سرفصل‌های آموزشی
آموزش کتابخانه ری اکت - React
آشنایی با RESTful API و ضرورت یادگیری آن

آشنایی با RESTful API و ضرورت یادگیری آن

تاکنون، همه دیتاها و اطلاعاتی که با آنها سر و کار داشتیم روی کامپیوتر خودمان بود و هیچگونه ارتباط با منبع داده خارجی نداشتیم. اما، گاهی اوقات نیاز هست که با سایت‌ها، وب سرویس‌ها و پروژه‌های مختلف دیگری تعامل کرده و به آنها داده ارسال کنیم و از آنها داده دریافت کنیم. همچنین، ممکن است نیاز شود که مثلا داده‌های خود را روی یک سرور و عکس‌های خود را روی یک سرور دیگر ذخیره کنیم.
در این حالت، مطمئنا بایستی یک استاندارد وجود داشته باشد که این ارتباطات را مدیریت کند. منظور از استاندارد چیست؟ ممکن است زبان برنامه نویسی استفاده شده در بک اند سرور شامل هر زبانی مثل سی شارپ یا جاوا یا پایتون باشد اما نبایستی این موضوع بر روی داده‌ای که با فرانت اند رد و بدل می‌شود تاثیر بگذارد. 
یکی از پرکاربردترین روشهای انتقال داده استفاده از استاندارد Restful API است که امروزه بسیار پرکاربرد و مورد استفاده است. در این روش داده‌ها به فرمت استاندارد json تبدیل شده و با استفاده از چندین متد مختلف منتقل می‌­شود. چهارمورد از پرکاربردترین متدها عبارتند از:

  • Get
  • Post
  • Put
  • Delete

با استفاده از متدهای فوق و همچنین فرمت داده‌ای json دیگر مهم نیست زبان بک اند چه باشد و تعاملات همگی بصورت استاندارد انجام می‌شود. در ادامه این فصل بصورت مفصل با این موارد کار کرده و کارکرد آنها را با هم می­‌بینیم.

برای دریافت فایل های پروژه ی این فصل اینجا کلیک کنید.