سرفصل‌های آموزشی
آموزش لینوکس
معرفی خانواده های اصلی توزیع های لینوکس

معرفی خانواده های اصلی توزیع های لینوکس

به منظور حداکثر بهره وری از این دوره ی آموزشی، نیاز است تا دانشجویان حداقل یکی از Distribution (دیستریبیوشن یا توزیع) سیستم عامل گنو/لینوکس را روی سیستم خود نصب داشته باشند. به طور کلی، امروزه صدها توزیع لینوکسی در بازار موجود می‌باشد اما در این معرفی، به بررسی ۳ خانواده ی اصلی توزیع‌های سیستم عامل لینوکس خواهیم پرداخت که عبارتند از:

  1. خانواده توزیع‌های Debian همچون توزیع Ubuntu
  2. خانواده توزیع‌های SUSE همچون openSUSE
  3. خانواده توزیع‌های Fedora همچون CentOS

لازم به ذکر است که با توجه به کامیونیتی گسترده توسعه دهندگان لینوکس، روز به روز به توزیع‌های این سیستم عامل اضافه شده و قابلیت‌های جدیدی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

خانواده ی Fedora

فدورا پایه ی توزیع‌های Red Hat Enterprise Linux یا به طور خلاصه RHEL و همچنین CentOS، Scientific Linux و Oracle Linux است. فدورا اساساً از تعداد نرم افزارهای بیشتری نسبت به نسخه ی تجاری توزیع RHEL برخوردار است و شاید اصلی‌ترین دلیل این مسأله این باشد که کامیونیتی توسعه دهندگان نسبتاً زیادی دارا بوده و صرفا یک شرکت مسئول توسعه ی آن نیست. لازم به ذکر است که پرکاربرترین توزیع لینوکس در کاربردهای تجاری RHEL است.

خانواده ی SUSE

زیر شاخه‌های اصلی توزیع SUSE عبارتند از SUSE Enterprise Server یا به اختصار SLES و openSUSE که توزیع openSUSE نسخه یی کاملا رایگان از SLES است.

خانواده ی Debian

توزیع دبیان والد یکسری از دیگر توزیع‌های محبوب لینوکس همچون Ubuntu است. توزیع Linux Mint هم که به سبکی معروف است بر پایه ی توزیع اوبونتو پایه ریزی شده است لذا به نوعی زیرشاخه ی دبیان محسوب می گردد. توزیع‌های خانواده ی دبیان هم در حوزه ی سرور و هم دسکتاپ، به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. دیبان یک پروژه ی اپن سورس به معنای واقعی کلمه است که تمرکز آن بر Stability یا «ثبات» است. علاوه بر این، جامع‌ترین و بزرگ‌ترین ریپازیتوری (منبع) نرم‌افزارها نیز به این خانواده تعلق دارد.

    به خاطر داشته باشید
 Ian Murdock که بیشتر با خاطر خلق توزیع معروف و محبوب دبیان لینوکس شناخته می‌شود در سن ۴۲ سالگی دچار مرگ ناگهانی شد که کماکان علت مرگش نامشخص است. آقای Murdock در ماه آگوست سال 1993 توزیع Debian از سیستم عامل لینوکس را طراحی کرد که بخش ian در نام Debian برگرفته از نام کوچک او -Ian- است. لازم به ذکر است که توزیع دبیان اولین توزیعی از لینوکس بود که اصطلاحاً Forge شد. به عبارت دیگر، توسط دیگر افراد و سازمان ها مورد استفاده ی مجدد برای طراحی توزیع‌های دیگر قرار گرفت و می‌توان گفت که توزیع دبیان یکی از موفق ترین پروژه های اپن سورسی است که تاکنون طراحی شده است. از جمله سمت های آقای Murdock در زمان حیاتش می‌توان به مدیریت فنی بنیاد لینوکس و مدیریت ارشد در شرکت سان مایکروسیستمز که بعدها توسط اوراکل خریداری شد اشاره کرد.

Ubuntu توزیعی است که با شعار ثبات و سهولت استفاده به بازار عرضه شده است. از آنجا که توزیع اوبونتو سیستم عامل گنو/لینوکس بسیاری از پکیج (بسته های نرم افزاری) خود را از توزیع دبیان می گیرد، این توزیع به خیل گسترده یی از نرم افزارهای کاربردی دسترسی دارد. رابط کاربری استفاده شده در توزیع اوبونتو Unity نام دارد که بر پایه ی GNOME طراحی شده است. توزیع اوبونتو توسط شرکتی تحت عنوان Canonical Ltd توسعه داده می شود.

آنچه که در مورد توزیع‌های مختلف لینوکسی باید مد نظر داشته باشیم این است که هر توزیع لینوکس مخاطبین خاص خود را دارا است. به طور مثال، شرکت های تجاری بزرگ بیشتر متمایل به استفاده از توزیع‌های Red Hat, SUSE و Ubuntu هستند. توزیع CentOS نمونه یی رایگان از توزیع RHEL است و شرکت هایی که بخواهند به قابلیت های ردهت دسترسی داشته باشند اما در عین حال پولی نپردازند می توانند از این توزیع استفاده کنند. Ubuntu و Fedora هم در حوزه های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند و مراکزی هم که نیاز به توزیعی علمی دارند، Scientific Linux را می توانند برگزینند.

نکته ی دیگری که در مورد شرکت های توسعه دهنده ی توزیع‌های لینوکس باید مد نظر داشته باشیم این است که این شرکت ها به منظور آپدیت نگاه داشتن سیستم کاربران خود، همواره آپدیت هایی برای سیستم عامل های خود در اختیار کاربران قرار می‌دهند که در آن‌ها بسیاری از مشکلات امنیتی رفع شده و عملکرد بهبود می باید.

online-support-icon