سرفصل‌های آموزشی
آموزش فریمورک VueJS
قوانین کد نویسی استاندارد در Vue js

قوانین کد نویسی استاندارد در Vue js

با توجه به اینکه در این دوره آموزشی قصد داریم فریمورک Vue js را به شما یاد دهیم، لازم است قبل شروع آموزش عمیق تر بخش های مختلف این فریمورک، با راه و روش کد نویسی صحیح و استاندارد در آن آشنا شوید. به همین دلیل قصد داریم در این فصل شما را با این اصول و استاندارد ها آشنا کنیم و سپس در فصل های بعدی به بررسی عمیق تر این فریمورک بپردازیم.

در این فصل، اصول کد نویسی صحیح در "فریمورک Vue js" بیان می شود. اگر شما از این فریمورک در پروژه های خود استفاده می کنید حتماً باید این فصل را به طور کامل مطالعه کنید، زیرا یک مرجع بسیار خوب برای اصول کد نویسی صحیح را نشان می دهد تا با یادگیری آن، بتوانید از بروز خطاهای بیهوده و الگوهای نامناسب کدنویسی در پروژه خود جلوگیری کنید.

در بیشتر موارد، از بیان اصول کد نویسی در JavaScript یا HTML به طور کلی چشم پوشی کردیم. خیلی اهمیتی ندارد که کد HTML شما از مقادیر نقل قول های منفرد یا مضاعف (‘ ’ یا “ ”) استفاده می کند. اما برخی استثناها نیز وجود دارد که از یک الگوی خاص در فریمورک Vue  استفاده شده است، در این صورت، هر یک را در محل خود توضیح خواهیم داد.

با توجه به تفاوت در درجه اهمیتی که هر یک از این قوانین دارند، آنها را به چهار دسته کلی مطابق زیر تقسیم بندی می کنیم:

  1. اولویت A : ضروری است
  2. اولویت B: به شدت توصیه می شود
  3. اولویت C: توصیه می شود
  4. اولویت D: با ملاحظه استفاده شود

اولویت A : این قوانین به ما کمک می کنند تا از بروز خطا جلوگیری کنیم، بنابراین باید آنها را یاد بگیریم و به هر قیمتی که شده رعایت کنیم. ممکن است برخی از قوانین به صورت استثنا باشند، اما باید بسیار نادر بوده و فقط توسط افرادی که دانش تخصصی در هر دو زمینه JavaScript و Vue را دارند، قابل انجام باشند.

اولویت B : این قوانین برای بهبود خوانایی و یا افزایش تجربه توسعه دهندگان در بیشتر پروژه ها مشخص شده است. در صورت نقض هر یک از آنها، کد شما همچنان اجرا می شود، اما این نقایض باید بسیار کم و موجه باشند.

اولویت C : در صورت وجود گزینه های متعدد برای اجرای این قوانین (به طوری که به همان اندازه خوب باشند)، می توان برای اطمینان از سازگاری آن ها، انتخاب دلخواهی داشت. در این قوانین، ما گزینه های قابل قبول را توصیف می کنیم و برای استفاده، یک گزینه پیش فرض را پیشنهاد می دهیم. این بدان معناست که شما می توانید در کد خود یک راه را آزادانه انتخاب کنید، به شرط آنکه برای انتخاب خود دلیل موجهی داشته باشید. لطفاً برای انتخاب خود دلیل مناسبی داشته باشید! 

با سازگار شدن و رعایت کردن این استانداردها درکد، شما قادر خواهید بود که:

  1. مغز خود را طوری آموزش دهید تا بیشتر کدهای که با آن روبرو می شوید را راحت تر تجزیه و تحلیل کند.
  2. قادر به کپی و جایگذاری بیشتر کدهای خود باشید بدون اینکه تغییر نامطلوبی در پروژه ایجاد کنید.
  3. اگر برنامه نویس جدیدی استخدام کردید، حداقل در فریمورک  Vueبا سبک برنامه نویسی شما (به دلیل استاندارد بودن) آشنا باشد.

اولویت D : برخی از ویژگی های Vue برای تطبیق برخی موارد نادر می باشد که از نسخه های قدیمی کد به نسخه جدید تغییر کرده اند. اگر این موارد بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند کد شما را در نگهداری دشوارتر کرده و یا حتی به منبع خطا تبدیل شوند. این قوانین، ویژگی هایی که دارای ریسک بالا هستند را مشخص می کنند و همچنین توصیف می کنند که چه زمانی و چرا باید از آنها اجتناب شود.

 

online-support-icon