سرفصل‌های آموزشی
آموزش لینوکس
ساخت فایل‌ها و دایرکتوری‌های موقتی (Temp) در لینوکس

ساخت فایل‌ها و دایرکتوری‌های موقتی (Temp) در لینوکس

فرض کنیم نیاز داریم تا ۱۰۰ رکورد از فایلی که حاوی ۱۰۰۰۰ رکورد است را استخراج کرده، محاسباتی روی آنها انجام داده و در نهایت رکوردهای استخراج شده را حذف کنیم. در چنین مواقعی نیاز به فضایی همچون یک فایل موقت داریم تا داده‌های استخراجی را در آن ذخیره سازیم.

فایل‌ها و دایرکتوری‌های موقت (Temporary) در لینوکس به منظور ذخیره‌سازی دیتا برای مدت زمان کوتاه در نظر گرفته شده‌اند. به طور معمول، به محض آنکه برنامه‌ای که از این دست فایل‌ها یا دایرکتوری‌ها استفاده می‌کند پایان پذیرد، این فایل‌ها نیز حذف می‌شوند.

برای اینکه دسترسی هکرها به این دست فایل‌ها به حداقل برسد، بهترین راه‌کار این است که از نام‌هایی کاملاً رندوم (تصادفی) و غیرقابل‌ پیش‌بینی استفاده کنیم که ابزاری هم در لینوکس برای این‌ کار تحت عنوان mktemp در نظر گرفته شده که کاربرد آن به شرح زیر است:

$ mktemp -d
/tmp/tmp.h9UStpTmrL

می‌بینیم که با موفقیت یک دایرکتوری با نامی تصادفی در مسیر tmp ساخته شده است (توجه داشته باشیم که آپشن d- در کامند mktemp مسئول ساخت دایرکتوری است). برای اطمینان حاصل کردن از وجود این دایرکتوری، از طریق کامندهای زیر به مسیر tmp مراجعه می‌کنیم:

$ cd /tmp
/tmp$ ls
.
.
.
tmp.cZGSnLdb3A

همان‌طور که مشخص است، ابتدا با استفاده از دستور cd به مسیر tmp/ رفته سپس با دستور ls که مسئول نمایش دادن محتویات یک دایرکتوری است، به محتویات این پوشه نگاهی می‌اندازیم و می‌بینیم که علاوه بر فایل‌ها و دایرکتوری‌هایی که پیش از این در این مسیر ایجاد شده‌اند، دایرکتوری مد نظر نیز قرار دارد.

حال اگر بخواهیم با استفاده از کامند mktemp یک فایل با نامی تصادفی ایجاد کنیم، می‌بایست به صورت زیر عمل نماییم:

$ mktemp
/tmp/tmp.k4jNteFryn

می‌بینیم که اگر آپشنی برای کامند mktemp در نظر نگیریم، این ابزار اقدام به ساخت یک فایل با نامی تصادفی می‌کند و اگر مجدد به مسیر tmp/ باز گردیم و دستور ls را اجرا کنیم، این فایل جدید را نیز در کنار سایر محتویات پوشهٔ tmp خواهیم دید.

online-support-icon