سرفصل‌های آموزشی
مقدمه‌ای بر طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)
دیگر مسیرهای شغلی تخصصی برای طراحان تجربه‌ی کاربری چیست؟

دیگر مسیرهای شغلی تخصصی برای طراحان تجربه‌ی کاربری چیست؟

طراحی تجربه‌ی کاربری، حوزه‌ای است که مدام در حال رشد است و فرصت‌های زیادی را برای تخصص و تنوع‌بخشی ارائه می‌دهد. بنابراین، در نهایت طراحان تجربه‌ی کاربری چه عناوین شغلی دیگری را تشکیل می‌دهند؟ بیایید نگاهی بی‌اندازیم.

تجربه‌نویس (UX Writer)

تصویری از یک تجربه‌نویس

علم تجربه‌نویسی، به استفاده از لحن و صدای صحیح و مطابق با الگوهای ذهنی کاربران، هنگام استفاده از متن‌های راهنما داخل یک محصول دیجیتال می‌پردازد. به‌عنوان مثال، اگر متن پیغام‌های خطایی که هنگام ورود یا ثبت نام در یک وبسایت دریافت می‌کنید، به‌وضوح مشکل و راه‌حل آن را برایتان بیان نکنند، نمی‌توانید به هدفی که داشتید، برسید و این یعنی یک تجربه‌ی بد برای شما. علم تجربه‌نویسی، به‌تازگی اهمیت زیادی پیدا کرده است و صاحبان شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات در حال جذب متخصصین تجربه‌نویسی هستند.

طراح صدا (Voice Designer)

تصویری از یک طراح صدا

بازار جهانی تشخیص صدا و گفتار تا سال 2025 به ارزش 31.82 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.یعنی طراحان صدا، تقاضای استخدام زیادی خواهند داشت! طراحان صدا اصول تجربه‌ی کاربری را به‌منظور ایجاد تعاملات کاربر پسند با فناوری صدا اعمال می‌کنند. آنها تحقیق می‌کنند، پرسونا ایجاد می‌کنند، معماری اطلاعات را تعریف می‌کنند و جریان‌های کاربر و دیالوگ‌ها را طراحی می‌کنند.

توسعه‌دهنده‌ی تجربه‌ی کاربری (UX Developer)

تصویری از یک توسعه‌دهنده‌ی تجربه‌ی کاربری

در حالت عادی، طراحان و توسعه‌دهندگان به دو گروه کاملا مجزا تعلق دارند. با این حال، این روزها، طراحان بیشتر و بیشتری تصمیم می‌گیرند تا برخی از مهارت‌های برنامه‌نویسی Front-end را کسب کنند و به اصطلاح توسعه‌دهنده‌ی تجربه‌ی کاربری شوند. بهترین شکلی که می‌توان یک توسعه‌دهنده‌ی تجربه‌ی کاربری را تعریف کرد، این است که آنها نیمه-طراح و نیمه-توسعه‌دهنده هستند و این نقش شامل برخی از مهارت‌های طراحی بصری نیز می‌شود.

طراح تجربه/رابط کاربری (UX/UI Designer)

تصویری از یک طراح تجربه/رابط کاربری

ما در آموزش‌های قبلی، به تفاوت بین طراحان تجربه‌ی کاربری و طراحان رابط کاربری اشاره کردیم. طراحی تجربه‌ی کاربری، در مورد این است که کاربر هنگام تعامل کلی با محصول چه حسی دارد، در حالی که رابط کاربری، به عناصر بصری و تعاملی مربوط می‌شود. با این حال، برای طراحان تجربه‌ی کاربری غیرعادی نیست که مهارت‌های طراحی رابط کاربری را کسب کنند، و بالعکس، همچنین متوجه خواهید شد که شرکت‌های زیادی برای جذب طراحان تجربه/رابط کاربری تبلیغ می‌کنند.