سرفصل‌های آموزشی
مقدمه‌ای بر طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)
چگونه به یک طراح تجربه‌ کاربری حرفه ای تبدیل شویم؟

چگونه به یک طراح تجربه‌ کاربری حرفه ای تبدیل شویم؟

نکته‌ی مهم در مورد طراحی تجربه‌ی کاربری این است که هیچ پیش نیاز خاصی وجود ندارد. ما شاهد بوده‌ایم که افراد از هر طبقه و پیشینه‌ی حرفه‌ای، به طراحان تجربه‌ی کاربری موفق تبدیل شده‌اند. شما حتی نیازی به داشتن تجربه‌ی حرفه‌ای برای شروع کار بر روی پورتفولیوی خود ندارید!

با این حال، تبدیل شدن به یک طراح تجربه‌ی کاربری، مستلزم فداکاری و سخت‌کوشی است و چند مسیر مختلف وجود دارد که می‌توانید در این حوزه انتخاب کنید. پس گزینه‌های شما چیست؟ بیایید نگاهی بی‌اندازیم.

خودآموزی

اینترنت پر از  منابع عالی در مورد اصول و شیوه‌های طراحی تجربه‌ی کاربری است. همه‌چیز از آنچه کارفرمایان به‌دنبال آن هستند، تا نحوه‌ی شروع کار در اولین مجموعه‌ای که شما را جذب خواهد کرد. برخی از منابع عالی که اغلب به دانشجویان توصیه می‌کنیم، عبارت‌اند از:

همچنین، گروه‌ها و کارگاه‌های آموزشی طراحان تجربه‌ی کاربری را در سرتاسر جهان خواهید دید. سعی کنید یک جستجوی سریع انجام دهید تا ببینید آیا موردی شبیه به این، در نزدیکی محل زندگی شما وجود دارد یا خیر.

با اینکه انجام تحقیقات و مطالعه از جانب خودتان ضروری است، انجام آن به‌تنهایی می‌تواند مشکل باشد. بدون کسی که شما را راهنمایی کند، تشخیص اینکه آیا همه‌ی چیزهای درست را یاد می‌گیرید یا دقیقاً چه چیزهایی را باید در پورتفولیوی خود قرار دهید، دشوار است. اگر می‌خواهید به‌طور جدی در تجربه‌ی کاربری حرفه‌ای شوید، بهتر است خودآموزی را با رویکردی سیستماتیک‌تر که توسط فردی با تجربه در این زمینه هدایت می‌شود، همراه کنید.

دوره‌های آموزشی آنلاین بدون مربی

تصویری از دوره‌ی آموزشی بدون مربی

همانطور که قبلا ذکر شد، می‌توانید منابع مفید زیادی را در اینترنت پیدا کنید. همچنین، تعداد زیادی دوره‌ی آنلاین بدون مربی در طراحی تجربه‌ی کاربری وجود دارد. اینها، پایه‌ای هماهنگ‌تر از خودآموزی فراهم می‌کنند و اغلب خودسرانه و کم‌هزینه هستند. شما می‌توانید دوره‌های بدون‌مربی را با سازمان‌های زیر بیابید:

بسیار شبیه به خودآموزی، اگر این مسیر را دنبال کنید، تا حد زیادی به‌تنهایی پیش خواهید رفت. یعنی یک مربی اختصاصی نخواهید داشت که در صورت گیر افتادن، به شما کمک کند یا انگیزه‌ی شما را برای رسیدن به هدف نهایی حفظ کند. درست است که می‌توانید در اینترنت مشاوره‌ی تجربه‌ی کاربری بگیرید، اما پشتیبانی‌ای که دریافت می‌کنید، احتمالاً متناسب با مسیر شما نخواهد بود (اغلب هیچ پاسخ درست یا غلطی در طراحی تجربه‌ی کاربری وجود ندارد) و به الگوی یادگیری، نقاط قوت و اهداف شغلی شما ارتباطی ندارد. دوره‌های آموزشی بدون مربی نیز به‌ندرت پروژه-محور هستند، بنابراین اگرچه می‌توانند برای شما مفید و راه خوبی برای شروع تجربه‌ی کاربری باشند، بعید است که به شما در توسعه‌ی پورتفولیوی حرفه‌ای تجربه‌ی کاربری‌تان کمک کنند. به یاد داشته باشید: کارفرمایان می‌خواهند بر اصول تجربه‌ی کاربری و مهارت‌های عملی تسلط داشته باشید، بنابراین ترکیبی از هر دو بسیار مهم است!

دوره‌های آموزشی همراه با مربی

تصویری از دوره‌ی آموزشی همراه با مربی

وقتی صحبت از دوره‌های آموزشی حرفه‌ای می‌شود، با سه نوع مواجه خواهید شد: حضوری، ترکیبی و آنلاین. دوره‌های حضوری، بسیار شبیه به یک مدرسه‌ عمل می‌کنند. جایی که شما باید به‌صورت حضوری در آن شرکت کنید. برنامه‌های ترکیبی، انعطاف‌پذیرتر هستند. معمولاً نیمی از قوانین به‌صورت آنلاین و نیمی دیگر حضوری خواهند بود. در آخر، دوره‌های آنلاین، کاملا غیرحضوری هستند و آنلاین برگزار می‌شوند.

برای افرادی که قصد تغییر شغل دارند یا افرادی که چندین شغل را با هم انجام می‌دهند، دوره‌های آموزشی آنلاین با راهنمایی مستمر و بررسی حضوری، بهترین گزینه هستند. این برنامه‌ها، نه تنها انعطاف‌پذیر هستند، بلکه به‌صرفه نیز هستند و مجبور نیستید کار فعلی خود را متوقف کنید. شما همچنان می‌توانید شغل خود را حفظ کنید، زمانی را با خانواده و دوستان خود بگذرانید و روی پروژه‌های شخصی کار کنید و در عین حال، اولین قدم‌هایتان را به سمت یک حرفه‌ی جدید بردارید.

online-support-icon