سرفصل‌های آموزشی
مقدمه‌ای بر طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)
پورتفولیوی (Portfolio) طراحی تجربه‌ی کاربری چیست؟

پورتفولیوی (Portfolio) طراحی تجربه‌ی کاربری چیست؟

پورتفولیوی تجربه‌ی کاربری، یک نمایشگاه آنلاین از کار یک طراح تجربه‌ی کاربری است. یک وبسایت شخصی است که شما را به عنوان یک طراح معرفی می‌کند و مجموعه‌ای از پروژه‌هایی را که روی آنها کار کرده‌اید، به نمایش می‌گذارد. هدف پورتفولیوی تجربه‌ی کاربری شما، نشان دادن روند پیشرفت و تکامل شماست نه فقط نتیجه‌ی نهایی. برخلاف سایر حوزه‌های طراحی که بر عناصر بصری طراحی تمرکز می‌کنند، تجربه‌ی کاربری، بیشتر به این موضوع می‌پردازد که چگونه به آنجا رسیده‌اید: چگونه مشکل کاربر را شناسایی و حل کردید؟ چه فرایندهایی را طی کردید؟

ارتباط گرفتن با یک فرایند، بسیار دشوارتر از نمایش یک تصویر، صفحه‌ی وب یا قالب محصول است. اینجاست که مطالعه‌ی موردی (Case Study) به کار شما می‌‌آید! بیایید نگاهی دقیق‌تر به مطالعات موردی تجربه‌ی کاربری و چرایی اهمیت وجود آنها بی‌اندازیم.

"مطالعه‌ی موردی طراحی تجربه‌ی کاربری" یعنی چه؟

به عنوان بخشی از پورتفولیوی تجربه‌ی کاربری‌تان، مطالعات موردی به شما کمک می‌کنند تا داستان یک پروژه‌ی خاص را بیان کنید. آنها، هم از متن و هم از تصاویر برای به نمایش گذاشتن یک فرایند تجربه‌ی کاربری استفاده می‌کنند. از کشف تا راه‌حل و همه چیز در میان آنها. در پایان هر مطالعه‌ی موردی، می‌توانید نتایج موفقیت‌آمیزتان را نیز لحاظ کنید. به عبارت دیگر، این پروژه چه تاثیری روی شما داشته است؟ چگونه تجربه را برای کاربر نهایی و برای کسب‌و‌کار بهبود بخشیدید؟

مطالعات موردی، برای نشان دادن (و توضیح دادن) به کارفرمایان و مشتریان، بسیار مهم هستند. به این دلیل که مشخص می‌کنند شما به‌عنوان یک طراح تجربه‌ی کاربری، چگونه فکر و کار می‌کنید. آنها روایتی منطقی و آسان را برای دنبال کردن ارائه می‌کنند و خواننده را دعوت می‌کنند تا ببیند چگونه برای حل مشکلات کاربر پیش می‌روید.

مطالعه‌ی موردی در پورتفولیوهای زیر توسط Elvira Hellenpart و Samson Blond را بررسی کنید.

پورتفولیوی Elvira Hellenpart

تصویری از پورتفولیوی Elvira Hellenpart

الویرا، اپلیکیشنی با نام VELA را به‌منظور پیش‌بینی آب‌و‌هوا برای گشت‌وگذار را به‌عنوان یک پروژه‌ی تمرینی، طراحی کرد. می‌توانید ببینید که چگونه الویرا در طول مطالعه‌ی موردی VELA، هر مرحله از فرایند طراحی خود را مستند کرده است. از تجزیه و تحلیل رقبا و تحقیقات کاربر تا طراحی نهایی.

پورتفولیوی Samson Blond

تصویری از مطالعه‌ی موردی Samson Blond

سامسون در مطالعه‌ی موردی تجربه‌ی کاربری خود، ما را از طریق پروژه‌ی طراحی Starwalt راهنمایی می‌کند. یک اپلیکیشن وب پاسخگو که اطلاعاتی را در مورد ویژگی‌های جذاب املاک،‌ به خریداران ملک ارائه می‌دهد. ببینید که هر دو طراح چگونه مطالعات موردی خود را به‌ترتیب منطقی و واضح ارائه می‌کنند و چگونه از متن و تصاویر برای بیان داستان هر مطالعه‌ی موردی استفاده می‌کنند. این است یک تجربه‌ی کاربری صحیح!

اکنون، می‌دانیم که پورتفولیوی طراحی تجربه‌ی کاربری چیست و چرا مطالعات موردی بسیار مهم هستند، در قسمت بعدی، نگاهی دقیق‌تر به این موضوع خواهیم داشت که چرا طراحان تجربه‌ی کاربری، در وهله‌ی اول به یک پورتفولیو نیاز دارند.

online-support-icon