نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ بهینه از ابزارهای کامندلاینی

امروزه بسیاری از ابزارهای توسعه ی نرم‌افزار در IDE ها به صورت پیکج های از پیش نصب شده در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرند و همین مسئله منجر به محبوبیت بیش از پیش IDE در مقایسه با ادیتورهای کد در میان توسعه‌دهندگان می‌شود چرا که نه تنها کدنویسی با این محیط‌های توسعه راحت تر است، بلکه برنامه‌نویس دیگر نیازی نخواهد داشت تا به یک سری جزئیات همچون فرایند کامپایل کردن و … فکر کند.

به خاطر داشته باشید IDE مخفف واژگان Integrated Development Environment به معنی «محیط توسعه ی یکپارچه ی نرم‌افزار» است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ویژوال استودیو، اکلیپس و نت بینز اشاره کرد.

سهولت در استفاده از IDE ها گرچه به عنوان یکی از نقاط قوت این دست نرم‌افزارها محسوب می‌گردد، اما IDE ها عاری از هر گونه عیبی هم نیستند! زمانی که ما می‌گوییم استفاده از یک نرم‌افزار بسیار سهل و آسان است، این بدان معنا است که نرم‌افزار بسیاری از کارها را به صورت خودکار انجام می‌دهد؛ به عبارت دیگر، بسیاری از تصمیماتی که بر عهده ی توسعه‌دهنده هستند را خود نرم‌افزار می‌گیرد و به همین دلیل هم هست که توسعه‌دهندگان ی که صد در صد وابسته به IDE انتخابی خود هستند -خواه ویژوال استودیوی مایکروسافت یا گزینه‌های اپن‌سورسی همچون اکلیپس- در یک سری از مواقع اصلاً متوجه نمی‌شوند که سورس‌کد ایشان چگونه بیلد می‌شود و ابزارهای مختلف دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند (به طور مثال، شما یک دکمه را در اندروید استودیو می‌زنید و خروجی apk حاضر و آماده در اختیار شما قرار می‌گیرد.)

در نقطه ی مقابل توسعه‌دهندگان ی که کاملاً وابسته به IDE ها هستند، برنامه‌نویسانی قرار دارند که از ابزارهای کامند لاینی استفاده می‌کنند؛ این دست برنامه‌نویسان زمانی که یک برنامه را بیلد می‌کنند -البته با استفاده از ابزارهای کامند لاین- دقیقاً می‌توانند متوجه شوند که پشت پرده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

برای شروع کار با ابزارهای بیلد کردن کامند لاین، می‌توان از نمونه‌های اپن‌سورسی همچون GCC شروع کرد. زمانی که شما شخصاً اقدام به کامپایل کردن، اسمبل کردن و لینک کردن سورس‌کد خود می‌کنید و در نهایت یک بیلد نهایی به دست می آورید، کاملاً با فرایند های توسعه ی نرم‌افزار آشنا خواهید شد و از آن پس، یک IDE برایتان صرفاً نرم‌افزاری گرافیکی است که یک سری ابزارهای کامند لاینی را در خود جای داده است.

علاوه بر این که پس از استفاده از ابزارهای کامند لاین برای بیلد کردن سورس‌کد خود به ماهیت فرایندها پی می برید، یک سری کارهای دیگری نیز می‌توانید انجام دهید که در مقایسه با IDE ها از سهولت و اثربخشی بیشتری برخوردارند؛ برای مثال، ابزارهای جستجو و جایگزین کردنی همچون grep و sed گاهی اوقات از گزینه‌هایی که در نرم‌افزارهای گرافیکی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد اثربخش تر هستند.

در ضمن، ابزارهای کامند لاینی امکان اسکریپت‌نویسی -خودکار کردن یک سری کارهای تکراری- را نیز به شما می‌دهند تا مثلاً در بازه های زمانی مشخص، نسخه‌های مختلفی از نرم‌افزار بیلد شده و ذخیره گردد.

حال سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که مگر به غیر از این است که IDE ها برای راحتی کار برنامه‌نویسان و افزایش بازدهی ایشان طراحی و ساخته شده‌اند؟ اگر پاسخ به این سؤال آری است، پس چرا باید برنامه‌نویسان را تشویق به استفاده از ابزارهای کامند لاینی کنیم؟

پاسخ به سؤال فوق «آری» است اما نکته یی که در این آموزش یاد آور شدیم هرگز بدان معنا نیست که شما از امروز باید IDE خود را کنار بگذارید و کلاً به صورت کامند لاینی فرایند توسعه ی نرم‌افزار خود را دنبال کنید بلکه منظور این است که آشنایی با ابزارهای کامند لاینی، دید به مراتب بازتری به شما به عنوان یک برنامه‌نویس می‌دهند و زمانی که کاری را در نرم‌افزارهای گرافیکی انجام می‌دهید که صرفا با چند کلیک به هدف خود می‌رسید، متوجه می‌شوید که پشت پرده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و بهترین رویکرد برای درک این موضوع هم استفاده از ابزارهای کامند لاین است.

پس از آن که شما شروع به استفاده از ابزارهای کامند لاین کردید، هر وقت که با IDE خود کار کنید کاملاً متوجه می‌شوید که هر کلیک چه کاری انجام می‌دهد و با دید بازتری می‌توانید فرایند بیلد نرم‌افزار را کنترل کنید. نکته ی آخر هم این که وقتی به کامند لاین تسلط پیدا کنید، به احتمال قریب به یقین دیگر به سمت نرم‌افزارهای گرافیکی نخواهید رفت!

2-1
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: بدهی فنی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-2
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به کارگیری اصولی از توابع در برنامه نویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-3
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نیاز کاربر چیست؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-4
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استاندارهای کدنویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-5
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ساده زیباست
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-6
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مفهوم ریفکتورینگ در کدنویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-7
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نظافت را رعایت کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-8
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پیش از آن که دیگران را متهم کنید، کد خود را چک کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-9
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: انتخاب ابزار مناسب
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-10
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه های خود را به زبان مشتریان بنویسید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-11
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طرح‌های خود را بی‌نقص کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-12
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چیدمان کدها توجه کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-13
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: نقد و بررسی کدها
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-14
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کامنت‌گذاری را فراموش نکنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-15
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تنها توضیحاتی را بنویسید که کدهایتان قادر به شرح آنها نباشند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-16
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از کدهای قبلی خود در شرایط مناسب مجدداً استفاده کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-17
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره در حال یادگیری موضوعات جدید باشید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-18
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ویژگی‌های یک API با طراحی مناسب
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-19
نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ابتدای کار توسعهٔ اپلیکیشن خود روی فرآیند نصب و دیپلوی آن به طور پیوسته کار کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۸
2-20
نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مدیریت اکسپشن‌ها
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۰۹
2-21
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تمرین آگاهانه لازمهٔ حرفه‌ای شدن است!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۰/۱۸
2-22
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: پشت هر خط از کد شما می‌بایست یک منطق وجود داشته باشد!
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۱/۰۷
2-23
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: DSL چیست و چرا آشنایی با آن در حوزهٔ برنامه‌نویسی اهمیت دارد؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۴/۱۱/۱۵
2-24
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از ساختارشکنی نترسید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۱/۱۶
2-25
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای تست نرم‌افزار از دیتای واقعی استفاده کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۱/۲۰
2-26
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: حتی یک ارور را هم نادیده نگیرید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۲/۰۵
2-27
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرهنگ استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی را در کنار سینتکس آن بیاموزید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۲/۱۵
2-28
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اکسپش‌ها را به راحت‌ترین شکل ممکن هَندل کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
2-29
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایند توسعه یک نرم‌افزار خوب اصلاً شانسی نیست
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
2-30
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون DRY
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۰۹
2-31
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مراحل توسعهٔ نرم‌افزار
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۳/۲۵
2-32
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به‌کارگیری درست از اصول برنامه‌نویسی شیٔ‌گرا
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۴/۱۱
2-33
نود و هفت چیز که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اعداد اعشاری با خطای محاسباتی در کامپیوتر ذخیره می‌شوند
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۵/۱۷
2-34
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با مشارکت در پروژه‌های اپن‌سورس، حس جاه‌طلبی خود را ارضاء کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۶/۳۰
2-35
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: قانون طلایی طراحی API
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۰۴
2-36
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کسی که چند سال است کدنویسی می‌کند، اصلاً علامهٔ دهر نیست!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۰۶
2-37
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کار زیاد ضمانت موفقیت در برنامه‌نویسی نیست!
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۰۶
2-38
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چگونه به یک باگ نگاه کنیم؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۱۹
2-39
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با حذف کدهای اضافی، سورس‌کد خود را بهبود بخشید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۲۱
2-40
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برنامه‌هایی که می‌نویسید را کاربرپسند کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۲۱
2-41
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فرایندهای برون برنامه‌ای، زمان پاسخگویی نرم‌افزار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۷/۲۱
2-42
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: Build اصولی ارائه کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۰۵
2-43
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ بهینه از ابزارهای کامندلاینی
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۲۳
2-44
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یادگیری هم‌زمان بیش از یک زبان برنامه‌نویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۲۳
2-45
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE خود را مثل موم در دست بگیرید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۸/۲۹
2-46
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با محدودیت‌های خود دست و پنجه نرم کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۹/۱۲
2-47
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره بدانید چه چیزی را قرار است کامیت کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۵/۰۹/۱۲
2-48
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با نحوهٔ به‌کارگیری دیتابیس‌های رابطه‌ای
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۶
2-49
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مهارت‌های ارتباطی و فراگیری زبان‌های خارجی
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۷
2-50
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: خود را با مهارت تخمین زدن تجهیز کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۹
2-51
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: IDE یا Editor مسأله این است!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۰۹
2-52
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ارسال پیام خطا به دولوپر توسط نرم‌افزار
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۰
2-53
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چیزهای اضافی را لود نکنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۱
2-54
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: چه‌موقع و چگونه از راه‌کارهای موقتی در کدنویسی استفاده کنیم؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۶
2-55
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ نادرست از اینترفیس‌ها را غیرممکن سازید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۷
2-56
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را شفاف‌سازی کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۸
2-57
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ضرورت آشنایی با مفاهیم کانکارنسی و پاراللیزم
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۸
2-58
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: یافتن راه‌کارهای ساده برای مشکلات سخت
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۱۸
2-59
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: دولوپری که نداند Polymorphism چیست، دولوپر نیست!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۱
2-60
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تستر‌های نرم‌افزار دشمن دولوپرها نیستند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۲
2-61
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همواره یک نسخه از نرم‌افزار برای ریلیس داشته باشید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۳
2-62
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط سورس‌کد است که حرف اول و آخر را می‌زند
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۳
2-63
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: فقط کد نزنید بلکه Build Process را نیز مدنظر قرار دهید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۵
2-64
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۶
2-65
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با تفاوت Static Typing و Dynamic Typing در برنامه‌نویسی
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
2-66
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از نمایش ارورها برای کاربر اجتناب کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۳۰
2-67
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: به چه برنامه‌نویسی حرفه‌ای می‌گویند؟
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۰۴
2-68
نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: از ورژن کنترل غافل نشوید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۰۸
2-69
نود و هفت چیزی که برنامه‌نویسی باید بداند: ماوس و کیبورد را کنار بگذارید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۰۹
2-70
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدخوانی کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۳
2-71
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعاملات اجتماعی کلید موفقیت است!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۴
2-72
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن دست به اختراع مجدد چرخ نزنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۶
2-73
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن از Singleton Pattern استفاده نکنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۷
2-74
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: وابستگی‌های زیاد دشمن ریفکتورینگ هستند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۸
2-75
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: هرچه تعداد خطوط کد کمتر، بهتر!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۹
2-76
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با قانون Single Responsibility
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۱۹
2-77
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: همه‌ چیز با یک آری شروع می‌شود!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۰
2-78
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن همه‌ چیز را خودکار کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۱
2-79
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: آشنایی با مزایای ابزارهای تحلیل سورس‌کد
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۲
2-80
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: در تست نرم‌افزار فقط رفتار مورد انتظار را بسنجید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۲
2-81
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست‌ها علاوه بر صحیح بودن، می‌بایست دقیق هم باشند
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۴
2-82
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تست نرم‌افزار و سورس‌کد را آخر شب‌ها و آخر هفته‌ها انجام دهید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۶/۲۶
2-83
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مقایسه‌ای مابین مهندسین نرم‌افزار و دیگر مهندسان
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۱
2-84
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: از نوشتن کدهای اضافی پرهیز کنید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۲
2-85
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: اهمیت برنامه‌نویسی دونفره در کدنویسی را هرگز نادیده نگیرید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۴
2-86
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: منفی در مفنی می‌شود مثبت!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۸
2-87
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: کدنویسی تمیز و اصولی یک باید است
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۰۹
2-88
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: ابزارهای یونیکسی دوست دولوپرها هستند!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۱۷
2-89
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: استفادهٔ درست از الگوریتم‌ها و دیتا استراکچرها
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۷/۲۲
2-90
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: با لاگ‌گیری Verbose دچار دردسر خواهید شد!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۸/۰۲
2-91
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: درک تفاوت مفاهیم DRY و WET در کدنویسی بهینه
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۸/۰۳
2-92
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تعامل مابین دولوپرها و تسترها
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۹/۱۱
2-93
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: طوری کد بزنید که گویی قرار است تا آخر عمر سورس‌کدتان را ساپورت کنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۹/۱۱
2-94
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: تا حد ممکن فانکشن‌های کوچک بنویسید
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۶
2-95
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: برای دولوپرها تست بنویسید نه برای ماشین‌ها!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۸
2-96
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند: مراقب سورس‌کد باشید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۸
2-97
نود و هفت چیزی که هر برنامه‌نویسی باید بداند‍: خیلی به حرف‌های مشتریان اعتماد نکنید!
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۸
نظرات
اگر login نکردی برامون ایمیلت رو بنویس: