سرفصل‌های آموزشی
آموزش کاربردی داکر
Orchestration چیست؟

Orchestration چیست؟

Orchestration چیست؟

قابل حمل بودن و تکرارپذیری یک فرآیند کانتینری، فرصتی را برای جابجایی و گسترش برنامه‌های کانتینری در ابرها و مراکز داده فراهم می‌کند. همانطور که در فصل های قبلی هم گفتیم، کانتینرها تضمین می کنند که برنامه ی ما در همه جا به یک شکل اجرا شوند و این امکان را به ما می دهند که به سرعت و به راحتی، بتوانیم از همه ی این محیط ها استفاده کنیم.

با توجه به این که کانتینرها خدمات زیادی به ما می دهند، طبیعی است که برنامه های زیادی به این روش روی سرورها قرار بگیرد. در نتیجه با زیاد شدن برنامه های داکری مان، ابزارهایی را نیاز داریم تا با کمک آنها تعمیر و نگهداری خودکار برنامه ها، جایگزین کردن خودکار کانتینرهای خراب شده، مدیریت، راه اندازی، به روزرسانی و پیکربندی مجدد کانتینرها در طول چرخه ی عمرشان را به راحتی انجام دهیم.

این ابزارهایی که برای مدیریت، گسترش و نگهداری برنامه های کانتینری مورد استفاده قرار می گیرند، Orchestrator (ارکستراتور) نامیده می شوند و رایج ترین نمونه های آنها Kubernetes و Docker Swarm هستند. 

بهترین راه برای راه اندازی و استفاده از هر دوی این ارکستراتورها توسط Docker Desktop ارائه شده است، که ما در سراسر این فصل، برای ایجاد اولین برنامه orchestrate شده و کانتینری خود از آن استفاده خواهیم کرد.

Orchestration در دنیای فناوری اطلاعات

اما کلمه‌ی Orchestration فقط در موضوع Docker مورد استفاده نیست. به طور مثال در مدیریت سیستم، Orchestration (ارکستراسیون)، پیکربندی، هماهنگی و مدیریت خودکار سیستم‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای است. تیم های فناوری اطلاعات باید بسیاری از سرورها و برنامه ها را مدیریت کنند، اما انجام این کار به صورت دستی یک راهکار مقیاس پذیر نیست. هرچه یک سیستم فناوری اطلاعات پیچیده تر باشد، مدیریت تمام بخش ها سخت تر می شود. اینجاست که Orchestration کمک می کند تا وظایف پیچیده و گردش کارها، آسان تر مدیریت شود. ابزارهای زیادی برای خودکارسازی پیکربندی و مدیریت سرور وجود دارد، که از آن جمله می توان به Ansible Puppet ،Salt ،Terraform و AWS CloudFormation اشاره کرد.

توجه داشته باشید اتوماسیون و ارکستراسیون مفاهیم متفاوت، اما مرتبطی هستند. اتوماسیون با کاهش یا جایگزینی تعامل انسان با سیستم های IT و در عوض استفاده از نرم افزار برای انجام وظایف، به منظور کاهش هزینه، پیچیدگی و خطاها، به کارآمدتر شدن کسب و کار شما کمک می کند.

در ادامه ی این فصل قصد دارم روش راه اندازی Kubernetes و Docker Swarm روی سیستم عامل های ویندوز و مک را آموزش بدهم و سپس برنامه ای را در هرکدام از آنها راه اندازی کنیم. با ما همراه باشید.

online-support-icon