سرفصل‌های آموزشی
آشنایی با CDN
قابلیت‌های ضروری برای مدیریت Cache

قابلیت‌های ضروری برای مدیریت Cache

حتی با پیشرفت‌های cache کردن هوشمند که در قسمت قبلی توضیح دادیم، هنوز هم شما به قابلیت‌هایی برای مدیریت مطلوب cache نیاز خواهید داشت. در این قسمت قصد داریم سه مورد قابلیت‌های ضروری برای مدیریت Cache را معرفی کنیم.

  1. پاک کردن cache

این قابلیت به شما امکان پاک سازی فایل‌های cache شده‌ی در دسترس را می‌دهد. توجه داشته باشید که برخی از ارائه دهندگان CDN تنها اجازه پاک کردن کل حافظه cache را به شما می‌دهند.بعضی از ارائه دهنده‌های CDN هم تعداد پاک کردن محتواها در هر دوره زمانی را محدود می‌کنند. 

  1. همیشه cache کردن یا هرگز cache نکردن

این قابلیت به شما کمک می‌کند تا به صورت دستی تنظیماتی را انجام دهید تا با استفاده از آنها هدرهای cache اعمال شده در HTTP را غیرفعال کنید. با این گزینه، فایل‌ها را برای اینکه همیشه cache بشوند یا هرگز cache نشوند برچسب گذاری کنید.یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این گزینه زمانی است که قصد دارید فایل‌های زیادی را مدیریت کنید. در این شرایط شما می‌توانید این دستور را روی گروهی از فایل‌ها اعمال کنید. به عنوان مثال، تمام فایل‌های JPG در مسیر /template/images/folder همیشه Cache بشوند.

  1. Cache کردن در دوره‌های زمانی

این قابلیت، یک حالت اصلاح شده از قابلیت همیشه cache کردن است. Cache کردن در دوره‌های زمانی به شما اجازه می‌دهد یک بازه‌ی زمانی خاصی را تنظیم کنید که در آن زمان محتوا قبل از به روز شدن باید از cache فراخوانی شود. این قابلیت زمانی مفید است که برای مدیریت گروهی فایل‌ها استفاده شود. برای مثلا تنظیمات را به گونه‌ای انجام می‌دهیم که تمامی فایل‌های JS سایت برای مدت 5 روز در Cache ذخیره شوند.

دسترسی به محیط مدیریت CDN، امکان مدیریت آسان‌تر نسبت به تنظیم فایل‌های پیکربندی خاص را فراهم می‌کند. و در صورتی که ارائه دهنده‌ی CDN شما محیط مدیریت گرافیکی را برای شما درست کرده باشد، می‌توانید از این قابلیت‌ها و قابلیت‌های مهم دیگر به راحتی استفاده کنید.

online-support-icon