کد فوق بایستی گفت که استرینگ s به طور میانگین حاوی هزاران کاراکتر بود و با ایجاد یکسری تغییر در کد، مشکل بانک به سادگی حل شد! به عبارت دیگر، فراخوانی متد ()strlen تک‌تک هزاران کاراکتر موجود در s را شامل می‌شد و این در حالی بود که اگر دولوپر این کد از قبل طول این استرینگ را مشخص می‌کرد، می‌توانست هزاران فراخوانی متد ()strlen و بالتبع میلیون‌ها اجرای لوپ را از سیستم حذف کند. کد فوق به صورت زیر به سادگی بهینه شد:

n = strlen(s);
for (i=0; i < n; ++i) {
if (... s[i] ...) ...
}

برخی دولوپرها بر این باورند که استراتژی «اول کدی بنویس که کار کند، سپس آن را بهینه کن» خیلی عالی است اما می‌بینیم که گاهی‌اوقات -همچون مثال فوق- چنین ایده‌ای اصلاً کار نمی‌کند و سیستم را با مشکل مواجه می‌سازد. اینجا است که اهمیت استفاده از یک الگوریتم مناسب دوچندان می‌گردد.

علاوه بر به‌کارگیری الگوریتم درست، دیتا استراکچر مناسب نیز می‌تواند پرفورمنس سیستم را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهد. برای روشن‌تر شدن این مسأله مثالی می‌زنیم. فرض کنیم که قصد داریم اطلاعات کاربران خود شامل نام و نام خانوادگی، سن، جنسیت، شهر محل سکونت، تحصیلات و غیره را ذخیره ساخته تا در مواقع مختلف بر اساس معیارهای خاصی همچون سن، جنسیت، محل سکونت و غیره نوتیفیکیشن‌هایی را برای ایشان ارسال کنیم.

مسلماً در چنین شرایطی استفاده از دیتا استراکچر مناسب نتیجهٔ بسیار مطلوبی برایمان در بر خواهد شد. به عبارت دیگر، استفاده از جدولی که در آن داده‌های مرتبط با کاربران به صورت اصطلاحاً Serialized شده ذخیره گردد اصلاً بهینه نبوده بلکه در عوض نیاز به جدولی خواهیم داشت که ستون‌های مورد نیاز به خوبی در آن ایندکس شده باشند.

برخی بر این باروند که مهم‌ترین استراتژی در کدنویسی استفاده از کدهایی است که قبلاً نوشته شده است اما نکتهٔ مهم اینجا است که ما به عنوان یک دولوپر حرفه‌ای می‌بایست بدانیم که چه چیزی را چگونه و در چه زمانی استفاده کنیم (شاید مدیر آی‌تی بانک مذکور کد فوق را از داخل پروژه‌ای دیگر برداشته باشد که قرار بوده صرفاً تعداد کاراکتر معدودی به فانکشن ()strlen پاس داده شود که مسلماً در چنین شرایطی کد به خوبی کار می‌کرده است).

2-1

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: بدهی فنی

بهزاد مرادی
2-2

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به کارگیری اصولی از توابع در برنامه نویسی

بهزاد مرادی
2-3

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نیاز کاربر چیست؟

بهزاد مرادی
2-4

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استاندارهای کدنویسی

بهزاد مرادی
2-5

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ساده زیباست

بهزاد مرادی
2-6

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مفهوم ریفکتورینگ در کدنویسی

بهزاد مرادی
2-7

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نظافت را رعایت کنید!

بهزاد مرادی
2-8

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پیش از آن که دیگران را متهم کنید، کد خود را چک کنید!

بهزاد مرادی
2-9

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: انتخاب ابزار مناسب

بهزاد مرادی
2-10

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه های خود را به زبان مشتریان بنویسید!

بهزاد مرادی
2-11

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طرح‌های خود را بی‌نقص کنید

بهزاد مرادی
2-12

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چیدمان کدها توجه کنید!

بهزاد مرادی
2-13

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نقد و بررسی کدها

بهزاد مرادی
2-14

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کامنت‌گذاری را فراموش نکنید

بهزاد مرادی
2-15

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تنها توضیحاتی را بنویسید که کدهایتان قادر به شرح آنها نباشند!

بهزاد مرادی
2-16

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از کدهای قبلی خود در شرایط مناسب مجدداً استفاده کنید

بهزاد مرادی
2-17

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره در حال یادگیری موضوعات جدید باشید

بهزاد مرادی
2-18

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ویژگی‌های یک API با طراحی مناسب

بهزاد مرادی
2-19

نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ابتدای کار توسعهٔ اپلیکیشن خود روی فرآیند نصب و دیپلوی آن به طور پیوسته کار کنید

بهزاد مرادی
2-20

نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مدیریت اکسپشن‌ها

بهزاد مرادی
2-21

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تمرین آگاهانه لازمهٔ حرفه‌ای شدن است!

بهزاد مرادی
2-22

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پشت هر خط از کد شما می‌بایست یک منطق وجود داشته باشد!

بهزاد مرادی
2-23

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: DSL چیست و چرا آشنایی با آن در حوزهٔ برنامه‌نویسی اهمیت دارد؟

بهزاد مرادی
2-24

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ساختارشکنی نترسید!

بهزاد مرادی
2-25

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای تست نرم‌افزار از دیتای واقعی استفاده کنید

بهزاد مرادی
2-26

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: حتی یک ارور را هم نادیده نگیرید!

بهزاد مرادی
2-27

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرهنگ استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی را در کنار سینتکس آن بیاموزید

بهزاد مرادی
2-28

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اکسپش‌ها را به راحت‌ترین شکل ممکن هَندل کنید

بهزاد مرادی
2-29

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایند توسعه یک نرم‌افزار خوب اصلاً شانسی نیست

بهزاد مرادی
2-30

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون DRY

بهزاد مرادی
2-31

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مراحل توسعهٔ نرم‌افزار

بهزاد مرادی
2-32

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به‌کارگیری درست از اصول برنامه‌نویسی شیٔ‌گرا

بهزاد مرادی
2-33

نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اعداد اعشاری با خطای محاسباتی در کامپیوتر ذخیره می‌شوند

بهزاد مرادی
2-34

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با مشارکت در پروژه‌های اپن‌سورس، حس جاه‌طلبی خود را ارضاء کنید!

بهزاد مرادی
2-35

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: قانون طلایی طراحی API

بهزاد مرادی
2-36

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کسی که چند سال است کدنویسی می‌کند، اصلاً علامهٔ دهر نیست!

بهزاد مرادی
2-37

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کار زیاد ضمانت موفقیت در برنامه‌نویسی نیست!

بهزاد مرادی
2-38

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چگونه به یک باگ نگاه کنیم؟

بهزاد مرادی
2-39

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با حذف کدهای اضافی، سورس‌کد خود را بهبود بخشید

بهزاد مرادی
2-40

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه‌هایی که می‌نویسید را کاربرپسند کنید

بهزاد مرادی
2-41

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایندهای برون برنامه‌ای، زمان پاسخگویی نرم‌افزار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند

بهزاد مرادی
2-42

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: Build اصولی ارائه کنید

بهزاد مرادی
2-43

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ بهینه از ابزارهای کامندلاینی

بهزاد مرادی
2-44

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یادگیری هم‌زمان بیش از یک زبان برنامه‌نویسی

بهزاد مرادی
2-45

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE خود را مثل موم در دست بگیرید

بهزاد مرادی
2-46

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با محدودیت‌های خود دست و پنجه نرم کنید

بهزاد مرادی
2-47

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره بدانید چه چیزی را قرار است کامیت کنید

بهزاد مرادی
2-48

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با نحوهٔ به‌کارگیری دیتابیس‌های رابطه‌ای

بهزاد مرادی
2-49

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مهارت‌های ارتباطی و فراگیری زبان‌های خارجی

بهزاد مرادی
2-50

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: خود را با مهارت تخمین زدن تجهیز کنید!

بهزاد مرادی
2-51

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE یا Editor مسأله این است!

بهزاد مرادی
2-52

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ارسال پیام خطا به دولوپر توسط نرم‌افزار

بهزاد مرادی
2-53

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چیزهای اضافی را لود نکنید!

بهزاد مرادی
2-54

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چه‌موقع و چگونه از راه‌کارهای موقتی در کدنویسی استفاده کنیم؟

بهزاد مرادی
2-55

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ نادرست از اینترفیس‌ها را غیرممکن سازید

بهزاد مرادی
2-56

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را شفاف‌سازی کنید

بهزاد مرادی
2-57

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ضرورت آشنایی با مفاهیم کانکارنسی و پاراللیزم

بهزاد مرادی
2-58

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یافتن راه‌کارهای ساده برای مشکلات سخت

بهزاد مرادی
2-59

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: دولوپری که نداند Polymorphism چیست، دولوپر نیست!

بهزاد مرادی
2-60

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تستر‌های نرم‌افزار دشمن دولوپرها نیستند!

بهزاد مرادی
2-61

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره یک نسخه از نرم‌افزار برای ریلیس داشته باشید

بهزاد مرادی
2-62

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط سورس‌کد است که حرف اول و آخر را می‌زند

بهزاد مرادی
2-63

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط کد نزنید بلکه Build Process را نیز مدنظر قرار دهید

بهزاد مرادی
2-64

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره

بهزاد مرادی
2-65

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با تفاوت Static Typing و Dynamic Typing در برنامه‌نویسی

بهزاد مرادی
2-66

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از نمایش ارورها برای کاربر اجتناب کنید!

بهزاد مرادی
2-67

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چه برنامه‌نویسی حرفه‌ای می‌گویند؟

بهزاد مرادی
2-68

نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: از ورژن کنترل غافل نشوید!

بهزاد مرادی
2-69

نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: ماوس و کیبورد را کنار بگذارید!

بهزاد مرادی
2-70

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدخوانی کنید!

بهزاد مرادی
2-71

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعاملات اجتماعی کلید موفقیت است!

بهزاد مرادی
2-72

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن دست به اختراع مجدد چرخ نزنید!

بهزاد مرادی
2-73

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از Singleton Pattern استفاده نکنید

بهزاد مرادی
2-74

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: وابستگی‌های زیاد دشمن ریفکتورینگ هستند!

بهزاد مرادی
2-75

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: هرچه تعداد خطوط کد کمتر، بهتر!

بهزاد مرادی
2-76

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون Single Responsibility

بهزاد مرادی
2-77

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همه‌ چیز با یک آری شروع می‌شود!

بهزاد مرادی
2-78

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را خودکار کنید

بهزاد مرادی
2-79

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مزایای ابزارهای تحلیل سورس‌کد

بهزاد مرادی
2-80

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: در تست نرم‌افزار فقط رفتار مورد انتظار را بسنجید

بهزاد مرادی
2-81

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست‌ها علاوه بر صحیح بودن، می‌بایست دقیق هم باشند

بهزاد مرادی
2-82

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست نرم‌افزار و سورس‌کد را آخر شب‌ها و آخر هفته‌ها انجام دهید!

بهزاد مرادی
2-83

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مقایسه‌ای مابین مهندسین نرم‌افزار و دیگر مهندسان

بهزاد مرادی
2-84

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از نوشتن کدهای اضافی پرهیز کنید

بهزاد مرادی
2-85

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره در کدنویسی را هرگز نادیده نگیرید

بهزاد مرادی
2-86

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: منفی در مفنی می‌شود مثبت!

بهزاد مرادی
2-87

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدنویسی تمیز و اصولی یک باید است

بهزاد مرادی
2-88

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ابزارهای یونیکسی دوست دولوپرها هستند!

بهزاد مرادی
2-89

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ درست از الگوریتم‌ها و دیتا استراکچرها

بهزاد مرادی
2-90

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با لاگ‌گیری Verbose دچار دردسر خواهید شد!

بهزاد مرادی
2-91

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: درک تفاوت مفاهیم DRY و WET در کدنویسی بهینه

بهزاد مرادی
2-92

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعامل مابین دولوپرها و تسترها

بهزاد مرادی
2-93

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طوری کد بزنید که گویی قرار است تا آخر عمر سورس‌کدتان را ساپورت کنید!

بهزاد مرادی
2-94

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن فانکشن‌های کوچک بنویسید

بهزاد مرادی
2-95

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای دولوپرها تست بنویسید نه برای ماشین‌ها!

بهزاد مرادی
2-96

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مراقب سورس‌کد باشید!

بهزاد مرادی
2-97

نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند‍: خیلی به حرف‌های مشتریان اعتماد نکنید!

بهزاد مرادی