سرفصل‌های آموزشی
آشنایی با CDN
کنترل هوشمند Cache

کنترل هوشمند Cache

تا به امروز، بیشتر عملیات Cache کردن CDN ها یک فرآیند دستی بوده است. با این حال، CDN های مدرن در حال توسعه فرآیندهای جدیدی برای نظارت، طبقه بندی، cache کردن طیف گسترده‌ای از محتوا و صرفه‌جویی در وقت هستند تا کارایی کلی CDNها را افزایش دهند.

این رویکرد مبتنی بر یادگیری قصد دارد فرآیندهای ذخیره خودکار و تحویل محتوا را بهینه سازی کند و برای این کار به توانایی CDN برای پیگیری الگوهای استفاده از محتوا، متکی است. 

مزیت استفاده از چنین کنترل‌های هوشمند Cache عبارتند از:

Cache به گونه‌ای تنظیم می‌شود که محتوای محبوب هر منطقه را به صورت بهینه تحویل می‌دهد.

برای محتواهایی که به طور مرتب درخواست می‌شوند، قوانین Cache به صورت خودکار تنظیم می‌شود.

از محتواهایی که تقاضای زیادی برایشان هست به صورت هوشمند کپی (replication) هایی ایجاد می‌شود.

سیاست‌های حذف یا نگهداری اطلاعات روی Cache تنظیم می شود.

یکی از مزایای اصلی این سیستم کنترل هوشمند، توانایی Cache کردن محتواهایی است که به صورت داینامیک تولید می‌شوند. مانند بخش‌هایی از محتوای وب سایت شما که با هر بازدید، دوباره تولید می‌شوند ولی لزوما تغییر نکرده‌اند.

پیش بینی از طریق یادگیری

الگوریتم‌های هوشمند Cache به سادگی می‌توانند با مشاهده‌ی الگوهای استفاده، محتوای داینامیک را شناسایی کنند. به عنوان مثال، هنگامی که یک سیستم متوجه می‌شود که همان نسخه‌ی HTML از صفحه محصول شما، بارها و بارها برای کاربران نمایش داده شده است، آن را به عنوان یک محتوای استاتیک برچسب گذاری می‌کند، هرچند که از نظر فنی در سمت سرور به صورت داینامیک تولید شده باشد.

بعد از این برچسب گذاری خودکار توسط CDN، صفحه‌ی HTML به عنوان یک محتوای قابل cache تلقی شده و به طور مستقیم از سرورهای CDN برای کاربر ارسال می‌شود که با این کار بهبود زیادی در سرعت بارگذاری صفحه و زمان پاسخگویی به درخواست کاربران حاصل می‌شود.

از طرف دیگر هم الگوریتم‌ها، به طور دائمی محتوایی که بر چسب استاتیک زده بودند را بررسی می‌کنند تا در صورت تغییر، هم برچسب آن محتوا را به داینامیک تغییر می‌دهند و هم محتوای جدید را برای کاربر ارسال خواهند کرد.

همین کار در زمانی که سایت شما بازدید زیادی داشته باشد، می‌تواند عملکرد سایت را بهبود زیادی بدهد، بدون اینکه کوچکترین تاثیری روی رساندن محتواهای تغییر کرده به دست کاربران شما بگذارد.