سرفصل‌های آموزشی
آموزش مقدماتی لاراول
نصب فریم ورک لاراول

نصب فریم ورک لاراول

در این دوره مفاهیم پایه ای لاراول را پوشش می دهیم تا هر چه سریع تر بتوانید کار با فریم ورک لاراول را شروع کنید.

ابتدا لاراول را دانلود می کنیم و به سراغ ساختار برنامه های لاراولی می رویم. شیوه ایجاد روت ها و کنترلر ها را می بینیم، با view ها و فایل های blade آشنا می شویم. سپس وصل شدن به پایگاه داده و هرچیزی که برای شروع کار با لاراول لازم است را یاد خواهیم گرفت. این دوره به صورت کاربردی آماده شده است. به همین خاطر با لاراول در قالب یک برنامه که توانایی لیست کردن، نشان دادن و ایجاد پست ها را دارد کار می کنیم. این کار به ما کمک می کند تا تجربه لازم برای کار روی برنامه های خودمان را کسب کنیم. پس با من همراه شوید تا فریم ورک لاراول را در سیستم خود نصب و اجرا کنیم.

پیش از نصب و اجرای لاراول نیاز است تا چند سرویس در حال اجرا داشته باشیم. اولین چیزی که نیاز داریم PHP است. پس باید مطمئن شوید که PHP روی سیستم شما وجود دارد. نیازمندی بعدی ما نصب کننده لاراول است. نصب کننده لاراول با استفاده از composer در سیستم شما راه اندازی می شود. پس نیاز است composer هم در سیستم خود داشته باشید. 

اگر PHP و composer در سیستم شما نصب نشده است، می توانید با استفاده از xampp آن ها را در سیستم خود داشته باشید. برای نصب و راه اندازی xampp می توانید از این بخش آموزشی استفاده کنید.

پس از نصب composer با دستور زیر نصب کننده لاراول را راه اندازی کنید:

composer global require laravel/installer

سپس با دستور زیر لاراول را نصب کنید:

laravel new laravel-basics

با اجرای این دستور همه فایل های فریم ورک لاراول داخل پوشه ای به نام laravel-basics دانلود خواهند شد. پس از اتمام اجرای دستور بالا، شما باید بتوانید به پوشه laravel-basics بروید و فایل های فریم ورک را ببینید. در قست بعدی با بیشتر این فایل ها آشنا خواهیم شد.

اکنون می خواهیم فریم ورک را توسط سرور PHP ای که در سیستم local مان داریم اجرا کنیم. برای اجرای فریم ورک راه های دیگری هم وجود دارد اما زمانی که به تازگی کار با لاراول را شروع کرده اید و با قابلیت های پایه ای آن سر و کار دارید، استفاده از سرور PHP سیستم local خودمان راه بهتری است.

برای راه اندازی سرور PHP باید از artisan استفاده کنیم. هنگام کار با لاراول در محیط کنسول، برنامه ای به نام artisan در اختیار ما قرار داده شده است. اگر دستور php artisan را وارد کنید، لیست بزرگی شامل دستور های مختلف artisan مشاهده خواهید کرد.

با استفاده از این دستور ها می توان کار های مختلفی در فریم ورک انجام داد. استفاده از artisan، فرآیند توسعه برنامه ها را بسیار راحت تر می کند.

بیشتر دستور هایی که استفاده خواهیم کرد، دستور های مربوط به ایجاد یک بخش در فریم ورک است. این دستور ها با make شروع می شوند. در ابتدای لیست دستور ها، دستور serve را داریم که یک سرور PHP برای اجرای برنامه ما ایجاد می کند. دستور php artisan serve را اجرا کنید و به مرورگر بروید.

اگر در مرورگر آدرس localhost:8000 را وارد کنید باید صفحه پیش فرض فریم ورک لاراول را بینید.

اکنون که توانستیم لاراول را اجرا کنیم، به قسمت بعد رفته و با ساختار فریم ورک بیشتر آشنا می شویم.