سرفصل‌های آموزشی
مقدمه‌ای بر طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)
طراحی تجربه‌ی کاربری (User Experience Design) چیست؟

طراحی تجربه‌ی کاربری (User Experience Design) چیست؟

طراحی تجربه‌ی کاربری یا UXD، هر عنصری که تجربه‌ی کاربر را شکل می‌دهد را شامل می‌شود. این مفهوم درمورد طراحی به‌طور خاص، تنها برای حل نیازهای کاربر یا مشتری و توجه داشتن به مواردی مانند سهولت استفاده و کیفیت و کارایی است.

اگر در موردش فکر کنید، انسان‌ها تنها زمانی می‌توانند از سیستم‌های پیچیده‌ای مانند وب‌سایت‌ها و نرم‌افزار‌های کامپیوتری (یا هر محصول دیگری) بهره ببرند که این سیستم‌ها کاربرپسند طراحی شده باشند. طراحان تجربه‌ی کاربری به‌دنبال پرکردن شکاف بین محصول و کاربر انسانی هستند. آنها به نحوه‌ی تعامل افراد با یک محصول خاص فکر می‌کنند و به‌دنبال راه‌هایی برای ایجاد این تعاملاتِ تا حدِ امکان ساده هستند.

تصویری از یک جلسه‌ی کاری

طراحان تجربه‌ی کاربری باید کلاه‌های زیادی را به سر کنند تا تعادل مناسبی بین دانشمند، روانشناس، جامعه‌شناس و هنرمند پیدا کنند. به‌منظور دستیابی به راه‌حل‌های طراحی بادوام، خلاقانه و کاربرپسند، باید تجربیات گذشته را تجزیه و تحلیل کنید، در مورد روش‌های جدید تحقیق کنید، با کاربران واقعی مصاحبه کنید و طرح‌های خود را بارها تست کنید. در آینده، به فرایند طراحی تجربه‌ی کاربری با جزئیات بیشتری نگاه خواهیم کرد.

online-support-icon