سرفصل‌های آموزشی
آموزش مقدماتی وردپرس
افزونه وردپرس چیست؟

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه‌ی(Plugin) وردپرس در واقع کدهایی هستند که به سایت شما متصل و اضافه می‌شوند. به زبان ساده به این معنا است که افزونه، قابلیتی به سایت شما می‌افزاید و یا قابلیت‌های موجود آن را بیشتر می‌کند.

افزونه‌های توانایی ایجاد تغییرات کوچک و بزرگی در سایت را دارند، برای نمونه برخی از افزونه‌ها می‌توانند سایت شما را به یک فروشگاه کامل، یک شبکه‌ی اجتماعی، یا یک انجمن(forum) تبدیل کنند. و یا برخی دیگر قابلیت‌هایی جزئی مانند افزودن لینک شبکه‌های اجتماعی به سایت می‌افزایند.

همه‌ی افزونه‌ها لزوما بخشی برای نمایش به کاربران ندارند، برخی از آن‌ها تنها در پیشخوان مدیریت، برای مدیر سایت قابل مشاهده هستند، مانند افزونه‌هایی که وضعیت کلی سایت، رتبه‌بندی و ... را نشان می‌دهند، یا افزونه‌های امنیتی.

تا چند افزونه می‌توان نصب کرد؟

محدودیتی در نصب افزونه‌ها‌ وجود ندارد، اما به مرور که با وردپرس و جامعه‌ی آن بیشتر آشنا شوید، به این توصیه برخواهید خورد که می‌گویند «از نصب تعداد زیادی افزونه پرهیز کنید، زیرا باعث کند شدن سایت شما می‌شود.»

نصب تعداد زیادی افزونه لزوما باعث کند شدن سایت نمی‌شود، بلکه کیفیت آن افزونه‌ها و کدنویسی آن‌ها است که می‌تواند باعث کند شدن سایت شود. استفاده زیاد از منابع مختلف، اسکریپت‌های زیاد و ... در یک افزونه، از جمله مواردی هستند که باعث کندی سایت می‌شوند. همچنین بسیاری از افزونه‌ها، به دلیل تسلط ناکافی سازندگان یا همان برنامه‌نویسان آن، دارای رخنه‌های امنیتی هستند که وجود همین رخنه در یک افزونه می‌تواند باعث هک شدن یک سایت شود. این حتی شامل افزونه‌های معروف و پراستفاده نیز می‌شود، در این نوشتار می‌توانید در مورد برخی از آسیب‌پذیری‌های افزونه‌های پراستفاده بخوانید.

بنا بر این، تعداد افزونه‌ها نمی‌تواند به خودی خود باعث آسیب به سایت شود، بلکه کیفیت آن‌ها است که در کارکرد و سرعت سایت تاثیر دارد. شخصی که به تازگی کار با وردپرس را آغاز کرده است و آشنایی کافی با افزونه‌ها و کیفیت آن‌ها ندارد، بهتر است که تنها به نصب افزونه‌های مورد نیاز بسنده کند. در نتیجه اگر به تازگی کار خود را با وردپرس آغاز کرده‌اید، صرف جالب بودن یک افزونه آن را نصب نکنید، تنها و تنها افزونه‌های مورد نیاز را نصب کنید.

مدیریت افزونه‌ها

برای مشاهده‌ی بخش مدیریت افزونه‌های نصب شده، از منوی سمت راست گزینه‌ی «افزونه‌ها» و سپس «افزونه‌های نصب شده» را انتخاب نمایید. در این بخش می‌توانید افزونه‌های نصب شده و وضعیت آن‌ها را مشاهده و مدیریت کنید. 

وردپرس به طور پیش‌فرض همراه با دو افزونه‌ی از پیش نصب شده ارائه می‌شود که در تصویر بالا می‌توانید آن‌ها را ببینید. این افزونه‌ها کاربردی نبوده و بهتر است که نخست آن‌ها را پاک کنید. برای پاک کردن هر افزونه، نخست باید آن را غیرفعال و سپس پاک کنید. گزینه‌های فعال کردن، غیرفعال کردن، و پاک کردن در زیر نام هر افزونه، در صفحه‌ی افزونه‌های نصب شده قابل مشاهده است.

دقت کنید که اگر کارکرد سایت شما وابسته به افزونه‌ای باشد، پاک کردن یا غیرفعال کردن آن افزونه می‌تواند باعث ایجاد اشکال در سایت شما شود.

 

online-support-icon