سرفصل‌های آموزشی
مقدمه‌ای بر طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)
مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز طراحان تجربه‌ی کاربری

مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز طراحان تجربه‌ی کاربری

مهارت‌های نرم، ترکیبی از ویژگی‌های شخصی و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی هر فرد هستند. محاسبه‌ی آنها نسبت به مهارت‌های فنی سخت‌تر است، اما در محل کار، به‌طور زیادی مورد توجه قرار می‌گیرند. به عنوان یک طراح تجربه‌ی کاربری، شما اغلب روی محصولات بین‌تیمی و چندجانبه کار خواهید کرد. اینجاست که مهارت‌های نرم می‌توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. بیایید به برخی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم که به‌عنوان یک طراح تجربه‌ی کاربری نیاز دارید، نگاهی بی‌اندازیم.

ارتباط (Communication)

طراحان تجربه‌ی کاربری، زمان زیادی را صرف ارائه به مشتریان و ذینفعان، مصاحبه با کاربران و همکاری با توسعه‌دهندگان و دیگر طراحان می‌کنند. بنابراین، مهارت شماره یکی که برای یک طراح تجربه‌ی کاربری لازم است، برقراری ارتباط است و این مهارت دو طرفه است! طراحان تجربه‌ی کاربری چه نوشتاری، شفاهی یا بصری، باید بتوانند ایده‌های خود را به‌وضوح بیان کنند و در عین حال، شنونده‌ای فعال و متعهد باشند.

همدلی (Empathy)

همدلی، در قلب طراحی کاربر محور قرار دارد. هر زمان که در مورد جهت یک محصول یا خدمات تصمیم‌گیری می‌شود، این وظیفه‌ی شما به عنوان طراح تجربه‌ی کاربری است که از کاربران دفاع کنید. شما باید پا در کفش کاربر کنید و محصول را از چشم او ببینید. مشکل و دغدغه‌ی آنها چیست؟ اهداف آنها چیست؟ می‌خواهند هنگام استفاده از محصول شما به چه چیزی برسند؟ همدلی، به شما و هر کس دیگری که با آن کار می‌کنید، این امکان را می‌دهد که تصمیمات طراحی بهتری بگیرید. بنابراین، باید از همان ابتدا در فرایند طراحی شما گنجانده شود.

(برای آشنایی بیشتر با مفهوم همدلی می‌توانید به مقاله‌ی تفاوت همدلی با همدردی در طراحی تجربه کاربری UX در سایت سکان آکادمی مراجعه کنید.)

سازماندهی (Organization)

طراحان تجربه‌ی کاربری، با اسناد و مدارک تحویل‌دادنی بسیار زیادی کار می‌کنند. از خلاصه‌های طراحی، یافته‌های تحقیق و نتایج مصاحبه گرفته تا وایرفریم‌ها، نمونه‌های اولیه و مشخصات طراحی. بنابراین، طراحان تجربه‌ی کاربری باید بسیار سازمان‌یافته باشند. این، نه فقط برای بهره‌وری بیشتر خودشان، بلکه برای بقیه‌ی اعضای تیم نیز صدق می‌کند. درنهایت، تمام کار آنها بین سایر اعضای تیم و سهامداران پخش می‌شود! به‌عنوان یک طراح تجربه‌ی کاربری، حجم کاری بسیار متنوعی خواهید داشت، بنابراین باید سازمان‌یافته عمل کنید و از همه چیز مطلع باشید.

online-support-icon