سرفصل‌های آموزشی
آموزش کاربردی داکر
پلتفرم داکر یا Docker Platform چیست؟

پلتفرم داکر یا Docker Platform چیست؟

مروری بر داکر

داکر (Docker) پلتفرمی برای توسعه، حمل، نگه داری و اجرای برنامه ها است. که به شما اجازه می دهد تا برنامه ها را از زیرساخت جدا کرده و در نتیجه نرم افزارتان را سریع تر تحویل بدهید. با استفاده از داکر، می توانید همانطور که برنامه هایتان را مدیریت می کنید، زیرساخت تان را هم مدیریت کنید. با بهره بردن از محاسن داکر در حمل، تست و توسعه ی سریع کد، به طور قابل ملاحظه ای زمان بین نوشتن کد و اجرای آن در محصول نهایی را کم خواهید کرد.

پلتفرم داکر  Docker platform

داکر باعث می شود که برنامه در محیطی ایزوله که به آن کانتینر (Container) گفته می شود، بسته بندی و اجرا شود. این جدا سازی و امنیتِ حاصل از آن، به شما این امکان را می دهد که به صورت همزمان چندین کانتینر را روی یک هاست اجرا کنید. کانتینر ها بسیار سبک هستند و تمام چیزهایی که برای اجرای برنامه نیاز دارند را همراه خود دارند، پس برای اجرای برنامه نیازی نیست روی چیزهایی که روی هاست نصب شده است حساب باز کنید. که همین ویژگی باعث می شود وقتی شما کانتینری را با دیگران به اشتراک گذاشتید، مطمئن باشید برنامه ی تان همانطور که برای شما اجرا می شود برای آنها هم اجرا خواهد شد.
همانطور که در بالا گفته شد کانتینرها بسیار سبک هستند و این یعنی آنها بار اضافه ای را از طرف سیستم عامل با خود حمل نمی کنند. پس در یک مقایسه‌ی ساده با ماشین های مجازی یا همان Virtual Machin ها، روی ترکیب مشخصی از سخت افزار که در اختیار داریم، تعداد داکرهایی که می توانیم اجرا کنیم بیشتر از تعداد ماشین های مجازی است. نکته ی جالب اینجاست که کانتینرها را بدون ماشین میزبان شان هم میتوانیم اجرا کنیم، پس می توان ادعا کرد که کانتینرها می‌توانند جایگزین مناسبی برای ماشین های مجازی هم باشند.
اینکه کانتینر ما بار اضافه ای طرف سیستم عامل را با خود حمل نمی کند، یعنی اگر ترکیب مشخصی از سخت افزار را در اختیار داشته باشیم، در حالت استفاده از داکر می توانیم تعداد بیشتری کانتینر را اجرا کنیم تا زمانی که از ماشین های مجازی (Virtual Machin) استفاده می کنیم.
داکر، ابزار و بستری را برای مدیریت چرخه‌ی عمر کانتینرها فراهم می کند:
- برنامه و بخش های پشتیبان آن (شامل دیتابیس و ...) را با استفاده از کانتینرها توسعه بدهید.
- کانتینر می تواند یک واحد مجزا باشد تا برنامه تان را توزیع (Distribute) و یا تست کنید.
- وقتی برنامه ی شما به عنوان یک کانتینر آماده ی ارائه بود و خواستید روی محیط اجرای نهایی آن را قرار بدهید تا در دسترس مشتری هایتان باشد، دیگر فرقی ندارد که محیط اجرای تان یک هاستینگ است یا یک ارائه دهنده ی سرویس های ابری و یا حتی ترکیبی از هردوی آنها، مراحل کاری شما دقیقا مشابه خواهد بود.

online-support-icon