سرفصل‌های آموزشی
مقدمه‌ای بر طراحی رابط کاربری (UI)
طراح رابط کاربری (UI Designer) کیست؟

طراح رابط کاربری (UI Designer) کیست؟

UI یا User Interface Design، به معنای طراحی بصری رابط یک محصول دیجیتال است. UI، فرایندی برای ایجاد رابط‌هایی (مانند: یک وبسایت یا اپلیکیشن) با تمرکز روی ظاهر (Aesthetics)، استایل (Style) و تعامل (Interaction) محسوب می‌شود. یک طراح UI، حرکت بین صفحه‌های مختلف را طراحی می‌کند و عناصر بصری و ویژگی‌های تعاملی آن‌ها را ایجاد می‌کند که این عمل، تعامل کاربر را با محصول آسان‌تر می‌کند.

در حالی که طراحی UI تا حد زیادی یک رشته‌ی علمی بصری است، طراحان UI روی مجموعه‌ی وسیعی از پروژه‌ها کار می‌کنند. به منظور طراحی رابط‌های در دسترس و کاربرپسند، طراحان UI همدلی را در هر مرحله از فرایند طراحی وارد می‌کنند. از طراحی صفحه‌ی ‌نمایش، آیکون‌ها و تعاملات گرفته تا ایجاد یک Style guide که سازگاری و اجرای صحیح یک زبان بصری را در تمامی صفحه‌های یک محصول تضمین می‌کند. آن‌ها همچنین از دسترسی‌پذیری و فراگیر بودن محصول نه برای تعداد معدودی از کاربران، بلکه برای همه‌ی آن‌ها، اطمینان حاصل می‌کنند.

تفاوت میان UI و UX چیست؟

اغلب واژه‌های طراحی UI و طراحی  UX (User Experience یا به عبارتی تجربه کاربری) به ‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند. در حالی‌که هر دو، هدف نهایی یکسانی دارند، یعنی ایجاد یک تجربه‌ی خوب برای کاربر. طراحان UI و طراحان UX، هرکدام دو روی مختلف یک سکه هستند.

طراحان UX، با بهبود کاربردپذیری و دسترسی‌پذیری یک محصول، رضایت کاربر را افزایش می‌دهند. درحالی‌که طراحان UI، با زیباسازی ظاهر و حسی که محصول به کاربر القا می‌کند، سعی بر افزایش رضایت آن‌ها دارند. طراحان UX نقشه‌ی محصول را ترسیم می‌کنند، سپس طراحان UI آن را با نقاط لمسی، بصری و تعاملی شکل می‌دهند. طراحان UX و UI، اغلب به‌صورت پشت سرهم  روی محصولات کار می‌کنند تا پاسخگویی، کارایی و دسترسی‌پذیری آن را به حداکثر  برسانند.

بازار کار طراحی UI درحال‌حاضر چگونه است؟

همانطور که شما این سفر را برای تبدیل شدن به یک طراح UI آغاز می‌کنید، مهم است که مطمئن شوید رشته‌ی شما هم‌اکنون در جهان مورد نیاز سازمان‌ها و تیم‌ها می‌باشد یا خیر. بنابراین، بیایید نگاهی سریع به آمار بیاندازیم.

طراحی UI، به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از رضایت‌بخش‌ترین مشاغل در حوزه‌ی فناوری اطلاعات (IT) شناخته می‌شود. حتی از طراحان ارشد محصول نیز انتظار می‌رود که مهارت‌های طراحی UI را در رزومه‌ی خود داشته باشند. با وعده‌ی خلاقیت، تنوع و دستمزدی رقابتی، داشتن شغلی در طراحی UI، به دوست‌داران حوزه‌ی فناوری اطلاعات این فرصت را می‌دهد که تاثیری واقعی بر زندگی مردم بگذارند. در سال 2020، حدود 6000 فهرست شغلی هنگام جستجوی عبارت "طراح رابط کاربری" در وبسایت indeed.com (در ایالات متحده آمریکا) وجود داشت. طبق گفته‌ی Glassdoor، متوسط حقوق ملی برای یک طراح UI در ایالات متحده‌ی آمریکا، سالیانه 80،450 دلار است.

در این لیست از 19 استعداد دیجیتالی خلاق پر تقاضا برای سال 2020، طراح UI در رتبه‌ی چهارم قرار دارد. بهترین قسمت کجاست؟ طراحان UI می‌توانند به‌صورت دورکاری از هرکجای دنیا کار کنند و تعداد موقعیت‌های شغلی طراح UI به‌صورت انعطاف‌پذیر و دورکاری، همواره در حال افزایش است. بنابراین، به جرأت می‌توان گفت که طراحی UI، آمده است تا کنار ما بماند و به رشد ادامه دهد.

online-support-icon