سرفصل‌های آموزشی
مقدمه‌ای بر طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)
تجربه‌ی کاربری (User Experience) چیست؟

تجربه‌ی کاربری (User Experience) چیست؟

تجربه‌ی کاربری یا UX، اصطلاحی است که برای توصیف تجربه‌ی کلی کاربر هنگام تعامل با یک محصول یا خدمت، در یک زمینه‌ی خاص، استفاده می‌شود. بسته به نحوه‌ی طراحی آن محصول یا خدمت، این تجربه می‌تواند لذت بخش یا کاملا خسته‌کننده باشد.

شما اغلب درمورد ارتباط و پیوستگی میان تجربه‌ی کاربری با محصولات دیجیتال مانند وبسایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها، خواهید شنید. اما تجربه‌ی کاربری، تنها به فضای دیجیتال محدود نمی‌شود. هر چیزی که برای انسان‌ها تجربه‌کردنی باشد را می‌توان طراحی کرد؛ از بسته‌بندی مسواک گرفته، تا چرخ‌های صندلی ارتوپدی.

تاثیر تجربه‌ی کاربری خوب و بد، در همه جا وجود دارد. این یکی از دلایل جذابیت و هیجان‌انگیز بودن تجربه‌ی کاربری است و همچنین، توضیح می‌دهد که چرا شما در مورد تجربه‌ی کاربری بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید، می‌دانید. هربار که به یک درب هل دادنی که فکر می‌کنید باید آن را بکشید، نفرین می‌کنید، یا هنگامی که یک وبسایت گیج‌کننده را با ناامیدی می‌بندید، کیفیت طراحی تجربه‌ی کاربری آن محصول را قضاوت می‌کنید.

بنابراین: تجربه‌ی کاربری درباره‌ی هر تعامل یا تجربه‌ی کاربر با یک محصول یا خدمات است. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید به قسمت بعد برویم...

online-support-icon