سرفصل‌های آموزشی
آموزش گام به گام Elasticsearch
آشنایی با Kibana و معرفی قابلیت ها

آشنایی با Kibana و معرفی قابلیت ها

یکی از محصولات اصلی شرکت Elastic که به عنوان ابزاری در جهت کمک به مدیران سیستم، تحلیلگر‌های داده و حتی توسعه‌دهندگان طراحی شده است، محصول کیبانا (Kibana) است. تمامی محصولات Elastic بر محور سرویس Elasticsearch کار می‌کنند و Kibana نیز از این موضوع مستثنی نیست.

در این دوره آموزشی با توجه به اینکه هدف اصلی، آموزش سرویس Elasticsearch و موضوع جستجو است، قابلیت‌های Kibana به طور خلاصه و بدون پرداختن به جزییات آن‌ها مطرح خواهد شد و  البته تمرکز اصلی در استفاده از محیط Dev tools در Kibana است که در ادامه‌ی این فصل با آن آشنا خواهیم شد.

قابلیت‌های کیبانا

امکانات اصلی Kibana را می‌توان در سه دسته‌بندی اصلی زیر قرار داد:

  1. جستجو و نظارت بر داده ها (Search and observe): Kibana با در اختیار گذاشتن ابزار هایی برای جستجو و فیلتر کردن داده ها، امکان نظارت و بررسی روند تغییرات داده‌ها را فراهم می‌کند. برای مثال ابزار های Discover و Dashboard از جمله ابزار‌های جستجو و نظارت بر داده ها می‌باشند. ابزار Discover علاوه بر امکان جستجو در داده ها، امکانات دیگری از قبیل بررسی داده های مبتنی بر زمان به صورت متوالی، ذخیره سازی نتایج یک جستجو برای استفاده در زمان های بعد و ... را نیز داراست. ابزار Dashboard همان طور که از اسمش پیداست، محیطی شامل انواع نمودار‌های داده‌ای که همگی در یک محیط، کنار یکدیگر در معرض نمایش قرار گرفته و به صورت دوره‌ای بروزرسانی می‌شوند را در اختیار ما می‌گذارد.
  2. تصویرسازی و تحلیل داده‌ها (Visualize and analyze): همان طور که در قابلیت نظارت بر داده ها اشاره شد یکی از امکانات Kibana استفاده از ابزارهای تصویری برای نمایش نتایج جستجو و تجمیع داده ها است. ابزاری همچون Canvas یکی از قدرتمند‌ترین ابزار‌ها برای ارائه‌ی نتایج در یک داشبورد مدیریتی و ابزار Graph برای تحلیل ارتباط داده های جمع‌آوری شده در یک مجموعه است.
  3. مدیریت و حفاظت از stack الستیک (Manage and security): مجموعه‌ای از ابزارها در Kibana برای جمع‌آوری log فعالیت‌هایی است که در سطح استک Elastic و یا در سیستم اتفاق می‌افتد. برای مثال با استفاده از سرویس های Beats می‌توانیم مجموعه‌ای از log های مختلف منابع سیستمی و همچنین سرویس های استک ELK را جمع‌آوری کرده و با استفاده از امکانات Machine learning در Kibana، ضمن تشخیص موارد غیر عادی در روند داده ها، با ایجاد اعلان(Alert) های حساس نسبت به تغییرات خاصی در این داده ها، هشدار هایی را به مقصد مدنظر ارسال کرد.

در قسمت بعدی روند نصب سرویس کیبانا و اتصال آن به سرویس الستیک سرچ را بررسی خواهیم کرد و پس از آن به سراغ ابزار Dev tools رفته تا به کمک این محیط در کیبانا شروع به کار با API های الستیک سرچ کنیم.

online-support-icon