سرفصل‌های آموزشی
مقدمه‌ای بر طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)
یک سوء تفاهم رایج درباره‌ی مهارت‌های مورد نیاز طراحان تجربه‌ی کاربری

یک سوء تفاهم رایج درباره‌ی مهارت‌های مورد نیاز طراحان تجربه‌ی کاربری

در دو قسمت قبل به برخی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم و سخت یک طراح تجربه‌ی کاربری، نگاه کردیم. اکنون زمان آن است که یک افسانه‌ی رایج را از بین ببریم. ممکن است فکر کنید، برای اینکه یک طراح باشید، به یک چشم بینا برای زیبایی‌شناسی نیاز دارید و یا اینکه عاشق دفترچه‌ی طراحی‌تان باشید. اما در واقعیت، ساختن یک اپلیکیشن زیبا و کاربردی، بسیار فراتر از تنها رعایت اصول بصری است.

تجربه‌ی کاربری (UX)، درباره‌ی فرایند طراحی و نحوه‌ی هدایت نیازهای کاربران است. این چیزی بیش از یک محصول نهایی زیبا است. در واقع، مرحله‌ی نهایی و بصری فرایند طراحی اغلب توسط یک طراح رابط کاربری تکمیل می‌شود. آیا به یاد دارید که در فصل دوم به نحوه‌ی کار طراحان تجربه‌ی کاربری و رابط کاربری کنارهم نگاه کردیم؟

یک طراح رابط کاربری، احتمالاً مسئول زیبایی‌شناسی و بصریات یک محصول است، در حالی که طراح تجربه‌ی کاربری، بیشتر به احساس کلی کاربر و تجربه‌ی او در تعامل با محصول می‌پردازد. یک توافق پرطرفدار که برای توضیح رابطه‌ی بین تجربه‌کاربری و رابط کاربری استفاده می‌شود، شبیه ساختار یک خانه است: تجربه‌ی کاربریِ خانه شامل پایه‌ها، ساختار و استخوان‌بندی است، در حالی که اجزای رابط کاربری (UI)، چیزهایی مانند کاغذ دیواری، رنگ و طراحی داخلی هستند. در همین حال، دِین میلر (Dain Miller) آن را با تجربه‌ی اسب سواری‌اش مقایسه می‌کند:

تصویری از سخن دین میلر درباره‌ی تجربه‌ی کاربری و رابط کاربری

بنابراین، علیرغم اینکه طراحی بیشتر با هنر مرتبط است، برای داشتن یک شغل موفق در تجربه‌ی کاربری، نیازی نیست که یک هنرمند طبیعی باشید.

online-support-icon