سرفصل‌های آموزشی
آموزش لینوکس
نحوه ی کار با ویرایشگرهای متن nano و gedit

نحوه ی کار با ویرایشگرهای متن nano و gedit

nano یک ویرایشگر متن مبتنی بر ترمینال است که کار کردن با آن بسیار آسان است؛ وارد کامند لاین شده، دستور nano را نوشته و نام فایلی که قصد دارید داخل نرم‌افزار نانو باز شود را وارد نمایید:

nano myFile

در پایین صفحه یی که در ترمینال باز می‌شود، یکسری کلیدهای میانبر معرفی شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به مدیریت نرم‌افزار پرداخت.

    نکته

زمانی که در ترمینال پس از دستور nano، نام فایل مد نظر را وارد می‌کنیم، اگر فایل وجود داشته باشد که باز می‌شود و در غیر این صورت فایلی با همان نام ساخته خواهد شد.

دستورات پرکاربرد نرم‌افزار نانو عبارتند از:

دستور کاربرد Ctrl + G نمایش صفحه ی راهنما CTRL + O ثبت محتوا روی یک فایل Ctrl + X خروجی از یک فایل Ctrl + C لغو کردن دستور قبلی            

آشنایی با ویرایشگر متن gedit

نرم‌افزار gedit -که به صورت G Edit تلفظ می‌شود- چیزی شبیه به نرم‌افزار Notepad در سیستم عامل ویندوز است؛ حرف g در ابتدای نام نرم‌افزار gedit برگرفته از واژه ی General (جنرال یا عمومی) است و همان‌طور که از نام این نرم‌افزار مشخص است، از gedit یک نرم‌افزار گرافیکی ویرایشگر متن است که برای کارهای مختلفی -از ویرایش فایل‌های پیکربندی تا کدنویسی و غیره- می‌توان استفاده نمود.

در صورتی که بخواهید فایلی را با استفاده از این نرم‌افزار باز نموده و ویرایش کنید، صرفاً نیاز است تا روی فایل مد نظر کلیک راست نموده، از پنجره یی که باز می‌شود گزینه ی Open With را انتخاب نموده سپس روی گزینه ی gedit کلیک نمایید.

چنانچه بخواهید فایلی را از طریق کامند لاین با استفاده از نرم‌افزار gedit ویرایش نمایید، دستور gedit را نوشته و به عنوان پارامتر این دستور، نام فایل مد نظر را وارد نمایید؛ پس از اینتر کردن، اگر چنین فایلی وجود خارجی داشته باشد در gedit باز خواهد شد و در غیر این صورت هم فایلی با همین نام ساخته خواهد شد.

online-support-icon