سرفصل‌های آموزشی
آموزش لینوکس
آشنایی با فرایند ماونت در لینوکس

آشنایی با فرایند ماونت در لینوکس

initramfs حاوی برنامه‌ها و فایل‌های باینری است که مسئول اجرای کامل فایل سیستم root هستند. پس از آن که فایل سیستم روت پیدا شد، بررسی می‌شود که آیا اروری وجود دارد یا خیر سپس اصطلاحاً Mount می شود:

برنامه‌های mount به سیستم عامل دستور می‌دهند که یک فایل سیستم آماده ی استفاده است و جایگاهی در سلسه مراتب فایل سیستم‌های مختلف به آن اختصاص می دهند. اگر این فرایند موفقیت آمیز باشد، initramfs از حافظه ی رم پاک می‌شود و برنامه یی تحت عنوان init در فایل سیستم روت sbin/init/ اجرا می شود.

init مسئول اجرای نهایی فایل سیستم روت است. اگر درایورهای سخت افزاری خاصی قبل از آن که هارد دیسک در دسترس قرار گیرد نیاز باشد، آن سخت افزارها باید در initramfs وجود داشته باشند.

سرویس ها و sbin/init/

زمانی که کرنل لینوکس و تمامی سخت‌افزارهای مرتبط با آن در فایل سیستم روت ماونت شدند، کرنل برنامه ی sbin/nint/ را اجرا می کند. این برنامه اولین برنامه یی است که اجرا می‌شود که به موجب آن، سایر برنامه ها هم استارت می شوند. به جز فرایندهای مرتبط با کرنل که به صورت مستقیم توسط خود کرنل برای اجرایی کردن سیستم عامل فرا خوانده می شوند، ریشه ی سایر فرایندهای سیستم در نهایت به برنامه ی init باز می گردد.

به علاوه، برنامه ی init مسئول فعال نگاه داشتن سیستم عامل و خاموش کردن صحیح آن است و کلیه ی کارهایی که پس از لاگین و لاگ اوت کردن یوزر اتفاق می افتند، توسط همین برنامه صورت می گیرد.

لاگین

نزدیک به پایان بوت، init یکسری صفحات مربوط به لاگین را استارت می‌زند که توسط برنامه یی تحت عنوان getty عملیاتی می شوند. از این پس، شما می‌توانید نام کاربری و رمزعبور خود را وارد نموده و وارد محیط اصلی سیستم عامل شوید که معمولاً کامند لاین پیش‌فرض bash است اما این در حالی است که امروزه نمونه‌های به مراتب پیشرفته‌تری نیز در اختیار کاربران لینوکس قرار دارد.

X Window System

معمولاً در یک سیستم عامل لینوکس دسکتاپ، X Window System به عنوان آخرین مرحله از بوت پراسس اجرا می گردد. سرویسی که Display Manager نامیده می شود، لیستی از صفحه نمایش‌های موجود را در اختیار دارد و برنامه یی تحت عنوان X Server را اجرا می‌کند (چنین نامی به این خاطر در نظر گرفته شده که این برنامه سرویس های گرافیکی به اپلیکیشن های مختلف ارائه می دهد.) همچنین، Display Manager پس از آن که کاربر به صورت موفقیت آمیز لاگین کرد، گرافیک های مورد نیاز را لود می کند:

محیط دسکتاپ از یک Session Manager برخوردار است که مسئول مدیریت کامپوننت های گرافیکی موقعیتی است که کاربر در آن قرار داد. همچنین از یک Window Manger نیز برخوردار است که محل قرارگیری پنجره ها و … را مدیریت می کند. یکسری ابزارهای جانبی به همراه Session Manger و Window Manger باعث می‌شوند که شما یک محیط دسکتاپ بدون نقص را مشاهده کرده و بتوانید اقدام به استفاده از سیستم عامل کنید.

online-support-icon